Ultraoptimista elemzést publikáltak a Brexitről

Az Economists For Free Trade nevű kutató- és kampányszervezet tanulmánya szerint a következő 10-15 évben a világgazdasági növekedés 90 százalékát az EU-n kívüli gazdaságok adják majd, és az EU-val folytatott kereskedelem értéke a teljes brit külkereskedelem egyharmadára csökken, így hosszabb távon nem igazán számít, hogyan ér véget a britek uniós tagsága.

Így a Brexit-párti brit közgazdászok szerint Nagy-Britanniának nem kell tartania attól sem, ha nem sikerül megállapodásra jutnia az Európai Unióval a brit EU-tagság megszűnése utáni időszak kereskedelmi kapcsolatainak szabályairól, mivel külkereskedelmének jelentős része már most is a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere alapján zajlik, olyan országokkal, amelyek az uniós partnergazdaságoknál sokkal gyorsabban növekednek.

Az Economists For Free Trade (Közgazdászok a szabadkereskedelemért) nevű, elméleti közgazdászok és vállalkozók alkotta szervezet kedden Londonban bemutatott 27 oldalas tanulmánya szerint Nagy-Britannia jelenleg több mint száz országba exportál WTO-szabályozás alapján.

Az elemzés szerint az elmúlt 25 évben a WTO-szabályok alapján zajló brit export háromszor gyorsabban nőtt, mint az EU-piacra irányuló brit kivitel, és másfélszer gyorsabban, mint az olyan gazdaságok által felvett brit export, amelyekkel az EU-nak kereskedelmi szerződése van.

A tanulmány szerint Nagy-Britanniának kereskedelmi többlete van számos olyan partnerországgal – köztük az Egyesült Államokkal és a jórészt egykori brit gyarmatok alkotta Nemzetközösséggel -, amelyekkel a WTO-szabályok alapján kereskedik, az Európai Unióval folytatott külkereskedelmében azonban tavaly 96 milliárd font hiány halmozódott fel, annyi, mint Bulgária egy teljes évi hazai összterméke.

Az elemzés szerzőinek számításai szerint a következő 10-15 évben a világgazdasági növekedés 90 százalékát az Európai Unión kívüli gazdaságok adják majd, és ugyanezen időtávlatban az EU-val folytatott kereskedelem értéke a teljes brit külkereskedelem egyharmadára csökken. A tanulmány felidézi, hogy amikor Nagy-Britannia 1973-ban csatlakozott az EU elődszervezetéhez, külkereskedelmének kétharmadát az akkori közösségi tagállamokkal bonyolította.

Az elemzés szerint mindezt egybevetve az valószínűsíthető, hogy a WTO-szabályozásra áttérő külkereskedelem a következő másfél évtizedben önmagában hozzávetőleg 7 százalékot adna hozzá a brit GDP-értékéhez, ami átlagosan fél százalékpontos éves növekedési többletnek felelne meg. A brit háztartások jövedelme átlagosan 8 százalékkal, az átlagon belül a legszegényebb háztartásoké 15 százalékkal, a költségvetési bevételek 10 százalékkal emelkednének; ez 80 milliárd font államháztartási többletjövedelmet jelentene – áll a Brexit-párti közgazdászok keddi tanulmányában.

A vállalatok másképp látják

Az elemzés megállapításai éles ellentétben állnak azokkal a szinte folyamatos figyelmeztetésekkel, amelyekben a brit üzleti szektor szereplői hívják fel a brit kormány figyelmét a megállapodás nélküli Brexit súlyos gazdasági kockázataira.

A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) beszámolója szerint az idei év első felében máris csaknem 50 százalékkal zuhant a brit autóiparban bejelentett új beruházási tervek értéke a tavalyi azonos időszakhoz képest, mindenekelőtt a brit EU-tagság megszűnésének folyamatát övező bizonytalanságok miatt.

Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium néhány hete közölte, hogy kérdésessé válna további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia a jövőbeni kapcsolatrendszer feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból. Az Airbus 25 nagy-britanniai telephelyétől közvetve vagy közvetlenül 100 ezer brit munkahely függ.

A Jaguar Land Rover brit luxusautó-gyártó figyelmeztetése szerint a vállalatnak évente 1,2 milliárd font többletköltséget okozna, ha európai exportját a brit EU-tagság megszűnése után, a WTO-szabályozás alapján vámok terhelnék, és ez a cég puszta fennmaradását sodorná veszélybe.

A határok miatt aggódik a Honda is, a japán autóipari konglomerátum brit érdekeltségeinek szakértői a londoni alsóház meghallgatásán elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van.

A Honda szakértői szerint, ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font halmozott éves veszteséget okozna az üzemnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Közösen építenek új generációs vadászgépet a németek, a franciák és a spanyolok

Franciaország és Németország mellé Spanyolország is csatlakozott az új generációs repülőgép-fejlesztési programhoz (SCAF): az erről szóló megállapodást hétfőn írták alá az 53. párizsi nemzetközi repüléstechnikai kiállítás nyitónapján a Párizstól északra fekvő Le Bourget-i repülőtéren. Az új vadászbombázó a tervek szerint 2040-ben válthatja a Rafale és az Eurofighter gépeket.

Read More »

A Kreml szerint fennáll a kiberháború lehetősége az USA és Oroszország között

Elméletileg fennáll a kiberháború lehetősége az Egyesült Államok és Oroszország között - jelentette ki hétfőn Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arra a The New York Times című amerikai napilapban két napja közölt értesülésére reagálva, amely szerint legkésőbb 2012 óta felélénkült az amerikai szakszolgálatok azon törekvése, hogy vírust juttassanak be az orosz energiarendszerbe.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás