Magyar neveket is kér az Igen, tessék! a román Coca-Colára

A magyar nyelv „egyenjogúsításáért” küzdő Igen, tessék! mozgalom kedden arra szólította fel a Coca-Cola romániai leányvállalatát, hogy májusban indított egyedi kampányában – a márkanév mellett keresztneveket is felírnak a palackra – vegye figyelembe azt, hogy Erdélyben jelentős számú magyar is él és kínáljon szénsavas italt az Istvánoknak, Jánosoknak, Ildikóknak, Enikőknek, Andrásoknak, Sándoroknak és Éváknak is.

Az Igen, tessék! mozgalom úgy véli, hogy a Coca-Cola az erdélyi nyelvhasználati (és névadási) szokások figyelembevételével  jelentősen javíthatna kampánya eredményességén. Úgy gondolják, ha az erdélyiek nem csak román nevekkel ellátott üvegeket vásárolhatnának, az óriáscég egy újabb jelentős célcsoportot érhetne el egyedi akciójával.

A Coca-Cola nemzetközi gyakorlata alapján a feliratokat az aktuális névadási statisztikák alapján válogatják össze, hogy minél többen megtalálhassák a nekik szóló üdítőt. „Nyilvánvaló, hogy a magyar közösségben több olyan közkedvelt keresztnevet találunk, amelyet Erdély-szerte ezrével viselnek. A teljesség igénye nélkül, Jánosok, Istvánok, Ildikók, Enikők, Andrások, Sándorok és Évák tízezrei maradnak hoppon, ha saját neveiket keresik a polcokon. Ami kellemetlen – és talán sértő – lehet nekik, de még kellemetlenebb lehet magának a Coca-Colának. Joggal feltételezzük ugyanis, hogy ezek a magyarok nem vigasztalódnak egy-egy Viorica, Constantin vagy Ionel feliratozású palack megvásárlásával” – fogalmaz közleményében a mozgalom.

Az állásfoglalás szerint még szembetűnőbb a Coca-Cola névválasztásának egyoldalú gyakorlata azokon a partiumi településeken és székelyföldi megyékben, ahol a magyarok többségben élnek. Az Igen, tessék! tapasztalatai szerint az itt található eladóhelyeken sem vásárolható magyar keresztnevekkel márkázott üdítő. „Szokatlan és bizarr gyakorlat Csíkszeredában, Nagykárolyban, Sepsiszentgyörgyön vagy Nagyszalontán kizárólag román nevekkel találkozni – itt nehezen hihető, hogy az ital eladási statisztikáinak aránybéli növekedése egyáltalán megközelíti majd a román vidékeken mért sikereket” – írják küzleményükben.

Az Igen, tessék! mozgalom nem csupán azt javasolja a Coca-Colának, hogy az erdélyiek egyötödét kitevő magyar fogyasztók érzékenységét vegye figyelembe: a vállalat saját érdekeire hívják fel a figyelmet. A mozgalom számára azért is meglepő a Coca-Cola gyakorlata, mert a cég a marketingmegoldások úttörőjeként, örökös újítóként él a közgondolkodásban. Az üzleti érdek azt diktálná, hogy ötletekeit a lehető legeredményesebb módon, figyelmesen a tények és a számok mögé nézve hasznosítsák.

„Arra számítunk, hogy a Coca-Cola kampányában nem tesz különbséget fogyasztó és fogyasztó között, így nem tesz különbséget a románok, illetve a magyarok pénztárcájából származó bevétel-lejek között. Barátsággal ajánljuk fel ingyenes segítségünket a vállalatnak, amennyiben a magyar közösség legnépszerűbb keresztneveinek gyűjteményére volna szüksége” – vélekedik az Igen, tessék mozgalom.

Kitekintő / maszol.ro

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »