Szerbia: a pártok idén kevesebbet költöttek a kampányra, mint 2014-ben

A választási kampány költségei továbbra is nagyon magasak, de idén valamivel alacsonyabbak voltak a 2014-es választásokhoz viszonyítva, a 2012-eshez viszonyítva pedig jelentősen elmaradtak, jelentette a Transparency Serbia (TS) nem kormányzati szervezet.

Nemanja Nenadić, a TS programigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: a kevesebb költséggel járó kampány oka az, hogy rövid ideig tartott, és hogy a 2014-ben meghozott törvénymódosítás miatt 30 százalékkal kevesebb pénz jutott a kampányra a költségvetésből, valamint hogy az ellenzéki pártok közül sokan nem rendelkeztek elegendő eszközzel egy költséges kampányhoz.

„Az egyetlen párt, amely jelentős pénzösszeggel rendelkezett és amely a legnépszerűbb volt azok alapján az előrejelzések alapján, miszerint ő fogja alkotni a hatalmi többséget, az a Szerb Haladó Párt (SNS) volt, de a haladóknak nem volt különösebb okuk arra, hogy sokat költsenek a kampányra, hiszen tisztségviselőik a különböző tevékenységeik miatt így is gyakran szerepeltek a médiában”, mondta Nenadić.

A TS programigazgatója elmondta még, hogy az idei választások alkalmával a pártok mintegy 7 millió eurót költöttek a televíziós hirdetésekre, míg 2014-ben 9 millió eurót.

„Minden eddigi kampány során a költségek felét a televíziós reklámok képezték. A hirdetőtáblák esetében megfeleződtek a költségek, Belgrádban ugyanis közel fél millió eurót költöttek erre. Az internetes hirdetésekre többet költöttek, mint ahogy a közösségi oldalakon történő és a személyes kapcsolatteremtésre is”, mondta Nenadić, aki kiemelte, hogy a pártok szemmel láthatóan kevesebb kampányrendezvényt szerveztek, korábban ez jellemezte a választásokat, viszont továbbra is megmaradt az a gyakorlat, hogy az ilyen rendezvényekre autóbuszokkal szállítják a résztvevőket.

A kampány finanszírozásának átvilágítása rámutatott arra, hogy nagy különbségek voltak a kampányra fordított pénz tekintetében az egyes listák között. Amíg korábban a választási kampányra 5-7 párt költött intenzíven, már 2014-ben az összköltségeknek szinte a felét az SNS adta, 4,3 millió euróval, illetve a televíziós reklámok 45 százalékával.

„Az SNS most a becsült költségek 61 százalékát viszi, s csak egy lista kiadásai haladták még meg az egymillió eurót, egy listáé pedig a félmillióhoz közelített” – részletezte Nenadić.

A nyomtatott sajtóról szólva Nenadić elmondta, hogy az azokban történő hirdetésre jelentősen kevesebbet költöttek, de ezek a költségek sem elhanyagolhatóak, hiszen a felmérések szerint több mint egy millió eurót fordítottak erre a pártok, írja a Tanjug.

Kitekintő / Vajma.info

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »