Populista ellenzékből hatalomba: az új román kormány következő fél éve

A román jobbközép kormány múlt pénteki meglepetésszerű bukása nyomán az eddig egységes ellenzéki platformot képező szociáldemokrata és nemzeti liberális pártok kapnak esélyt az ország irányítására. A kinevezett miniszterelnök, Victor Ponta a napokban készül fel arra, hogy a május 7-re időzített parlamenti bizalmi szavazás után hivatalosan is beüljön a kormánykerék mögé. Az állampolgárokat talán az érdekli legjobban, hogy a vehemensen populista ellenzékiség után, milyen politikát folytat majd az új kormányfő a novemberi választásokig hátralévő fél évben.

Egy kedd esti sajtótájékoztató keretén belül Victor Ponta, a Mihai Răzvan Ungureanu által vezetett jobbközép román kormány múlt pénteki bukása után kinevezett miniszterelnök bejelentette kabinetje összetételét. A testület, amely a hárompárti szövetség, a Szociálliberális Unió (USL) politikusait és néhány független szakértőt is magába foglal, május 7-én, hétfőn járul a parlament elé, ahol a honatyák többségének támogatását kell megszereznie ahhoz, hogy hivatalba léphessen.

A Ponta-kabinet tizenhét miniszteri és négy tárca nélküli miniszteri funkciót tartalmaz. A legfontosabb tárcákat kipróbált, de botrányoktól mentes, köztiszteletben álló személyiségek vezetik majd. A belügyi tárca élére a kolozsvári szociáldemokrata politikus, Ioan Rus kerül, aki már a 2000-2004-es időszakban betöltötte ezt a posztot. A pénzügyminiszteri és kormányfő-helyettesi széket Florin Georgescu, a Román Nemzeti Bank kormányzó-helyettese foglalja el, a külügyminiszterit pedig Andrei Marga, a kolozsvári Babes-Bólyai Tudományegyetem ex-rektora. Ezen személyiségek mellett azonban a miniszterek nagy része rangidős pártkatona, de találunk néhány kifogásolható alakot is.

Hosszú menetre készülnek

A sajtótájékoztatón Victor Ponta felvázolta a kabinet prioritásait az elkövetkező hat hónapra, ám nem rejtette véka alá, hogy nem csak egy rövid menetre készül, hanem a novemberi választások után még legalább négy évet szeretne a Victoria-palotában eltölteni. A kormányzati prioritások közül a Parlament fontosságának visszaállítását, a válság okozta társadalmi igazságtalanságok kiigazítását, az igazságszolgáltatással kapcsolatos EU-s együttműködési és ellenőrző mechanizmus tiszteletben tartását emelte ki.

Ami a szavazók számára lehetőség, az a politikusok számára azonban veszély. Az elmúlt három évben az ellenzékben lévő szociáldemokrata és liberális képviselők vehemens populista retorikával támadták a kormány megszorító és egyensúlyteremtő intézkedéseit. Így igen erős elvárásokat és reményeket keltettek a választók körében, mindazonáltal az ellenzékben hangoztatott lózungokból meglehetősen felelőtlen lenne kormányprogramot gyártani. Ez annál is inkább igaz, hogy jelenleg is Bukarestben tartózkodik a Nemzetközi Valutaalap (IMF) delegációja, amely azt értékeli, hogy Románia betartja-e a korábban megkötött készenléti szerződésben vállaltakat.

Hétfőn a kinevezett miniszterelnök találkozott az IMF, a Világbank és az Európai Bizottság képviselőivel. A megbeszélés után tartott sajtótájékoztatóból kiderült, hogy Ponta nem szándékszik szabadságharcot vívni a nemzetközi intézményekkel, ahogy azt ellenzékben tette. Elmondta, stabilitásra és az ígéretek betartására törekszenek, ám megerősítette azt az elhatározást is, hogy a 2010-ben huszonöt százalékkal csökkentett közalkalmazotti béreket visszahozzák a korábbi szintre. Ehhez a Valutaalap beleegyezésére lesz szükség, amit valószínűleg meg is kapnak a napokban. Arról azonban diplomatikusan hallgatott, hogy az magára a intézkedésre pontosan mikor is kerül sor. A politikai elemzők azonban egyhangúlag üdvözölték a tényt, hogy az új kormány nem szándékszik magyarországi kollégájának nyomába lépni, ám az kérdéses, hogy az állampolgárok, hogyan reagálnak majd.

Az hirtelen felfedezett politikai pragmatizmus megindokolására persze léteznek univerzálisan bevethető stratégiák, a legnépszerűbb ezek közül az előző kormányok által hátrahagyott nehéz örökség felemlegetése. A balliberális kormány már az első napokban elkezdte ezt a megoldást használni, Ponta kijelentette, a hivatalba lépését követő egy hónapon belül az elmúlt kormányok örökségéről széleskörű jelentést tesz majd közzé, így támasztva alá saját mozgásterük leszűkülését.

Mindazonáltal a felelőtlen kampánykormányzás kísértése nem csak a választók, de az USL tagjai felől is érkezik. A Szociáldemokrata Párt (PSD) egy néhány hónapos intermezzótól eltekintve 2004 óta nem volt kormányon, a párttagság kiéhezettségét nehéz lesz visszaszorítani. Hasonlóan erős nyomás érkezik a Nemzeti Liberális Párt (PNL) irányából is. Ám most úgy tűnik a kormány eltökélte magát, hogy fenntartja a professzionalizmus és pragmatizmus látszatát, de ez az elkövetkezendő hónapokban könnyen megváltozhat.

