Kampányhangulat Mexikóban

Balla Zsuzsa | 2012. május 2., szerda

Az egy hónapja kezdődött mexikói választási kampány alatti események nem változtattak az elnökjelöltek népszerűségén. Nemcsak elnököt, hanem a Kongresszus alsó és felső házának delegáltjait is megválasztják július elsején, ennél fogva a 2012-es kampány több tekintetben különbözik az előzőektől.

A népszerűségi lista élén továbbra is az Intézményes Forradalmi Párt (PRI) és a Mexikói Zöld Párt (PVEM) alkotta koalíció jelöltje, Enrique Peńa Nieto áll, a legfrissebb közvélemén- kutatás alapján 40 százalékkal. A kormányzó Nemzeti Akciópárt (PAN) által támogatott Josefina Vázquez Mota 21,5 százalékkal a második. Andrés Manuel López Obrador, a baloldali pártok, a Munkáspárt (PT) a Demokratikus Forradalom Pártja (PRD) valamint a Civil Mozgalom (MC) szövetségének jelöltje 18 százalékos támogatottsággal rendelkezik. Az Új Szövetség Párt (PANAL) színeiben induló Gabriel Quadri de la Torre mindössze fél százalékkal a negyedik. A szavazók 20 százaléka azonban még nem döntötte el, hogy kire voksol majd a július elsejei választásokon.

Kattintson és nézegessen képeket Mexikóvárosról!

Nemcsak elnököt, hanem a Kongresszus Felsőházának 128 szenátorát, az Alsóház 500 szövetségi jelöltjét is megválasztják a mexikóiak, valamint a napokban megkezdődött a kampány Mexikóváros főpolgármesteri címéért. Nem csoda, hogy az ország már csaknem egy éve választási lázban ég, mivel a tét nagy, az elkövetkezendő hat évet fogja megpecsételni a júliusi döntés.

Drog, fekete kampány és kellemetlen gyerekek

Március végén az elnökjelöltek első kampánybeszédeinek kulcsmondata közös volt, megválasztásuk esetén egy új Mexikót helyeztek kilátásba. A jelenlegi kampány több tekintetben más, mint az  előző elnökválasztásoké, mivel a közbiztonság még sohasem volt ennyire gyenge a latin-amerikai országban.

A 2006 óta tartó drogháború áldozatainak adatai világszerte ismertek, a legújabb eset, amely nemzetközi visszhangot kapott, a Proceso hetilap kábítószer-kereskedelemmel kapcsolatos ügyekért felelős tudósítójának, Regina Martíneznek a rejtélyes halála. Ennél fogva néhány elemző azt sem zárta ki, hogy a szervezett bűnözés megpróbálja majd befolyásolni a választások eredményét. A drogháború által leginkább érintett északi városok kiemelt figyelmet kapnak. Az eseményt megerősített biztonsági lépések kísérik, noha eddig mind a három jelölt beszámolt kisebb, a személyüket ért atrocitásról.

Az idei kampány új színterét jelentik a közösségi portálok. Mexikó világviszonylatban is előkelő helyet foglal el a twitter és a facebook felhasználók számát tekintve. Mára már elképzelhetetlen, hogy legalább az ország legnagyobb pártjainak elnökjelöltjei ne legyenek jelen ezen a két közösségi oldalon. Annál is inkább, mert 3,5 millió első szavazó fiatal járul majd júliusban az urnákhoz, akik a legtöbb információt már interneten szerzik. Ennél fogva egy külön feladatot jelent a megnyerésük, s az elnökjelöltek internetes bejegyzései, a számtalan fotó, amelyet feltöltenek, a vitaindító kérdőívek, az interaktív alkalmazások, vagy akár a profilképbe beszúrható pártlogó ezt szolgálják.

Azt a távolságot, amelyet a televízió vagy a nagy tömeg előtt tartott beszédek nem képesek áthidalni, a közösségi portálok megteszik, így létrejön a politikus és a magánember között egy közvetlenebb kapcsolat, amin keresztül Vázquez Mota, Peńa Nieto vagy Obrador hivatalos oldalán mindenki hozzászólhat a feltöltött tartalomhoz társadalmi rangtól vagy politikai nézettől függetlenül. A politikusok oldalain nemcsak a szimpatizánsok osztanak meg véleményt, hanem olykor erős bírálatok is elhangoznak, ez visszajelzés az elnökjelöltnek és csapatának. Leginkább a PAN és a PRI jelöltjei aktívak ezeken az oldalakon. Enrique Peńa Nieto e téren is a legnépszerűbb. A közösségi portálokon vált népszerűvé a "Kellemetlen gyerekek" (Nińos incómodos) című videó, amelyben gyerekek mutatják be sokmillió mexikói életét, a felvétel végén, pedig arra kérik a politikusokat, hogy változtassanak az ország helyzetén.

A plakátok mellett elkészültek a rövidfilmek, vagy spotok is, habár velük egy időben az ellenkampányon vagy "fekete kampányon" belül gyártott videók száma is megnőtt, amelyek érveket sorolnak fel az egyes jelöltek megválasztása ellen, legtöbbjük a politikusok magánéletéről közöl információkat. Peńa Nietót és Obradort például a régi kapcsolataikért támadják, míg Vázquez Motáról azt állítják, hogy eltitkolta az egyik lányát egy újságbeli szereplés alkalmával. A jól időzített, meggyőző fekete kampány egyik oldalon szavazatok megnyerését, míg másikon elvesztését is jelenthetné, eddig a PAN próbálkozott több ilyen akcióval, habár egyik sem volt sikeres. A 2006-os választást alapul véve, amikor a konzervatív párt kezében ütőkártyát jelentettek ezek az akciók, valószínű, hogy az elkövetkezendő hetekben még várhatóak egyik másik politikai riválist érintő nagy visszhangú leleplezések vagy feljelentések a Szövetségi Választási Hivatalban.

Kattintson és nézegessen képeket a 2012-es mexikói elnökválasztás kampányáról!

Vázquez Mota fordulatokban gazdag hónapja

A választási kampány eddigi legnagyobb vesztese a PAN és elnökjelöltje, Josefina Vázquez Mota. A februári párton belüli választások után úgy tűnt, hogy az elnökjelölt személye eécén aduász lehet a PAN kezében, azonban Vázquez Mota kampánya bizonytalanul kezdődött. Egyrészt párton belül széthúzás alakult ki, de a fő problémát a kampány elején történt  szerencsétlen incidensek jelentették. Mota rosszulléte a beszéde során, majd egy botrány az egyik mexikói kisváros éttermében, valamint sorozatos nyelvbotlásai felerősítették azokat az ellenzéki hangokat, amelyek alkalmatlanságát hangsúlyozták.

A PAN elnökjelöltje végül "golpe de timónt" azaz irányváltást hirdetett, melynek következtében a belső viszályok felszámolását sürgette, valamint megújította a közvetlen támogatói gárdáját, Chiléből is hívott szakembereket, azok közül, akik Michelle Bachelet kampányában is dolgoztak. Vázquez Mota kijelentette, hogy a kampánya most azok felé irányul, akik még nem döntöttél el, hogy kire szavaznak majd. A változás a retorikájában is megjelent, többször kiemelte, hogy az ország sokat változott a Calderón kormányzat idején, azonban az igazi megújulásra még várni kell.

Az utóbbi hetek fordulatai akár a kormánypárt malmára is hajthatnák a vizet. Kubával rendezték a diplomáciai kapcsolatot, a mexikói kormány jól helyezkedett abban a nemzetközi feszültségben, amelyet a Repsol leányvállalatának a YPF-nek a kisajátítása okozott, és Mariano Rajoy kormányát támogatva, tovább erősítették a külföldi befektetők bizalmát, valamint Spanyolországgal is szorosabbra fűzték a kapcsolatot. A G20-as elnökséget első latin-amerikai országként tölti be, amely további lehetőségeket jelent. Vázquez Mota a napokban az ex-elnök, Vicente Fox támogatását is elnyerte.

Obrador már veszített egyszer

Andrés Manuel López Obrador a baloldali pártok Haladó Mozgalomra keresztelt koalíciójának jelöltje rutinosnak tekinthető. Obrador a 2006-os választáson veszített Felipe Calderónnal szemben, noha a végeredmény hitelességét sokan megkérdőjelezték, és választási csalással vádolták a Választási Hivatalt (Instituto Federal Electoral-IFE). Obrador a mai napig a választások győztesének vallja magát, ezért a kampány megnyitásakor úgy fogalmazott, hogy "ismét győzni fogunk"

A siker alapját a baloldali koalíció megalakulásában látja. AMLO, ahogy szimpatizánsai hívják, megtartotta a 2006-os kampányának tanácsadóit. Több kérdésben, mint például a szervezett bűnözés eltérő megoldásokat javasol a PRI-hez vagy a PAN-hoz képest, egyik kampányígérete az, hogy a hadsereget hat hónapon belül visszavonják az utcákról és egy különleges nyomozói csoporttal szálljanak szembe az országot felemésztő korrupcióval. A PRD támogatóit főként a szegényebb rétegekből nyerte, " Először a szegények" hangzik jelmondata. Szimpátiát keltő akcióinak egyike az volt, amikor a  kampányához igénybe vette a fővárosi metrót. Obrador rendszeresen kritizálja Peńa Nietót a költséges kampány miatt, legutóbb az IFE-nél is feljelentette a PRI jelöltjét.

A kampány során művészeket is maga köré gyűjtött, hogy népszerűségét növelje a fiatalok körében. A mexikói városokba tett útjainak egyik célja az, hogy közeledjen a kereskedő, vállalkozó rétegekhez, akiktől eltávolodott. A PRD jelöltjének kampánya eddig incidensektől mentes volt.

Kattintson és nézegessen képeket az elnökjelöltekről!

Enrique Peńa Nieto nem vitázik

Az Elköteleződés Mexikóért nevű koalíció jelöltjének népszerűsége töretlen. Nieto előnyéhez az is hozzájárult, hogy párton belül nem volt riválisa, ennél fogva elkerülték azt a belső megosztottságot, amelytől a PAN szenvedett. A PRI-s jelöltet ráadásul már decemberben megválasztották, így volt idő a felkészülésre, noha Peńa Nieto nem az utóbbi hónapokban tett szert népszerűségére, hanem már akkor, amikor 2005-ben Mexikó Állam kormányzójának választották.

Személye garantálja a PRI arculatának megújulását, erre pedig a latin-amerikai ország egyik legrégibb pártjának 70 év kormányzás, majd két elbukott elnökválasztás után szüksége volt. A PRI jelöltje nem kényszerül stratégiaváltásra, sem pedig arra, hogy ellenkampányba kezdjen, jelenleg mintegy kényelmes pozícióból szemlélheti a két másik ellenfél második helyért vívott csatáját. Nieto nem kockáztat, kampánycsapata, élén Luis Videgarayal egy csaknem tökéletes képet mutat, amelynek egyik alappillére a nagy és vidám család, amely körülveszi, és amelynek néhány tagja Nietót minden állomására elkíséri.

Az elnökjelölt feleségével, Angélica Riverával kéz a kézben jelenik meg minden nagyobb eseményen. Mára nem is lehet eldönteni, hogy Nieto a híresebb, vagy a telenovellákból ismert felesége, Rivera jót tesz az elnökjelölt népszerűségének, mondhatni ő közvetíti a politikus mögött rejlő magánembert, például azzal a videósorozattal, amelyet a színésznő maga forgat a kampány állomásain és a "Lo que mis ojos ven y mi corazón siente" (Amit a szemeim látnak, és a szívem érez) címet kapta.

A balközép párt jelöltjéről mára elterjedt, hogy a két kötelező vitán kívül, amelyek közül az első május 7-én lesz, nem vesz részt más vitában, mivel visszautasította neves magánegyetemek és médiumok felkérését is, időhiányra hivatkozva. A háttérben az lehet, hogy Nieto nem kockáztat, okulva abból, hogy a kampány előtti időszakban egy elszólása miatt, amikor két mexikói írót tévesztett össze hetekig fő témát szolgáltatott a sajtó és a közösségi oldalak számára.

A PRI támogatottja elleni másik két nagyobb támadó hadjárat közül az egyiket a PAN végezte. Az elnökjelölt a kampány kezdetekor azokra a vállalt kötelezettségekre hivatkozott, amelyeket Mexikó állam kormányzójaként teljesített. Egy a konzervatív párt által készített videó, amelyen befejezetlen építkezések láthatóak megkérdőjelezte Nieto szavait. Közben a PRD a kampányhirdetésekre szánt pénzügyi keret túllépésével vádolta meg Nietot. Az ellenfelek taktikájára Luis Videgaray egy interjúban válaszolt, " Peńa Nieto továbbra is ígéreteket tesz majd, ő nem fogja megosztani Mexikót." Az ilyen kijelentések tovább növelik a korrupció és a megroggyant közbiztonság miatt aggódó emberek Nietóba vetett bizalmát.

Egy hónappal a kampány kezdete után nem változott az elnökjelöltek helyzete, noha még  több, mint 50 nap van hátra a választásokig, ha a jelenlegi állás fentmarad, akkor az idő előrehaladtával már nem az lesz a kérdés, hogy ki fogja  2012 től 2018 ig kormányozni a latin-amerikai országot, hanem, hogy az őt támogató pártnak abszolút többsége lesz-e a Kongresszus alsó és felső házában.

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, ugyanakkor a szerkesztőség fenntartja a jogot a nyíltan sértő, gyűlölködő, trágár ill. reklám tartalmú hozzászólások moderálására!
comments powered by Disqus

Az OTP SZÉP kártyások elégedettebbek munkáltatójukkal

Az október 23-i hosszúhétvége alatt mintegy 740 millió forintot használtak fel az OTP SZÉP kártya birtokosok.(x)