Lapozzon, és tudja meg milyen kihívások előtt áll az új román kormány!

Az USL számára létfontosságú, hogy a novemberi parlamenti választásokon többséget szerezzen, ellenkező esetben semmi sem garantálja, hogy kormányon maradhat. A választók, akik eddig évekig azt hallották, hogy létezik alternatíva a Boc- és Ungureanu-kabinet gazdaságpolitikájához képest, most rádöbbenhetnek, hogy ez az IMF és az Európai Bizottság által kijelölt út járható egyedüliként, és hogy a szociálliberálisok politikája semmiben nem különbözik elődeikétől. Ez komoly népszerűségvesztéshez vezethet. Hogy erre mit válaszol az új kabinet, azt nem lehet tudni. Szinte egyenlő az esélye annak, hogy elszabadul a költekezési láz, és annak, hogy a felelősségteljes politizálás imázsából próbál meg tőkét kovácsolni. Az sem kizárt, hogy egy Magyarországhoz hasonló populista „szabadságharc” indul a kiegyensúlyozott gazdaságpolitika ellen. Az USL erős potenciállal rendelkezik egy ilyen forgatókönyv kivitelezéséhez.

A kormányzás kihívásai

Az IMF-el megkötött egyezmények keretén belül Bukarest azt is vállalta, megreformálja az állami vállalatok menedzsmentjének hatékonyságát és átláthatóságát. Vajon képes lesz-e erre az a PSD, amelynek neve az elmúlt két évtizedben szétválaszthatatlanul összefonódott a nagykorrupció és a klientelizmus fogalmával? A másik nagy kihívás az igazságszolgáltatás helyzetének kezelése. Az elmúlt években az Európai Unió nyomására, Traian Băsescu köztársasági elnök unszolására, és a politikum vonakodása közepett komoly előrelépések történtek az igazságszolgáltatás tisztaságát érintően. Az idén jár le a Korrupcióellenes Ügyészség és a Főügyészség vezetőinek mandátuma, mindkét jogász nagy tiszteletnek örvend EU-s körökben. Azt szinte senki nem hiszi el, hogy az USL-kormány megújítaná ezek mandátumát, már csak azért sem, mert a pártszövetség két mentora Adrian Năstase ex-kormányfő és Dan Voiculescu médiamágnás fő korruptként szerepel a köztudatban.

Legnagyobb valószínűséggel a balliberális koalíció nem készül nagy vizet felkavarni az elkövetkezendő fél évben. Kétségtelen, hogy a háttérben elkezdődik a klientúracsere, az ország belső gyarmatosítása a Szociáldemokrata Párt jól bevált receptje szerint. Az USL így készül majd a választásra, nem kockáztat semmit, így keveset veszíthet, hiszen az előző kormányok népszerűségi szintjéhez képest továbbra is nyerésre áll. Néhány szimbolikus értékű szociális változáson túlmenően nem készülnek változásokra, a nagy durranást a választások utánra tartják

Băsescu mosolya

A számukra idilli képbe talán egyedül az államfő, Traian Băsescu zavarhat bele. Nem valószínű azonban, hogy nyílt, mindennapos konfliktusra kerüljön sor a kormány és az elnök között, mint ahogy az a 2005-2008-as időszakra volt jellemző. Băsescu elveszítette de facto kormányfői szerepkörét, amelyet 2008 óta betöltött a Boc- és Ungureanu-kormányok idején, mostantól nem rendelkezik saját pártcsaládjához tartozó kormánnyal és kormányfővel. Ezt támasztja alá az új kormányfő kedd esti kijelentése is, amely szerint hivatalba lépése után a kabinetet a kormánynak otthont adó Victoria-palotából és nem máshonnan fogják irányítani.

Az informális befolyásának csökkenése ellenére nincs oka nyílt konfrontációba bocsátkozni. Egyrészt azért, mert ezzel lehetőséget adna a Ponta vezette kabinetnek és a Szociálliberális Uniónak, hogy a diktatórikussággal vádolt államfő áldozataiként tetszelegjenek, így polírozva saját támogatottságukat. Másodsorban pedig, mert minden számítás szerint a kormány gondoskodik majd saját népszerűségének csökkenéséről, Băsescunak pedig nem kell mást tenni, mint a megfelelő pillanatban belépni, és kijelenteni: „Én előre megmondtam.” Hiszen valóban megmondta már, hogy az USL nem képes alternatívát kínálni az országnak. Ez a forgatókönyv megmagyarázza azt a nyugodt és sejtelmes, már-már Mona Lisás mosolyt is, amely az arcára ült, mikor bejelentette, Victor Pontát bízza meg a kormányalakítással.

Pap Szilárd István

Felkapott hírek

Friss hírek

Már nincs idő a Brexit előtt tető alá hozni a japán-brit megállapodást

A brit külkereskedelmi miniszter szerint most már nincs idő arra, hogy Nagy-Britannia a brit EU-tagság megszűnésének időpontjáig külön kétoldalú folytatólagossági kereskedelmi szerződést kössön Japánnal. A szerződés célja az lenne, hogy a két ország a jelenlegivel azonos feltételekkel kereskedhessen egymással, akkor is, ha nem lép életbe a Brexit feltételrendszeréről szóló megállapodás.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás