Meg kellett volna támadnunk Szlovákiát?
- Címkék:
- magyarország
- szerbia
- szlovákia
- területi vita
- trianon
Raffay Ernő, volt honvédelmi államtitkár, valamint Jeszenszky Géza volt külügyminiszter polémiájától hangos a Kárpát-medence sajtója. Raffay állítása szerint a magyar kormányok a rendszerváltás utáni évtizedben számos lehetőséget szalasztottak el a trianoni határok módosítására. Jeszenszky Géza reflektált az elhangzott kijelentésekre. A vitába bekapcsolódott a Felvidék.ma egyik szerzője, aki Jeszenszky külügyminiszteri tevékenységét bírálta, lévén az hozzájárult a Raffay által említett elszalasztott lehetőségekhez. Volt-e a határmódosításra reális esély a rendszerváltás után?
Elszalasztott lehetőségek?
Raffay felvetése szerint a két kiugró lehetőség Csehszlovákia és Jugoszlávia felbomlásával kínálkozott Magyarország számára. Csehszlovákia felbomlása a trianoni határok megváltozását jelentette, s ez nyújthatott lehetőséget esetleges további változtatásokra, melyre az szolgáltatott alapot – mondja Raffay –, hogy a függetlenedő Szlovákia még nem rendelkezett önálló hadsereggel, miközben Magyarország (még) igen. Ennek tükrében pedig akár katonai fellépés árán erővel is ki lehetett volna tolni Magyarország határait.
A másik lehetőség pedig a déli határok módosítására vonatkozik, melyet a jugoszláv háború, valamint Horvátország függetlenedése teremtett. Raffay úgy nyilatkozik, hogy a háborúban a horvátok támogatásával fegyveresen szerezhettük volna vissza a Szerbiához került egykori magyar területeket. Mit eredményezett volna egy ilyen katonai fellépés a szűkebb környezetben, a Kárpát-medencében, valamint a nemzetközi színtéren?
Háború indítása elképzelhetetlen opció volt. Miért?
Magyarország politikai irányvonalát a rendszerváltáskor a Kelettől elszakadva egy nyugat-orientált külpolitika jelentette. Cél a nyugati világhoz való tartozás kivívása volt. Ennek egyik első jele az 1991 decemberében megkötött Európa Megállapodás, mellyel hazánk jelezte, az Európai Közösség pedig tudomásul vette Magyarország csatlakozási szándékát a közösséghez.
Szlovákia, vagy Szerbia megtámadása ennek a frissen megkezdett irányvonalnak az elhagyását jelentette volna, és azt is, hogy ma nem ülnének képviselőink az Európai Parlamentben. Úgy, mint Horvátország és Szerbia, mi is csak kopogtatnánk annak a szervezetnek az ajtaján, melynek alapértékei közé tartozik a béke fenntartása (mint létrejöttének egyik alapvető oka), a demokratikus viszonyok, és az emberi jogok érvényesülése. A határon túli magyar közösségek védelme is ezekbe a keretekbe illeszthető bele leginkább. Habár ezek az értékek gyakran csorbát szenvednek, a törekvések mégis ebbe az irányba mutatnak. Az értékek, irányelvek (uniós joganyaggal kapcsolatban történt) csorbulása esetén pedig közösségi felülvizsgálatot lehet kérelmezni az Európai Bizottságnál, azután pedig az Európai Bíróságig lehet vinni a problémákat. A közösség keretein kívül minderre még lehetőség sem lenne.
A fenti gondolatmenet a nemzetközi kapcsolatok liberális iskoláját követi, mint ahogy az Antall-kormány politikája is ezekkel az érvekkel magyarázható. A nyilatkozatai alapján inkább a realista nézetekhez közel álló Raffay álláspontja leegyszerűsítve a következőképpen hangzik: A rendszerváltáskor Magyarország megszabadult a keleti tömb által meghatározott külpolitika béklyójától, így önállóan, csupán saját maga nemzetállami érdekeit figyelembe véve is felléphetett volna a nemzetközi színtéren – lévén katonai ereje meghaladta Szlovákiáét, ennek birtokában eleget tehetett volna területi igényeinek.
Jeszenszky mindezt realista érvekkel is megcáfolta. Figyelembe kell ugyanis venni a realista gondolkodó szemével, hogy az adott nemzetközi térben milyen reakciókat vont volna maga után ez a külpolitika. Mivel nem egyedül Szlovákiával áll fent a Trianon által generált érdekellentét, így valószínűsíthető, hogy a többi környező ország nem nézte volna jó szemmel az önkényes felvidéki határmódosítást. „A magyar támadás esetén minimálisan három, de akár hét szomszédunk lett volna kész fegyvert fogni a 'békebontó' Magyarország ellen. Rögtön akcióba lépett volna az Európai Közösség, a Biztonsági Tanács, a kormány megbukott volna, az országból nemzetközi pária vált volna, és a kisebbségben élő magyarok is az atrocitások sorozatát szenvedték volna el.”
A nemzetközi kapcsolatok elméletének két különböző megközelítése
Liberális iskola: A nemzetközi rendszernek az államok nem egyedüli szereplői; mellettük érdekcsoportok, nemzetközi szervezetek, civil szervezetek hasonló politikaformáló tényezők. A külpolitikában tehát nem államok, hanem csoportérdekek versenyeznek egymással, melynek eredménye gyakran pozitív összegű. A háború nem elfogadott, hibát jelent, a nemzetközi konfliktusok kezelésének legutolsó eszköze.
Realista iskola: A nemzetközi kapcsolatokat a konfliktusok, érdekellentétek határozzák meg. Cselekvői a saját érdekük által vezérelt nemzetállamok. Alapvetése a nemzetérdek követése, melyet katonai erővel lehet maximálisan érvényesíteni. Ha a nemzetérdek háttérbe szorul, a nemzet elbukását jelenti. A konfliktusok eredménye legtöbbször nulla összegű.
Jugoszlávia esetében – finoman szólva – ugyancsak kétes eredményekkel „kecsegtetett” volna egy katonai fellépés. A jugoszláv háborúba való beavatkozás minden bizonnyal Magyarországon is balkáni állapotokat idézett volna elő. Mindamellett, hogy jelentős gazdasági, társadalmi és politikai problémákat eredményezett volna, nemzetközileg is súlyos helyzetbe hozta volna Magyarországot. Ilyen külpolitikával a nyugat felé való haladás helyett, a Balkán felé tettünk volna öles lépteket.
Kell-e, illetve jó-e erről beszélni?
Nem szabad elfelejteni, hogy a Raffay, valamint a Felvidék.ma cikkírója által kívánt határozottabb fellépés valószínűleg pont az ellenkezőjét váltotta volna ki a szlovák, illetve a szerb vezetésből, s a várt külpolitikai sikerek helyett kudarcokkal kellett volna szembesülnünk. Az ilyen fellépés és gondolkodás – ahogy Jeszenszky is mondja – felerősíti a magyarellenes attitűdöt a környező országok társadalmaiban, valamint nemzetközi szinten is Magyarország ellen hangolja a közvélekedést. Szlovákiával, Ukrajnával és Romániával napjainkban is kiélezett a viszonyunk a kisebbségi kérdést illetően, így a határmódosítás lehetőségeiről beszélni 90 évvel a szerződés után, az Európai Unió állampolgáraiként, csak olaj a tűzre. Ennek eredményét pedig természetesen a határon túli magyarság érezheti a bőrén. A sajnálatos módon sokat hangoztatott „magyar kártya” jóval nagyobbat üthet, vagyis a magyarok elleni gyűlöletkeltés melegágya az ilyen gondolkodás. A kardok csörtetése helyett sokkal inkább támogatandó a múlttal való szembenézés, és a történelem mindkét fél számára elfogadható értelmezése, elfogadása.
Tetszik Raffay gondolata: "Magyarország önállóan, csupán saját maga nemzetállami érdekeit figyelembe véve is felléphetett volna a nemzetközi színtéren" Utoljára a középkorban tudtunk ilyesmit sikerre vinni.
De sajnos Jeszenszkynek van igaza, csak a kisantant újraéledését értük volna el. Akár Szlovákiának megyünk neki, akár Szerbiának, ahhoz Romániának is lett volna egy-két szava. ráadásul mi lettünk volna az aggresszorok, így a nyugat szimpátiáját se szerezzük meg (ellentétben például a horvátokkal).
-
Már válaszolt
- spatz ( 8 hónapja )
- woww ( 8 hónapja )
- Gesztenye7 ( 8 hónapja )
Ez így van!
De hogyan kellene határt szabni annak a féktelen és arcátlan magyargyűlöletnek , amit ma Szlovákiában tapasztalunk?
A rendőr külön vadászik a magyar rendszámú autókra, a megszólításban benne van a gyűlölet,ha az ember betér vásárolni stb...
Mit kellene kezdeni egy ilyen történelem nélküli kecskepásztorokkal??
-
Már válaszolt
- Tutti ( 8 hónapja )
Ugy latszik, hogy Raffay semmit se tanult az elmult 20 ev tortenelmebol.
Mert Jugoszlaviaban is teljes sikerrel zarult a hadsereggel meg rendelkezo szerbia hadjarata a hadsereggel meg nem rendelkezo horvatorszag ellen...
A csehek biztos beszaltak volna a szlovakok oldalan, a romanokkal egyutt, orosz tamogatassal.
Remele, hogy Raffay fele holdkoros idiotak soha tobbe nem kerulnek a hatalom kozelebe.
Régebben azt probálták velünk megértetni:két nagy hatalom van USA és CCCP /Nato és Kgst/ Önként vagy nem.. mi is tartoztunk valahova.Magyargyülölet pedig már akkor is volt Arra viszont nem emlékszem hogy a köztársasági elnökünket nem fogadták volna..Igaz a politikai protokol szabályait szigoruan betartották.Nem fordulhatott elő hogy politikusok hazánk "ügyeit"idegenben negativan birálják megkérdőjelezzék a kormányt stb...Sőt ennyire kiemelten nem foglalkoztak egyetlen egy kissebbséggel sem.
Talán azt, hogy nem nevezed őket történelem nélküli kecskepásztoroknak... ugyanis még a kecskéik is érzik a szavaidból sütő "féktelen és arcátlan" és nem utolsósorban teljesen alaptalan sovén gőgödet, ami TÖBBEK KÖZÖTT táplálja a magyargyűlöletet. Mire fel vagy olyan eltelve????
-
Már válaszolt
- Robert Horvat ( 8 hónapja )
mint a kecskeszart?
Mi olyan kulonleges a kecskeszarban? Miben kulonbozik a kecskeszar a normal szartol?
Vagy talan valamilyen szemelyes trauma miatt kotodsz ilyen furcsan a kecskeszarhoz?
gyáva népnek nincsen hazája. mindig azt nézni, hogy más mit mond... a saját életetekben is így cselekedtek? ha a rokonodat bántják, először a bántalmazóval törődsz, vagy gondolkodás nélkül sietsz segíteni?
SZERINTEM IGEN SZLOVÁKIÁT HATÁROZOTTAN MEG KELLETT VOLNA ÉS NEM CSAK KELLETVOLNA HA NEM KELL IS TÁMADNI.
ANNON KATONAILAG MOST POLITIKAILAG KELL TÁMADNI AHOGY A KÖZMONDÁ TARTJA ADDIG ÜSD A VASAT AMIG MELEG.
1/A TRIANONI BÉKE DIKTÁTUM NEM ÖN ÁLLÓ SZLOVÁKIÁT HOZOTT LÉTRE HANEM CSEH-ORSZÁG TARTOMÁNYÁNAK JELÖLTEKI MIG NEM ERŐSÖDIK MEG VAGYIS OLYAN HOGY SZLOVÁK ORSZÁG VAGY ÁLLAM NEM LÉTEZETT A DIKTÁTUMBAN TUDOM MERT TANULMÁNYOZTAM ÉS TANITOM IS.2/SZLOVÁKIA LAKOSSÁGA ALIG ÉRI ELL A 4-MILLIÓT EBBŐL DÚRVÁN 1-MILLIÓ MAGYAR HÁT RÖVIDEN ENNYI. MINDENKI GONDOLJON BELE HOGY MELYIK ORSZÁG HAD EREJE A NAGYOBB /LENNE/-MELYIK ORSZÁGOT VETTÉK BE ELSŐNEK A NATÓBA. MA MAGYARORSZÁGON KB 2-ÉV ALATT 1-FŐRE LEHETNE NÖVELNI A HADSEREG LÉTCÁMÁT A FELSZERELÉSRŐL PEDIG CSAK ANNYIT HOGY AZ OROSZ ÁLLAM ADÓSÁG MÉG KB 150-ÉVIG JÁR HAZÁNK FELÉ AMIT LEHETNE KATONAI FELSZERELÉSEKKEL KIVÁTANI.
ÉS UTÁNA KÉRVÉNYEZNI A KOMPENZÁCIÓT A TRIANONI SÉRELMEKÉT MERT AMI JÁR AZ JÁR.
AZ ELŐBB ELIRTAM NEM 1-FÖT AKARTAM IRNI HA NEM 1-MILLIÓT.
Na jó sokat ér Magyarország a békéjével meg az EU-tagságával.
akkor mit csodálkozol azon, hogy ők meg utálnak Téged, és a magyarokat. Ja, csak most náluk van az adu (félmillió magyar kisebbségi, akiken csattan az ostor.)
gyakorlatilag egyetlen allitasod se felel meg a valosagnak,
szlovakia lakossaga 5 millio fo, a magyar kisebbseg letszama kb 500 ezer.
2 ev alatt 30x ra novelni egy haderot szinte lehetetlen a masodik vilaghaboruban sikerult ez az usanak de masnak nem.
1 millios hadero? egy tizmillios orszagban? ez gyakorlatilag azt jelentene, hogy minden masodik egeszseges 15-49 ev kozotti embert behivsz. mindezt ket ev alatt??? ahhoz nem lenne eleg kepzett katonank hogy megharomszorozzuk a letszamot.
Arrol nem is beszelve, hogy szerinted a tobbi allam mit csinalna ket evig?
nem az a gond, hogy radikalis velemenyed van, vagy hogy ezt terjeszted, hanem az hogy az allitasaid tele vannak pontatlansagokkal, hazugsagokkal.
-
Már válaszolt
- nana450 ( 8 hónapja )
Kivulrol nezve:
Igen a gondolat maga, hogy Mo. a sajat erdekeit kell, hogy szem elott tartsa az teljesen igaz.
Kerdes? Ezt miert fegyveres, eroszakos uton kell elerni?
Egyetertek Jeszenszkyvel politikailag ongyilkossag lett volna Mo-nak.
Pelda: Valakik kiraboljak a lakasodat, meg tudod is kik voltak. Igazad van ha felhaborodsz es vissza szeretned kapni ami a tied es meg akarod buntetni a tetteseket? IGEN.
DE, nem az a megoldas hogy X ev utan fogod magadat atmesz hozzajuk egy geppuskaval es az az egesz csaladjukat lemeszarolod. Mert ha igen akkor ezzel a cselekedeteddel te is elvesztened minden egyebkent igazsagos karteritesre valo jogodat.
Mas, azert tisztaban van itt barki is azzal mit jelent egy haboru? Jart lent valaki is a delszlav alatt. Lattatok a meggyilkolt milliok holtestet, a tomegsirokat, a szetbombazott varosokat?
Nem videojatek a dolog.
Jelentkezzen aki hajlando akarcsak egy csaladtagjat is felaldozni, meg akar a biztos "gyozelem" jegyeben is. Az konnyu, hogy te hosnek jelentkezz es onmagad esetleg az eletedet add egy celert. Neked akkor mar mindegy. De arra hajlando vagy, hogy kivalaszd a szeretteid kozul ki haljon meg? Mert ugye a modern haboruk egyik legszornyubb tulajdonsaga, hogy a civil aldozatok szama joval tulhaladja a katonaiekat.
Jól mondod, ha 89 után nekiállunk visszafoglalni a magyarlakta területeket, akkor megkaptuk volna a második Trianont. Sőt, a második Mohácsot. Fogalmunk sincs arról, hogy ez mivel járt volna. A mai 14-15 milliós magyarság helyett 10 millióan se lennénk. És ezt nem azért mondom, mert gyáva vagyok, hogy az egyik kommentelőre reagáljak, hanem azért, mert tudom, hogy mire képes Magyarország. Támadó háborúra például nem képes, vagy ha igen, győzelmet aratni sajnos semmiképpen sem.
Horthy is szeretett volna nekimenni a románoknak, visszavágni 1919-ért, de tudta, hogy ez szövetségesek nélkül nem lehetséges. Nem is támadta meg őket soha, csak éppen akadt két erős szövetséges, akik végül feleslegessé tették a támadást. 89-ben viszont esély se volt arra, hogy szövetségest találjunk a versailles-i békerendszer által megállapított határok megváltoztatására. Egyedül pedig nem ment volna. Túl kicsik és gyengék vagyunk, akármennyire fáj is ezt kimondani.
Raffay a nemlétező szlovák hadsereggel jön, de ha mi nekiállunk hősködni, akkor találkoztunk volna a nagyon is létező román és szerb hadsereggel is. És ma nem lennénk Eu tagok se, persze ez nyilván sokaknak nem jelent semmit, de azért érdemes megkérdezni például egy szerbet vagy albánt arról, hogy milyen érzés vízumért könyörögni, ha Európában szeretne dolgozni. És ez csak a legkevésbé negatív lehetőség, hiszen még az is lehet, hogy a mainál is kisebb lenne Magyarország.
Igaz, hogy nem volt határozott külpolitikánk a kilencvenes években, (és azóta sem), igaz, hogy sok mindent elrontottunk az elmúlt húsz évben, sok esetben voltunk meghunyászkodóak és gyengék, sok mindent kiharcolhattunk volna, talán az autonómiákat is, de a határmódosítást? Nem, egyszerűen túl kicsik vagyunk hozzá. Egy háború csak a mostaninál is elgyötörtebb, búbánatosabb, lúzerebb nemzetté tett volna minket.
Szükségünk van a sikerélményre, mindennél jobban, de egy háború csak az ellenkezőjét hozta volna. Nem kell több Mohács nekünk.
A sg.hu-n van egy tagnak egy jó aláírása:
"Nem tudtam, hogy lehetetlen, ezért megcsináltam."
Ami engem illet, én sem tartom reálisnak a felvidéki bevonulást. Ez azonban egy külön téma, a délvidéki is külön téma, meg a erdélyi is.
1989-ben amúgy még itt voltak az oroszok, és 1991. júniusban mentek ki. Ezzel is számolni kell.
Nos, épp emiatt mondom a külön témákat, mert az Oluja az mikor is volt? 1995-ben vagy 1996-ban...Az már más időszak.
-
Már válaszolt
- Vito ( 8 hónapja )
Továbbra sem lehetetlen semmi sem, a történelem szerencsére nem ért véget :)
Lesznek még szerencsésebb helyzetek, lesz még olyan kor, amikor nem leszünk kényszerpályán. Én csak annyit mondok, hogy ez a kor még nem jött el. Lélekben lemondani nem kell semmiről sem.
Na igen, van a realpolitika.
Ket kozmondas amivel nagyon nem ertek egyett:
"Haboruban es szerelemben mindent lehet" " A cel szentesiti az eszkozt"
Jol hangzanak, de egyik sem igaz.
'89 egyebkent is suru ev volt. Jott eloszor Nemetorszag egyesitese, majd a romaniai forradalom/rendszervaltas. Szvsz Mo. nagy halaval tartozik Horn Gyulanak aki zsenialis modon kezelte midket problemat. Kiengedte a keletnemeteket es nem avatkozott be Erdelyben a kezdetekkor, pedig hanyan akartak, azt tegye. kb ugyanolyan pusztitassal jart volna mint a delszlav haboru.
Megjegyeznem ezek a tortenesek joval elobb indultak, meg '84-'85 korul. Persze errol kevesen tudnak. De mindket oldalon (Szu es USA) nagyon sokan dolgoztak azon ne a szelsosegeseknek legyen igazuk es ne robbanjon ki a 3. VH.
A Szu reszerol ugye akkor valt Afganisztan meszarszekke, hatalmas anyagi es emberi megterhelest jelentve, tehat nem akartak egy masik frontot. (pedig ismerve az oroszok vegtelen, es csodalatramelto aldozatkezseget a hazafold "rogyina" vedelmeben, valoszinuleg azt is megnyertek volna)
Az USA-ban pedig epp egy gazdasagi minivalsagbol (a mostanihoz kepest) probalt kilabalni a jonep. Szoval nekunk se kellett, plane nem valami teljesen elvont dolog erdekeben.
Vissza az eredeti gondolatomhoz, nem lehet akarmit megcsinalni.
Horthy: Nem kene tulidealizalni azt a korszakot. Ugye akkoriban volt a TBC tipikus magyar betegseg, a lakossag 30% szenvedett tole. Akkoriban tantorgott ki ide is par millio magyar. Na nem sokan nosztalgiaznak utanna Clevelandben, ami a mai napig is 1,800,000 emberrel a masodik legnagyobb magyar varos. Mert ugye azok tudjak miert jottek el onnan a szuleik, nagyszuleik. Valamint mindennek a teteje, a 200,000 Donhoz kivezenyelt magyar katona akiket megfelelo kikepzes, felszereles hianyaban egyszeruen lemeszaroltak. Mar aki nem fagyott meg az elso korben.
Nagyon tudom utalni a "karriertiszteket" (lasd Raffay) akik eletukben nem jartak fronton es terkepek elott allva dontenek szazezrek eleterol. A jo katonatiszt arra torekszik, lehetoleg minden emberet elve hozza vissza. Es a leheto legkevesebb aldozatot okozza a masik oldalnak is. Az igazi katona NEM GYILKOS!
Katonai szempontbol: a legutolso pelda, Gruzia.
Elviekben egyetertek a gruz allasponttal, Oszetia hovatartozasarol. DE amit Szakasvili csinalt, a tamadasok az orosz civil celpontok ellen az olyan mertekben hazug, embertelen es tisszessegtelen volt, hogy szvsz megerdemelne bevegyek a torvenyes buntetesek koze a gyolyoinal valo felakasztast.
-
Már válaszolt
- petraeus ( 8 hónapja )
Miert kene Mo-nak masok rovasara kitunni?
Mashol irtam, kene nagyon egy Bethlen Gabor megint, aki erdelyi fejedelemkent tobb mint 15 nyelvre forditatta le es nyomtatta ki a Bibliat. Elsokent a vilagon.Mert minden alattvaloja egyarant fontos volt neki. nem egyik a masik rovasara. Az egyetlen vallasi csoport ami be volt tiltva azok a jezsuitak voltak, pontosan azert mert masokat uldoztek.
Hol van egy Konyves Kalman szintu gondolkodo? Vagy Matyas kiraly? Na speci tetszik nem tetszik volt benne pont roman es szlovak ver is. Az adok soha nem voltak olyan magasak Mo-on megis peldaerteku.
Olvasni, muvelodni!!!
Van Mo-nak boven mire buszkenek lennie, csak meg kene talalni az igazi peldakat, nem fanatikusan vagdalkozni.
-
Már válaszolt
- Vito ( 8 hónapja )
Alapvetoen egyetertunk a kerdesben csak a pontossag kedveert jegyzem meg, hogy Horthy megtamadta Romaniat es torteneszek egybehangzo munkai szerint a magyar honvedseg egyedul ekkor mutatott fel harci kedvet a vilaghaboru soran.
A 2. hds a roman atalas utan tamadta meg del erdelyt es sikeresen nyomultak elore, a cel a deli karpatok elerese es ott egy hatekony vedelmi vonal kiepitese a szovjet erok ellen, a par het mulva beerkezo szovjet csapatok mentettek meg a romanokat es vertek vissza a magyar tamadast.
-
Már válaszolt
- Vito ( 8 hónapja )
Nem kell mások rovására kitűnnünk, sőt.
Nekünk egy István király kell, vagy - ahogy Te is említetted - egy Mátyás király. Ha az elmúlt ezer évet nézzük, lassan itt az ideje egy újabb nagy formátumú államférfinak.
Az a lényeg, hogy optimisták legyünk, ne a múlton keseregjünk, hanem bízzunk a jövőben. Csak magunkra számíthatunk, a nemzeti problémáink megoldásában nincs és nem is lesz szövetségesünk.
De ez nem azt jelenti, hogy ebben az évezredben is szopóágra vagyunk kárhoztatva. Ehhez - ahogy Te is nagyon jól mondod - olvasott és művelt magyarokra van szükség. A bűnbakkeresésnek, a kicsinyességnek, az antiszemitizmusnak, a szimpla idegengyűlöletnek lejárt az ideje. Reálpolitika, józanság, intelligencia - ennek van most az ideje.
Ha Magyarország sikeres akar lenni és helyre akarja hozni a történelem által ejtett sebeket, akkor ahhoz először nekünk magunknak kell túlhaladnunk a XX. századon. Nekünk, az egyéneknek kell nagynak lennünk, és akkor talán a nemzetünk is nagy lesz.
De ezt Neked, egy amerikainak nem is kell elmagyarázni. Az a fontos, hogy mi magyarok is megértsük ezt.
-
Már válaszolt
- woww ( 8 hónapja )
"A 2. hds a roman atalas utan tamadta meg del erdelyt" -
Köszönöm a kiegészítést! Én elsősorban a II. világháború és a bécsi döntések előtti korszakra céloztam, amikor Magyarország egyedül állt a kisantanttal szemben, de valóban, az állításom önmagában nem volt pontos, elismerem.
-
Már válaszolt
- petraeus ( 8 hónapja )
Cleveland a 20 as 30as evekben volt a 2. magyar varos ugy mint chicago a 3. cseh (praga es becs utan) ma a lakossag tobb mint fele afrikai amerikai.
Soha nem ment a lakossag szama az 1 millio fole ma picit tobb mint 500 ezer alkosa van.
A gruz haboruval kapcsolatban, pedig bebizonyosodott, hogy az orosz jelentesek a 2000 civil halottrol es a varost teljesen romba donto gruz tuzersegi csapasrol ugyanolyan tulzas volt, mint gruz reszrol az, hogy az oroszok tuzerseggel lottek volna a gruz falvakat es a gruzok csak valaszoltak az orosz tamadasra.
Az hogy mi a civil terulet es mi katonai celpont azon lehet vitatkozni, egy megerositett keresztezodes egy eroditett lakoepulet peldaul egyszerre civil es katonai celpont is, a gruzoknak nincsennek lezerbombaik hogy csak azt az egy hazat iktassak ki nekik marad az olcso de pontatlan tuzerseg.
-
Már válaszolt
- woww ( 8 hónapja )
Ebban viszont teljesen igazad van, arra volt csak erelye a horthy rendszernek, hogy 20 even keresztul agymossa az embereket, hogy elultessek bennuk a 100% ban aldozatok vagyunk cimu onsajnalati valosag tagadast, meg ma is ennek meg az utan jovo 50 eves 100% ban bunosok es fasisztak vagyunk cimu bunbakkepzesi musornak isszuk a levet.
Koszonom, es az a hozzaallas ami szvsz remenyt ad.
Itteni pelda (azert az mert ugye megiscsak az itteni dolgokat ismerem a legjobban)
A sokat emlegetett indian kerdes.
Kiirtottak oket szinte teljesen? Igen. Szemetseg volt? Igen.
De! Mi koze a mai lakossagnak ehhez? A ma itt lakok felmenoi, joresz kb 100 evvel kesobb jottek ide,
1,az europai szegenyseg (olaszok, irek) elol menekuve.
2, az azsiai nyomor es politikai uldoztetes elol (japanok, kinaiak)
3, a deli allamok fekete lakossaga akik a diszkriminaciot probaltak elkerulni.
California az egyik legjobb pelda. Az amerikai indianok adomentesseget elveznek, mindenhol allami es szovetsegi szinten is. Amellett, hogy allampolgarok, ok egy Fuggetlen Nemzetet is alkotnak. A sajat torvenyeiket alkalmazhatjak, addig a pontig amig az nem mond ellent az alkotmanynak. ( na nem sok olyan indiant ismerek aki a nemzeti felbuzdulas okan szeretne visszahozni a kinzocolopok, vagy az emberaldozatok "nemes nepi hagyomanyat") Jozan esz!!!
Viszont amikor Schwatzi friss kormanyzo leven anno csak felvetette az otletet, hogy az indianok kaszinozasbol befolyo jovedelmei legalabb reszben adozzanak, akkor kitort a "parasztlazadas".
Kevesebb mint 0.5% az indianok aranya, de az allam lakossaganak 98%-a azonnal elvetette az otletet. Mert ez a MINIMUM amit az indianok megerdemelnek. Plane, hogy az ellenuk elkovetett bunoket ez meg nagyon sokaig csak jelkepesen fogja karpotolni.
Hmmmm, Ez igy nem igaz. A statisztika amit te emlitesz csak a friss Mo-on szuletett bevandorlokat veszi szamba. Elmondanam van jopar olyan afrikai-amerikai vagy eppen zsido is aki reszben magyarnak vallja magat. Az igaz ezt nagyon sok mo-i visszautasitana. ;)
A gruz haborurol: A "szegenyseg" nem erdem es nem mentseg. Pontosan ugy nem ahogy az iszlam fanatikus ongyilkos merenyloknel sem.
A torveny mindenkiere, mindenhol, egyforman!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ismetlem, elviekben a gruzokkal ertek egyett. A gyakorlat mas kerdes.
Messze nem arrol volt szo, hogy egy tamadolag fellepo orosz hadsereg ellen kuzdottek, amikor nincs mas valsztas. De o kezdte.
Az orosz valaszlepes kegyetlensege megint mas kerdes! Az sem jo, ezert is van, hogy nagyon demoralizaloan hat az effektiv ott szolgalo orosz kiskatonakra.
De, es ezert utalom Szakasvilit, o a foparancsnok, (the buck stops with him) ove az vegso felelosseg, O sodorta bele az embereket egy ertelmetlen pusztitasba, gyilkolasba.
Eszem agaban sincs Putyin konkret modszereit ajnarozni, vagy akar csak tavolrol is egyeterteni veluk, de akinek egy kis esze is volt az elore tudta, nem fog habozni es minden erot bevet majd. Kerul amibe kerul.
Clevelandrol, azt hiszem, hogy akarhogy szamolod egy 500 ezres varos nem lesz 1.8 millios, az, hogy ki a magyar az szerintem se borszin kerdese, egyebkent meg ez az egesz tenyleg csak reszletkerdes, ez egy pontatlansag ami nem erinti mondanivalod lenyeget.
Amivel viszont vitatkoznek az a gruzia kapcsan felmerult kerdes, a szegenyseg arra se mentseg, hogy ne csinalj valamit, a varost akartak elfoglalni, ami tele volt katonai celpontokkal, egy tuzrrsegi csapas megfelelt felpuhitasnak, nem voltak precizios fegyvereik, se harci helikoptereik se idejuk, hogy szep nyugisan korulzarjak a varost majd a civileknek folyosot nyitva evakualjak oket mint fallujahnal tettek az amik.
sot gazdag orszagok is hasznalnak anyagi okbol olcso buta fegyvereket, felvallalva a magasabb jarulekos veszteseget.
a torveny egyforma es barki aki haboruzik szuksegszeruen meg fogja szegni a vonatkozo torvenyeket gyakorlatilag totalisan lehetetlen azokat betartva haboruzni.
persze oriasi kulonbsegek vannak a tudatos haborus bunok, nepirtasok es a szurke zonaba eso esetek kozott.
egyebkent egyetertunk a fobb vonalakban putyint es szakasvilit illetoen,
szakasvili varhatott volna egy jobb lehetosegre, mert meg nem volt felkeszulve a haborura se politikailag se katonailag, putyin meg tette amit tennie kellett.
OK, egy reszet alairom.
De ami a vitank lenyege: Megengedheti-e maganak egy politikai es vegso soron katonai vezeto, hogy emberek ezreit aldozza fel egy elvont cel erdekeben?
Ahogy pont te egy masik temanal irtad a sztalinizmussal kapcsolatban Koparival vitatkozva. "Ha nem 20-30-40 milliorol beszlunk hanem csak 2-3-4 milliorol" akkor az tisztesseges, jogos? Terulet vagy emberek?
Erre is all. Ha nem 2000 aldozat, hanem csak 200 az OK???
Ismetlem, nem alltak konkret orosz fenyegetes alatt, es ez kulcs szerintem. Nem arrol volt szo az oroszok irtanak mindenki mast.
Arrol volt szo azt hitte masok elete aran politikai teruleti gyozelmet fog aratni, majd o bealdozza az embereket egy "nemes cel" erdekeben. Ez nem tisztesseges es nem elfogadhato szvsz.
Vissza az eredeti temahoz, igen vannak realitasok de komolyan azt mondod ha Mo-nak anno politikailag realis eselyei lettek volna arra visszaszerezze a Felvideket akkor az igazsagos lett volna parezer artatlan szlovak civilt megoljenek ennek erdekeben?
Megint mondom az igazi katona nem gyilkos.
Bocsi a filozofalgatasert, de en komolyan gondolom minden emberi elet szamit. Szentimentalista amcsi leven.
Plusz nem olyan konnyu am megolni egy masik embert, hacsak nem vagy total pszihopata, egy eletre elkisernek a remalmok, meg a ketseg hogy talan tehettel volna maskeppen is.
-
Már válaszolt
- petraeus ( 8 hónapja )
Cleveland-et en vonzaskorzetevel egyutt szamolom, nem csak a municipality szoros szamait nezve. Ez adja a ket szamadat kozotti kulonbseget.
Lasd metropolitan areas.
Raffayt már akkor orvosi megfigyelés alá kellett vonni,amikor azt gyanította,hogy életére törnek,mert leeresztett személygépkocsijának gumija...Azóta állapota még csak súlyosbodott,rövidesen ápolókat kell hozzá kirendelni...!
-
Már válaszolt
- woww ( 8 hónapja )
az aldozatok szama nem tul fontos szerintem, ahogy es amiert meghaltak az szamit, meg ha ez brutalisan is hangzik.
Nem az a fontos hogy 200 vagy 2000 vagy 2 millio ember hal meg.
hol huzod meg a hatart? 200 embert meger a cel de 2000 mar nem?
szerintem igy nem szabad haboruzni,
A kerdes az az hogy miert haboruzok es hogy elkerulheto volt e, tenyleg nem volt e mas megoldas? es hogy van e mas valasztasom, es van e eselyem elerni a celjaimat?
ezert az a velemenyem, hogy szakasvili elhamarkodta, elszamitotta magat, hibas dontest hozott, ezert elvesztette a haborut, de ha nyer akkor is ott lett volna a tobb szaz civil halott.
Sehol se irtam olyat, hogy vissza kellett volna foglalni a felvideket, de abban igazad van, hogy a logikamat kovetve ha jo okunk lett volna esetleg lenne egy szlovakia elleni haborura akkor az hogy hany civil hall meg az mellekes addig amig nem tudatosan irtjuk oket.
hogy mi a jo ok, az szamomra egyertelmu, egy koszovoi/boszniai tipusu nepirtas a helyi magyarok ellen mar jo ok lenne a haborura barmi ami ennel kevesebb nem eleg jo ok szerintem.
de ez csak elemeleti felvetes szerencsere.
tehat realis esely teruletszerzesre nem eleg ok, egyetlen serultet se er meg a hatarok tologatasa, ugyanakkor emberek eletenek es szabadsaganak vedelme barmit meger, de haboruzni csak a vegso esetben szabad.
a katonak kerdesrol szerintem ok igenis gyilkosok, olnek, ez a munkajuk, abban viszont teljesen igazad van hogy csak a pszcihopatak teszik ezt meg konnyeden, es a katonak kozott sincs tobb pszichopata mint a civilek kozott, sot a hds kiszuri a legsulyosabbakat.
Na igen errol van szo.
Ok Elismerem nekem konnyu innen messzirol. De amikor ott voltam se igazan ertettem a dolgot.
Mert a magyar kulturanak resze es hatalmas elonye a befogadas, tortenelmi tavlatokbol nezve. Ezert is szimpatizalnak a nyugati vilagban talan egyedulikent veluk az amerikaiak. Kezdve a kunok betelepitesevel a tatarjaras utan.
Pl a miert utaljak a szerbeket, csak azert mert azok? Nagy rock 'n roll rajongokent miujsag Sztevanovity Zoran vagy Dusan eseteben??? Ki meri elvitatni a magyarsagukat vagy mindazt amit a magyar kulturaert tettek? "
Apam hitte
http://www.youtube.com/watch?v=rkKS2x6F8CI
vagy Vujicsics Tihamer esetebe, hogy a zenenel maradjunk
A Tenkes kapitanya:
OK ez igy igen.
A haboru vedelmi szempontbol ha elkerulhetetlen akkor nem szamit az aldozatok szama. lasd 2.VH.
A nacikat meg kellett semmisiteni, minden aron.
-
Már válaszolt
- kopari78 ( 8 hónapja )
Megegy dolog amit felhoznek. a gyilkossag szempontjabol.
A 10 parancsolat. Speciel real vegzettsegem (is) van, de mint majd minden amcsi hiszek benne.
A parancsolat szo szerint nem ugy szol "ne olj" ez egy felreforditas hanem "ne gyilkolj"!
A gyikossag szo alapertelmezesebol kifolyolag elore megfontolt szandekot jelez nem a kenyszerusegbol, onmagunk vagy embertarsaink vedelmebol elkovetett emberolest.
Itt a lenyeges kulonbseg! Szvsz. Igen elofordul nincs mas valasztasod, es ez sokszor lehet tragikus is. Pl egy szomaliai, iraki vagy akarmilyen agymosott es bedrogozott gyerekkatona ha azzal fenyeget lelo, akkor nincs mas valasztasod mint, hgy te loj eloszor. Ez nem teszi sokkal konnyebbe, hiaba tudod nem volt valasztasod. Hiaba tudod igazan annak a feleossege aki odakuldte oket. Az egyetlen erv mellette, hogy talan masok eletet megvedted.
De a fontos, minden katonanak ez nem gyilkossag hanem "csak" emberoles. Van kulonbseg, nem is kicsi!
"whatever makes a soldier sad, makes a killer smile..." Leonard Cohen: The Captain - a vietnami haborurol
-
Már válaszolt
- petraeus ( 8 hónapja )
Ez a Raffay egy világ barma! Akár a magyar Slotának is lehetne nevezni. Főleg katonaként hogy beszélhet ekkora marhaságot! Hogy lefordítsam egy szemléletesebb példára, amit ez az állat ecsetel, Németország is az egyesülés után megtámadhatta volna Lengyelországot, mivel egész Kelet-Poroszország lengyel terület, mint azt tudjuk. Olyan zűrzavaros idők voltak (és főleg azok lettek volna, ha mi már hadban állunk a szlovákokkal), de a német haderő egységesülve bizonyára lenyomta volna a lengyel haderőt. DE NEM, MERT VAN OLYAN, HOGY FRANCIA-NÉMET KIEGYEZÉS! NEM BOLYGATUNK HATÁROKAT SE A FRANCIÁKKAL, SE A DÁNOKKAL, SE SENKIVEL!!! EGYÜTTMŰKÖDÜNK ÉS EGY EURÓPAI PARLAMENTBEN VÍVJÁK MEG A CSATÁKAT! EDDIG ELÉG JÓL MŰKÖDÖTT! NEM KELL, HOGY SZERESSÉK EGYMÁST (A LENGYEL-NÉMET MOST SE KÉT JÓ BARÁT), DE RÁJÖTTEK ARRA, AMIRE A RIVALIZÁLÓ MAFFIÓZÓK, HOGY FEGYVERREL A KÉZBEN NEM LEHET PÉNZT KERESNI! MIÉRT NEM TUDUNK EZEN A VONALON TOVÁBBLÉPNI! ILYEN JAVASLATOKKAL ELŐÁLLNI! A RAFFAY FÉLE STRATÉGIA OLYAN GAZDAG ÁLLAMOKAT TŰNTET EL, MINT AMI JUGOSZLÁVIA VOLT. HA AZOK A HŰLYE NAGY-SZERBIÁSOK EGY OSZTRÁK-MAGYAR KIEGYEZÉS FÉLÉT, SVÁJCI KANTON SZERVEZETET VAGY EGY MINI EU-T AJÁNLOTTAK VOLNA FEL A SZLOVÉNEKNEK ÉS A HORVÁTOKNAK, AKKOR JUGOSZLÁVIA MEGREFORMÁLVA MA IS ÁLLNA ÉS A ZASTAVA GYÁRAT NEM BOMBÁZZÁK FÖLDIG ÉS KI TUDJA, LEHET HOGY MA ÚGY BESZÉLNÉNK RÓLA, MINT AZ EU DAEWOO-JA VAGY HYNDAI-JA. MI LETT HELYETTE? OLYAN TÖRTÉNELMI ÉS PSZICHÉS VESZTESÉG, AMIT AKÁR ÉVSZÁZADOKON KERESZTÜL SEM FOGNAK TUDNI FELDOLGOZNI. GRATULÁLUNK!
-
Már válaszolt
- woww ( 8 hónapja )
ertem a kulonbseget es el is fogadom, igazad van, az oles jobb szo. az idezetert meg kulon koszonet, nagyon jo.
-
Már válaszolt
- woww ( 8 hónapja )
Hat ez az, ami Mo-nak pont legnagyobb elonyt adhatna. Meg a mai hatarokon belul is fel Kelet-Europa ott van. Csak hasznalni kene tudni. Egysegben az ero.
Es mindenki mas befoghatna pof@jat, nem lenne mire uszitani.
ÜDVÖZLETEM.
LEHET HOGY EGY KICSIT PONTATLAN VOLTAM SZLOVÁKIA LAKOSSÁGÁVAL SZEMBEN UTÁNA NÉZVE IGAZADVAN ELÉRI AZ 5-MILLIÓT DE CSAK ALIG.DE A MAGYARROKKAL MÁR NINCS IGAZAD AZ ETNIKAI BEVALLÁS SZERINT MELYET 2004-BEN VÉGEZTEK SZLOVÁKIÁBAN /NÉPSZÁMLÁLÁS/OTT IGEN 500-EZREN VALLOTTÁK MAGUKAT MAGYAR AJKÚNAK DE A VALÓSÁG ENNÉL JÓVAL RÓZSÁSABB SIMÁN ELÉRI AZ 1-MILLIÓT.
A KATONAI DOLGOT NÉZVE NEM VOLTAM PONTOS NEM EGYSZERRE TÖLTETNÉM FEL A HADSEREGET 1-MILLIÓ FŐRE HANEM SORKATONAI SZOLGÁLATTAL MELYET 3-ÉVESRE SZABNÉK ÉS 5-ÉVES TARTALÉK SZOLGÁLAT HA IGY UTÁNA SZÁMOLSZ SIMÁN MEG LENNE AT 1-MILLIÓ IGAZ NEM 2-ÉVEN BELÜL DE MEGLENNE HITLERNEK IS 6-ÉVÉBE TELLETT HOGY EGY NORMÁLIS SEREGET FEL ÁLLITSON.
ÉS MOST PONTOSAN NEM TUDOM HOGY TE IRTAD E VAGY NEM HOGY MO-NAK MÉG A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚBAN SEM SIKERÜLT FELÁLLITANIA AZ 1-MILLIÓS SEREGET DE JELENTEM NEKED HOGY IGEN IS SIKERÜLT SŐT TÖBB VOLT AZ 1-MILLIÓNÁL IS.
PL:Don:200000-fő
1,honi védősereg/melyet nem vezényeltek ki a frontra 250000
2,a/ez a donra kiküldött sereg második egysége melyet már nem sikerült kiküldeni 200000-fő.
3,hadsereg a támadó alakulatok ERDÉLY DÉLVIDÉK ÚJVIDÉK ÉS FELVÉDIKRE KÜLDÖTTETEK 350000-FŐ VOLT.
JA ÉS A TARTALÉK :DURVÁN EZ CSAK EGY BECSLÉS NINCS RÓLA PONTOS ADAT DE 2-ÉS 300-EZER KÖZÖTT MOZGOTT.
ERRŐL ENNYIT.
JA ÉS A MAGYAR HADSEREG NEM CSAK HOGY MEGTÁMADTA ROMÁNIÁT DE AZ ODA KÜLDÖTT 2-ROMÁN HADSEREGET/HATÁRVÉDŐK/SZÉT IS VERTE ÉS MAROS FOLYÓ TÚLSÓ PARTJÁRA ÜZTE.
-
Már válaszolt
- petraeus ( 8 hónapja )
1867-ben a kiegyezéssel, a magyar parlament hatáskörébe kerültek a kisebbségi ügyek. A legotrombább diszkriminatív intézkedéseket, törvényeket hoztuk sorra, aztán csodálkoztunk, hogy a nemzetiségek a szabadságuk visszakapásának élték meg Trianont.
A délszláv háború résztvevői csináltak maguknak 150ezer halottat, 400ezer nyomorékot és kb 20 milliárd dolláros anyagi kárt, most meg együtt kepeckednek a határok nélküli Európába. Most kezdik felfogni, hogy a buta nacionalizmusuknak mi volt az eredménye.
A cikkből: " demokratikus viszonyok, és az emberi jogok érvényesülése." /mármint az EU értékrend szerint. Nos ezek a szempontok a legkevésbé sem érvényesültek 1990-ben, vagy a következő években, ez is az egyik oka, hogy nem volt mit keresnünk szomszédainkkal szemben.
egyébként:
1. Az antal kormány csak a hazai mozgolódást tudta elfojtani - hitegetéssel azok tehetetlensége miatt - egyébként önálló koncepció alapján még egy határátkelő megnyitását sem tudták volna elintézni
2. A MAGYAR NÉPHADSEREG MEGSZŰNT LÉTEZNI - EGYÉBKÉNT AZ IS CSAK AZ ORSZÁG TERÜLETÉN BELÜLI VÉDEKEZÉSRE LETT VOLNA ALKALMAS.
3. AZOK AKIKET 1989 UTÁN KATONÁNAK GONDOLTAK MÉG A FENNÁLLÓ TÁRSADALMI REND, AZ AKTUÁLIS KORMÁNY MEGVÉDÉSE ÉRDEKÉBEN SEM KOCKÁZTATTÁK VOLNA AZ ÉLETÜKET, NEMHOGY -ERŐSZAKKAL, ÉLETÜK KOCKÁZTATÁSÁVAL - AKÁR EGY TEHERAUTÓT IS ÁTHOZZANAK VALAMELYIK HATÁRUNKON TÚLI TERÜLETRŐL. (TETSZÉS SZERINTI VILÁGTÁJAT LEHET IDE KÉPZELNI)
Lehet, hogy a fentiek meglepőek, de ez a realitás. Mindennek előtt a hazai hadseregnek nem volt elkötelezett vezetése, a honvédelmi miniszterek Európa addigi legrosszabb minisztere (Cinege) szintjét sem érték el, a vezérkar pedig egy lacikonyhát sem tudott volna irányítani.
A többi csak érzelmi kérdés.
-
Már válaszolt
- petraeus ( 8 hónapja )
Azért érdekel, hogy akik itt elmélkednek egy háborúról, azok közül ki volt katona, ki ért legalább egy kicsit a harcászathoz, és ki tudja, hogy Magyarország az antal kormány idején többet veszített a nemzeti vagyonból mint a 2. világháborúban. És a reálszféra termelése a béka segge alatt volt, az export 0.
Ugyanakkor a fegyverzet feltételezte az Oroszokkal való jó viszonyt (alkatrész, lőszer) ,
ugyanakkor (felteszem nincs olyan tájékozatlan ember aki ne tudná) ez a kormány sértette meg az Orosz népet, égette fel a gazdasági, politikai kapcsolatokat....
A tortenethez az is hozzatartozik, hogy a magyar nephadsereg/honvedseg nagyon jol vizsgazott pl. a romaniai forardalom es a delszlav valsag alatt, segitett ahol tudott (pl. radiofelderites, segelyek a romaniai forradalom alatt) de nagyon ugyelt arra, hogy ne uljon fel provokacioknak.
Romania eseteben peldaul a politikainal sokkal jobb katonai kapcsolatok segitettek elkerulni a fegyveres osszetuzest, amire azert volt esely.
az, hogy ki volt katona az meg huszadrangu, vagy szerinted ha valaki 73 ban eltoltott 2 evet, mint sorkatona az barmilyen meg ma is hasznalhato tudassal rendelkezik, foleg katonapolitikai es startegiai kerdesekben, vagy a 96 ban 12 honapon keresztul halalra untatott logosok rendelkeznek barmilyen hasznos tudassal?
a ketto nem fugg ossze, persze a mai hivatasos katonak egy mas tortenet
-
Már válaszolt
- kopari78 ( 8 hónapja )
akik Tokióban laktak azokat is? ("minden áron") - és gyújtóbombával? hogy tovább ne menjek a "mindenáron" taglalásába...
és a hamburgi, nürnbergi vagy más munkásnegyedekben lakókat is...
-
Már válaszolt
- woww ( 8 hónapja )
"ha valaki 73 ban eltoltott 2 evet, mint sorkatona az barmilyen meg "
ezeket a buzi csúsztatásokat, hamis következtetéseket nem kedvelem, és ezekkel rontják el minden színvonalát... Amit ide írtál annak köze sincs ahhoz amit írtam. ű
Más kérdés, hogy a hadászathoz értettem - nem két évet és nem sorkatona voltam - és érdekelt a katonapolitika, és hadtudomány. Éppen ezért tudom, hogy a Szerb hadsereggel szemben a legkevesebb esélye sem lehetne az akkori (és azt követő) magyar seregnek. Ráadásul a hülyesége abból is kiviláglik, hogy ez nem pusztán katonai kérdés, hanem közigazgatási probléma -és elsősorban az lett volna - ugyanis ha elképzeljük a lehetetlent, hogy mindeni azonnal vérontás nélkül kapitulál, önként átadják az általunk igényelt területeket, és nemzetközi ellenállásba sem ütközik a terület szerzésünk - akkor mi van?
Az a kormány Magyarországot sem volt képes irányítani, a hatalom csak azért maradt meg, mert a nép bugyuta, tájékozatlan volt, és előtte több évtized alatt beléjük verték, hogy a hatalommal szemben nincs keresni valójuk.
Csak arra kell gondolni, hogy az alapvető közbiztonsági igényeket sem tudták kielégíteni - pedig ez igazán belügy ebben nem korlátozta a hatalmat senki. Aki emlékszik, tudja, hogy ez volt az az időszak, amikor a bűnözők szabadon ténykedtek, üldözésükre tett intézkedések meg elmaradtak.
Másrészt az antal kormány azért sem kezdett volna fegyveres konfliktusba, mert attól tarthattak, hogy bekövetkezik amitől a legjobban féltek: hogy elveszítik a hatalmukat. És ugye nem nehéz belátni, hogy amikor háborús helyzet van, és pár - ki tudja mennyire lojális - tábornok kezében olyan erőforrások vannak mint a harcoló alakulatok....
Egyébként nem lep meg, hogy lepontoznak, mert a többség másként gondolkodik (és sokkal kevesebb szempont alapján értékel) és ez különösen nem zavar.
jo lenne ha elolvasnad a hozzaszolasokat mielott nekem esel...
kezdhetned a sajatoddal:
"érdekel, hogy akik itt elmélkednek egy háborúról, azok közül ki volt katona, ki ért legalább egy kicsit a harcászathoz"
erre valaszoltam, akkor most ki csusztat es hol? azt meg, hogy mitol buzi egy csusztatas felek megkerdezni...
egyebkent sehol egy szoval se allitottam, hogy barmilyen realis eselyunk lett volna visszaszerezni barmit is, azt viszont tobbszor is, hogy nem lenne semmi ertelme egy teruletszerzo konfliktusnak igy nem igazan ertem, hogy miert cafolsz olyan allitasokat amiket sose mondtam.
az meg hogy ki hogyan pontozz, egy picit sem erdekel, mindenkinek szive joga ugy pontozni ahogy akar.
En Petraeusnak valaszolva a sajat oldalon levo vesztesegekrol beszeltem.
Pl a normandiai partraszallasnal meg az elso hullamban meghalt ezrekrol. De ugyanez igaz a Voros Hadsereg 20,000,000 meghallt katonajara is.
Szerinted nem? Hagyniuk kellett volna Hitler gyozzon?
Ha figyelmesebben olvasnal akkor latnad, pont arrol irtam idaig vegig milyen keves, kiveteles esetben jogosak a tamado teruletszerzo haboruk.
A pontozassal kapcsolatban.
Lehet az is kozrejatszik milyen sok pejorativ jelzot hasznalsz mekkora gyakorisaggal es konnyedseggel.
A masokat allandoan becsmerelo ember meg akkor is ellenszenvesse valik, ha egyebkent igazsag is van a mondanivalojaban. Ez csak az en velemenyem.
-
Már válaszolt
- Vito ( 8 hónapja )
Ennyi sok hozzászólás, de a lényegről mégsem beszéltetek fiú !
Vagyis arról, hogy milyen indokkal kellett volna megtámadni Szlovákiát úgy, hogy a világ közvéleményét magunk mellé állítsuk .
A dolog egyszerűbb mint gondolnánk .
Azt terjesztettük volna el a világban, hogy Szlovákia atom, vegyi és bakterológiai fegyverekkel rendelkezik és készül megtámadni Magyarországot valamint az összes szomszédját .
Ez bőven elégséges indok lett volna, hogy megelőző csapást mérjünk Szlovákiára .
Vagyis teljesen szétbombázzuk, a szlovák elnököt elfogjuk és rövid tárgyalás után felkössük .
Majd amikor a világ közvéleménye kérte volna tőlünk az atom, vegyi és bakterológiai fegyverre vonatkozó bizonyítékot, akkor azt mondtuk volna, hogy nem találtunk és elnézést kérünk a tévedésért .
Ezzel a bocsánatkérő elismeréssel mindent maximálisan lerendeztünk volna a nemzetközi jog szerint . Természetesen a megszálló csapataink ezután is Szlovákiában maradtak volna, arra hivatkozva, hogy csak így tartható fent a törvényes rend és a demokrácia .
Ha ezek után esetleg bármely ország bírálni mert volna bennünket, akkor meggyanúsítottuk volna, hogy terroristákat bujtat és természetesen a magyar hadsereg főparancsnoka, - Göncz apó - megindította volna ellene a támadást .
Ugye minden, milyen egyszerű ?
-
Már válaszolt
- Clark ( 8 hónapja )
Woww, Petraeus Vito és a többi, amerikai segget nyaló szerencsétlen ! Most gyertek ide és pontozzátok le az előző hozzászólásomat !
Mutassátok meg, hogy mit tudtok ! Rekordot szeretnék javítani ! Legalább 27 mínusz kell !
-
Már válaszolt
- Vito ( 8 hónapja )
és @kopari78
Ezt hívják vitaképességnek. Lehet valaki bármilyen intelligens, ha a másikat fikázza, akkor ne csodálkozzon, hogy a közösség leszavazza. Tiszteletet nem lehet azzal szerezni, hogy a partner érveit lesöpröm az asztalról, hogy ez "buzi csúsztatás." Tiszteletet azzal lehet szerezni, ha érvekkel, kioktatás és lekezelés nélkül meggyőzi az illető a másikat
Kopari78, nem először látom, hogy jó dologokat írsz, de egyszerűen arrogáns módon közlöd őket. Jó dolgokat mondasz, de a lehető legrosszabb módon. Akkor mégis miért tisztelne bárki, ha Te se tiszteled a többieket? Magyarország külpolitikájáról vitázunk, egy külpolitikai honlapon, ráadásul nem csak magyarok vagyunk itt, az a minimum, hogy nyitottak legyünk a másikra. Csak tanulhatunk belőle.
A mínusz 27 pontod egy bugnak köszönhető. Komolyan azt hiszed, hogy van 27 olvasó, aki komolyan vesz téged? Akkor bizony keserű kiábrándulás vár rád, mert k* messze vagy a rekordtól: http://kitekinto.hu/karpat-medence/2010/01/01/trianoni_evfordulo_kemeny_ev_lesz_ez_is&lap=2#komment5933
Ezek a pontszámok szintén egy hiba eredményei, ami azóta javítva lett. Idővel te is ki leszel innen javítva, a vitaképességgel kapcsolatos pedig hozzászólásom rád is vonatkozik.
-
Már válaszolt
- Sorge ( 8 hónapja )
Szirius 100 pontból 86 mínuszt gyűjtött össze. Ez tényleg nem valószínű .
Kicsit szar ennek a portálnak programja . : ((
sziriusz nem gyűjtött semmit, a -86 pontja egy bugnak köszönhető, amit, mint már említettem, már kijavítottak. A te -27 pontoddal ugyanez a helyzet, tehát ezután nem érdemes büszkélkedned vele. A portál "programja" lehet, hogy szar, de akkor minek látogatod az oldalt? De komolyan?
És ha lehet, először gondolkodj el a vitakultúra fogalmáról, mielőtt válaszolsz.
-
Már válaszolt
- Sorge ( 8 hónapja )
Ezen a portálon, a legelső hozzászólásom után petraeus simán leidiótázott .
Azok, akik Amerika-pártiak, általában folyamatosan sértegetik azokat, akik kritizálni merészelik Amerikát . Én csak visszaválaszolok a nekem beszólóknak .
Hát ez van . Ilyen itt a vitakultúra . Leginkább a tiétek .
Az a baj, hogy most éppen nagyon nincs szó Amerikáról.
Ha a te véleményeddel egyet nem értőket "Amerika segget nyaló szerencsétlennek" nevezed egy olyan cikknél, ahol Magyarország elmúlt huszonvalahány évének külpolitikájáról van szó, akkor megbocsáss, de talán mégiscsak megérdemled a jelzőt, amivel petraeus illetett. És azért azon is elgondolkodhatnál, hogy valóban csak "visszaválaszolsz-e," vagy inkább az előítéleteidet kivetítve provokálsz mindenki mást.
-
Már válaszolt
- Sorge ( 8 hónapja )
Talán könnyen fel lehetett fedezni. hogy az ezen cikk alá írt első hozzászólásom tulajdonképpen az USA Irak elleni háborújáról vette a mintát .
Azt azért írtam, mert érdekes módon az Amerika-barátok az USA iraki háborúját lazán kezelik, de például éppen petraeus a magyar terület-visszaszerzést fontolgató Raffayt leidiótázta .
Hogyan is van ez ???
Rajtad kívül senki sem hozta szóba itt az iraki háborút, és senki sem "kezelte lazán." Az egy teljesen más téma, köze nincsen ahhoz, hogy Magyarország képes lett volna-e módosítani a versailles-i békerendszer által megállapított határokon. KÖZE NINCSEN HOZZÁ.
Ha komolyan képes vagy párhuzamba állítani Magyarország és az USA motivációit és katonai képességeit, és komolyan azt hiszed, hogy a párhuzamod releváns ebben az esetben, akkor sokat kell még tanulnod a külpolitikáról és a történelemről.
Ami pedig Raffay leidiótázását illeti, a szóhasználattal én sem értek egyet. Nyilván tapasztalt úriember az illető, és örülök annak, hogy egyáltalán van polémia Magyarország rendszerváltás utáni külpolitikai mozgásteréről, de a véleményével semmiképpen sem értek egyet.
-
Már válaszolt
- Sorge ( 8 hónapja )
Nem értelek, hogy mitől vagy olyan magabiztos ?
Te nem voltál ott, amikor korábban az iraki háborúról volt szó .
Úgy, hogy arról a vitáról nem is tudsz semmit . Akkor miről írkálsz ????
A kioktató stílusodat pedig : " ...sokat kell még tanulnod a külpolitikáról és a történelemről. " - nem viselem el ! Helyettem inkább a jó édes anyukádat oktasd ki !
Hogy egy cikkről mi a véleményed, az engem nem érdekel, és nem zavar ...
Na látod, erről beszélek, amikor vitakultúrát emlegetek, neked ugyanis az NINCS. Pótolnod kéme, de sürgősen. Ez nem kioktatás, hanem jótanács. Be is fejeztem a veled való "beszélgetést", persze nyilván lesz még valami fene kreatív végszavad, de majd rájössz, hogy csak magadat minősíted vele.
-
Már válaszolt
- woww ( 8 hónapja )
Kedves Vito!
Ne idegesids fel magadat. Nem er annyit a dolog szerintem.
Ha felre akarja erteni valaki amit mondasz, akkor ugyis azt fogja tenni.
Köszi, de ilyesmivel engem nem lehet ám felidegesíteni :)
Az érveknek és intellektuális kihívásoknak állok elébe, a primitív anyázásokon viszont csak nevetek, annál többet nem ér az egész. Aki nekiáll trágárkodni, anyázni, az csak a saját gyengeségét próbálja leplezni, mert nincs más fegyvere. Csak magát minősíti.
-
Már válaszolt
- Sorge ( 8 hónapja )
Sorge, jol beszelsz es nem is felrefele, de ugy gondolom, az USA ezekutan beperelt volna a "Terrorizmus Megallitasa" szabadalom eltulajdonitasaert.
Én előzőleg éppen arról írtam, hogy ha valaki sérteget, akkor visszaszólok neki, ahogy az előbb is tettem .
Aha, akkor talán olvasd végig a kommenteket előről, sértegetés-szemszögből, nézd meg ki nevezett kit szerencsétlen seggnyalónak érv nélkül, ki anyázott kit cáfolat helyett.
Ha ez sikerült, akkor próbálj meg a témához érdemben hozzászólni, esetleg megvédeni a saját álláspontodat.
Ha úgy érzed, hogy nem megy, akkor inkább ne is erőltesd.
Köszöntem, jó éjszakát.
-
Már válaszolt
- Sorge ( 8 hónapja )
Semmi értelme úgy csinálnod, mintha ma kerültünk volna először személyeskedő vitába .
Aki aludni megy, annak én is jó éjszakát kívánok .
Csehoszlovákia feldarabolásával nem változtak meg a trianoni határok. A trianoni határok a II.Világháború után változtak meg amikor a Szovjetunió elvette Kárpát alját Csehszlovákiától.Egy terület megtámadásához pld.Szlovákia nemzetközi elismerés és nyílt, vagy/és burkolt támogatás kell. Különben egy magyar támadást Szlovákia felé Románia elnézné? (Vagy Ukrajna aki a kettős állampolgárság létét sem ismeri el.)
-
Már válaszolt
- Vito ( 8 hónapja )
Épp erről van szó, a bécsi döntések óta nem voltunk és nem vagyunk olyan helyzetben, hogy nemzetközi támogatást szerezzünk a trianoni határok bármiféle módosítására, legyen az akár békés, akár katonai célzatú; egyedül pedig nem megy.
Akármelyik szomszédunkkal szemben lépünk is fel, az összes többi szomszédunk azonnal összefog ellenünk. Egy magyar támadást senki sem nézne el, és mi pedig nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ezt a tényt nagyvonalúan mellőzhessük, ahogy azt például egy nagyhatalom megtehetné. Ez a "kisállamok nyomorúsága."
De már írtam egyszer, a történelem szerencsére nem ért véget, és talán lesz olyan szituáció, amikor több lesz a mozgásterünk. Ahhoz először is stabil, következetes, erőskezű és tiszteletet parancsoló külpolitika kell. Sajnos nem csak a rendszerváltás időszakában, de azóta sem tudtunk ilyen külpolitikát kidolgozni.
Én ehez az egészhez csak ennyit fűznék:VESSZEN TRIANON!!!!
VÉGIG OLVASVA A HOZÁSZÓLÁSOKAT AZT VETTEM ÉSSZRE HOGY MÉH MI MAGYAROK IS ÖSSZE VESSZÜNK EGY KÉPZELETBELI KATONAI AKCIÓN.
FELSOROLTATOK ÉRVEKET ÉS ELLEN ÉRVEKET HOGY MIT MIÉRT NEMTETT VAGY TETT A MAGYAR KORMÁNY.
FELHOZZÁTOK A NORMANDIAI PARTRA SZÁLLÁST A SZÖVJET VESSZTESÉGEGET ÉS HITLER CSELEKEDETEIT
DE A LÉNYEG TRIANON SAJNOS MEGTÖRTÉNT TÖNKRE TETTEK EGY ORSSZÁGOT SZÉT SZAKITOTTAK FALVAKAT VÁROSOKAT /KOMÁROM/ TERÜLETÜNK 70%-KÁT ÉS LAKOSSÁGUNK 65%-KÁT VETTÉK ELL.NEM TUDOM HOGY VAN E A VILÁGON MÉG EGY ILYEN ORSSZÁG AMIT ILYEN MÓDON BÜNTETTEK MEG CSAK ITT MEG JEGYEZNÉM HOGY NÉMETORSZÁGOT A BIZONYITOTT MÁSODIK VILÁGHÁBORÚBAN ELKÖVETETT EMBERI BÜNÖKÉRT NEM BÜNTETTÉK MEG NEM SZABDALTÁK SZÉT AZ ORSZÁGOT NEM ITÉLTÉK KÁRPOTLÁSRA AMIT A MI ORSZÁGUNK A MAI NAPIG IS FIZET.
EGY A LÉNYEG MAGYARORSZÁG VOLT VAN ÉS LESSZ!!!!!!!!!!!!EZ A LÉNYEG MAJD AZ ISTENI SZENT AKARAT GONDOSKODIK AZ IGAZSÁGRÓL.MAJD A TÖRTÉNELEM MINKET IGAZOL.LEHET HOGY NEM MA VAGY HOLNAP VAGY A KÖZEL 100-ÉVBEN DE BIZTOS HOGY EGY EKKORA GYALÁZATOT A MINDENKORI MAGYAR NÉP NEM FELEJT ELL ÉS VISSZA SZERZI AZT AMI NEKI ÖSI JOGON JÁR.
VESSZEN TRIANON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ÁMEN
-
Már válaszolt
- Ragnarök ( 8 hónapja )
Ejnye, na!
"...NÉMETORSZÁGOT A BIZONYITOTT MÁSODIK VILÁGHÁBORÚBAN ELKÖVETETT EMBERI BÜNÖKÉRT NEM BÜNTETTÉK MEG NEM SZABDALTÁK SZÉT AZ ORSZÁGOT NEM ITÉLTÉK KÁRPOTLÁSRA AMIT A MI ORSZÁGUNK A MAI NAPIG IS FIZET."
Netán Breslau vagy Königsberg Németország része maradt a II VH után? Aki ekkora marhaságot leír az ne hörögjön itt nekem.
-
Már válaszolt
- nana450 ( 8 hónapja )
Szia igaz hogy ezeket a területeket elvették tőle de ezeket a területeket ugyan ugy szerezte vissza mint mi a második világ háborúban.
DE AKKOR SEM VESSZTETT ANNYIT MINT MI MÉG MEG KÖZELITŐLEG SEM.
MI MEG NEM HOGY ELVESZTETTÜK MÉG AZT IS A MIT AZ ELSŐ BÉCSI DÖNTÉSSEL VISSZA KAPTUNK/ ÉS ITT NAGYBRITANNIA ÉS FRANCIAORSZÁG SEM TILTAKOZOTT/.
UGYE UTÁNA JÖTT A MÁSODIK BÉCSI DÖNTÉS ILYENKOR JÖN VISSZA ÉSZAK ERDÉLY NA A LÉNYEG EZEKET IS ELVETTÉK ÉS MÉG A POZSONYI HIDFŐ HÖZ TARTOZÓ HÁROM FALUT AMIT A TRIANONI BÉKE DIKTÁTUM MEG HAGYOTT ÉN IGY GONDOLTAM A DOLGOT.
-
Már válaszolt
- Vito ( 8 hónapja )
Pár megjegyzés.
- "ezeket a területeket ugyan ugy szerezte vissza mint mi a második világ háborúban."
Nem, ezeket a területeket PONT nem kellett visszaszerezni, ugyanis csak a II. vh. után veszítették el őket.
.- "MEG NEM SZABDALTÁK SZÉT AZ ORSZÁGOT NEM ITÉLTÉK KÁRPOTLÁSRA."
Kicsit nézz utána, mi történt Németországgal 1945 után. Eléggé hiányosak az ismereteid.
- És ha megkérhetlek, FELEJTSD EL A NAGYBETŰKET végre, csak a toporzékoló ordibálás benyomását kelted velük.
A lényeg, h a magyar diplomácia legendásan pocsék. Az elszalasztott lehetőségek alatt nem azonnali támadásra kell gondolni, hanem politikai és katonai nyomásgyakorlásra -- azaz a rendelkezésre álló eszközök felhasználására céljaink elérésének érdekében. Na most szomszédainkkal sok kérdéskörben még csak részeredményeket sem könyvelhettünk el. Nálunk mindenáron a kompromisszumot keresték, idomultak bárki elvárásaihoz, és ez történelmi szempontból bizony taktikai hiba, elszalasztott lehetőség volt.
(itt jegyezném meg, h a vitaindító Raffay-interjú a Nagy Magyarország első számában jelent meg - http://bit.ly/4UNVtH)
"...TUDOM MERT TANULMÁNYOZTAM ÉS TANITOM IS..."
Én tanár vagyok. Nem dőlök be a "hivatalos" propagandáknak, "megátalkodottan" civil és más nézőpontú, ha úgy tetszik, alternatív (nem az általam elutasított SZDSZ-es másságpártoló, vagy elutasított őrült zöld alternatívájú) vagyok. Nagyon szeretem a történelmet, MINDENT elolvasok. Ha történelemórán helyettesítek, akkor tanítom is... és a diákjaim élvezik.
Nagyon elvétve szólok hozzá a cikkekhez, de ez a mostani rákényszerített.
Nana450 tanít is. (!)
Mit? Az itt felsorolt totális fél/hamis információkat? Nem csak fent idézett hozzászólása, hanem amiket azóta is sorolt. Legrikítóbb példa: "NÉMETORSZÁGOT A BIZONYITOTT MÁSODIK VILÁGHÁBORÚBAN ELKÖVETETT EMBERI BÜNÖKÉRT NEM BÜNTETTÉK MEG NEM SZABDALTÁK SZÉT AZ ORSZÁGOT". Úgy tűnik, hogy nem tud Németország kétfelé szakadásáról (később NDK és NSZK), ami mellett az elvett részek már csak hab a tortán. Úgy tűnik, hozzászólónk "tudása" nagyon erőteljesen szűklátókörű, egyoldalú, és eközben megveti a "hivatalos", rendszeres, szisztematikus, "elismert" képzést. Pedig azzal szemben kritikát az gyakorolhat, aki azt IS elsajátította. Sajnos ő ettől nagyon messze van.
Hogyan tanít? Kiket tanít? A kérdésekre konkrét válaszom nincs, nem is lehet, csak elképzeléseim, de a fentiek alapján nagyon elszomorító, hogy ilyen "oktatóink" is vannak...
-
Már válaszolt
- menasag ( 7 hónapja )
Szerintem azt akarta írni, hogy Németország nem annyit veszített, és többet kapott vissza a háború kezdeményezőjeként, mint Magyarország csak társként. É ha így van akkor van igaza.
De, hogy mi miért is kezdődött itt van egy kis ízelítő :
Trianon felülvizsgálata igenis megtörtént. Úgy hívták, hogy második világháború. Azt ép ésszel senki sem kívánja megismételni, ugye?
Úgy gondolom, ma már nem érdemes a régi sebeinket nyalogatni, abból jó nem lesz. Viszont Magyarország és a magyarság érdekeit mindenkor éberen figyelő és határozottan fellépő külpolitikával kellene érvényesíteni. Márpedig az elmúlt 60 évben ebben rendkívül ügyetlenek voltunk: az első 40 évben persze kényszerűen, de az utóbbi 20 év szerencsétlenkedésére aligha van mentség.
-
Már válaszolt
- HUNfi4ever ( 7 hónapja )
Nos, nekem a véleményem az, hogy Európában béke nem lesz, amíg Trianon igazságtalansága nem kerül rendezésre. Trianon egy szőnyeg alá söpört 90 éves, halmozottan súlyos probléma. Úgy is mondhatnám, hogy egy egyre üszkösödő és terebélyesedő seb, egy örök átok és szégyen Európán. Ez az átok az EU-t még darabokra fogja szaggatni. De a sorsát meg is érdemli.
Nem vagyok a hadviselés híve, de tény: az akkori magyar vezetés Kárpátalját is elcseszte. Ha nem is határmódosítást, de széleskörű autonómiát el lehetett volna akkor érni a gyenge és nemzetközi támogatás nélküli ukrán vezetésnél. Helyette Budapest, minden feltétel és kérés nélkül, elsők között ismerte el Kijev függetlenségét, majd aláírta vele a szerződést, melyben a magyar fél leszögezte:" nem volt és nem is lesz területi követelése Ukrajnával szemben". Csak csendesen: Ukrajna nemhogy 1920-ban, de még 1945-46-ban sem létezett. Most pedig az akkor töketlenségnek isszuk a levét: vereckei emlékmű többszöri megrongálása, Petőfi ungvári szobrának leöntése piros festékkel, a magyar oktatási hálózat felszámolására tett kísérlet, stb.
-
Már válaszolt
- sidjenkins91 ( 7 hónapja )
HUNfi4ever véleményével teljesen egyetértek.
A Kárpát-medence egységes földrajzi terület, és lakóinak együtt kell dolgozniuk azon, hogy gazdaságilag is újra egységes legyen. Akkor újra paradicsom lehet. De erőszakkal ezt nem lehet kikényszeríteni, meg kell várni, hogy az elszakadt területeken élő népek is rájöjjenek erre.
Ha majd mindenki feltápászkodik az EUtanáziából, majd maguktól akarnak csatlakozni. De addig a csonkaországnak erőre kell kapnia, példát mutatva (mint rég), hogy vonzalmat érezzenek a környékbeli népek.
nem olvastam el az összes kommentet de azért hozzáfűznék pár gondolatot
A vesszen trianon neonacionalista gondolat teljesen téves és méginkább kivitelezhetetlen a mai világban, ugyanis
1, nem mi vagyunk az egyetlenek akiktől területeket csatoltak el, a világ számos helyén (nagyjából mindenhol) különböző nemzetiségű, vallású, kulturájú emberek kerültek azonos terekbe. tulajdonképpen maga a nemzetállam eszméje volt az, amely ezt mesterséges geopolitikai határaival leginkább lehetővé tette. nem érünk ma már semmit határok ide-oda tologatásával, az egész rendszer átgondolására van szükség, a kulturális és társadalmi határok megértésére, s valamilyen regionális és európai szinteken működő államszervezet létrehozására, a nemzetállam szerepének CSÖKKENTÉSÉVEL. Ezt az átgondolást pedig csak független szemmel végezhetjük el, még akkor is ha nagyon fájdalmas trianon emléke, és tényleg rosszul jártunk. de a történelem halad, ezt el kell fogadni.
2, egy ilyen támadás nemcsak elavultsága miatt lenne esztelen, a világ egyszerűen nem engedné, és az ország élete ellehetetlenülne. nemcsak katonai nyomásról van itt szó, hanem, és főleg, gazdaságiról. el kell fogadnunk, hogy egyedül nem megy, ha pedig magunkra haragítanának a többi államot, egyedül maradnánk, akár meghódított szlovákiával, akár anélkül.
-
Már válaszolt
- HUNfi4ever ( 7 hónapja )
trianon meg valóban probléma, valóban megoldandó probléma. azonban nem hátra, hanem előre kell néznünk, nem a múltból kell megoldást merítenünk, hanem el kell gondolkodnunk valimelyen új megoldáson, mely alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez.
az persze sajnálatos, hogy szlovákiában magyarokat vernek, de nálunk sincs minden rendben, azt hiszem vádaskodás helyett inkább a saját portánkon kellene szétnézni.
Te ennek az egésznek nem érted a lényegét.
A hangsúly itt egyáltalán nem azon van, hogy vesszen trianon.
A hangsúly azon van, hogy egy népet IGAZSÁGTALANUL KIVÉGEZTEK.
Ez a nép 90 éve keresi az igazságát.
Igazságtalanul, mert gróf Tisza István volt az egyetlen ember a királyi koronatanácsban, aki határozottan tiltakozott a háborúba lépés ellen.
Igazságtalanul, mert a magyar katonák - függetlenül attól, hogy a károlyi-linder szuperduó habzó szájjal lerakatta vélük a fegyvert - soha nem hagyták volna, hogy Magyarországot széthordják a hullarablók, de letették a fegyvert, mert wilson meghírdetett elvei alapján igazságos rendezésben, békekötésben bíztak. Mindenki óhajtotta a békét. Mi lett belőle? Egy terrordiktátum, melyben az egyik érdekelt felet meg sem hallgatták, szabályosan internálták a Chateau de Madridba. A magyar hadsereg meg tudta volna védeni az országot, ha egyben marad, és a háború még évekig elhúzódhatott volna. Ahogy ez történt Törökország esetében is.
Igazságtalanul, mert elvettek tőle mindent, és ezen felül még súlyos kártérítések megfizetésére ítélték. Ráadásul azoknak fizettettek velünk kártérítést, akik megkapták a Magyarország területeit. A rajta lévő összes felbecsülhetetlen ingó és ingatlan értékkel. Amit a Magyar Királyság épített fel/meg/ki.
Szerinted az is igazságos, hogy megkötsz egy békekötést az ellenérdekelt felekkel, az antanttal, majd ezek után az ugyanezen tömbhöz tartozó csehek, románok, szerbek egész egyszerűen a fegyvertelen országra rázúdulnak és elvittek mindent a jelenlegi csonkaország területéről is? És amikor bármilyen ellenállást tanusítottunk, az antant még nekünk szólt be?
Ha téged agyba-főbe vernek, kirabolnak, nem szeretnéd tudni, hogy mégis miért vertek meg, ki volt, miért raboltak ki? Nem jársz a végére, nem teszel feljelentést, stb.?
Ez a nép betege lett trianon gyalázatának. Ezért keresi a maga igazságát.
Nem is maradt neki más lehetősége, csak igazságának megkeresése. Mert azzal együtt a becsülete is helyreáll. Igazság és becsület kéz a kézben járó fogalmak.
Az ország mai gyalázatos helyzetének a gyökere is trianonban keresendő.
Szerinted az is igazságos, hogy ennek a népnek még ahhoz sem volt joga, hogy a saját fájdalmának legalább emlékművet állíthasson?
Lehet itt mindenféle európai szinten működő államszervezetről beszélni, de az egész Európai Unió, mint vízfejű bürokratikus intézmény hatalmas mattot kapott a magyar kisebbségek problémája miatt. Már ne is haragudj, de milyen intézmény az szerinted, amely hagyja, hogy az egyik tagállamában a legkirívóbb uniós jogellenes, valamint kisebbségellenes intézkedéseket foganatosítsák? Nemzetállam szerepének csökkentésére meg csak annyit tudok mondani, hogy te egyáltalán nem látod ezek szerint, hogy mi folyik a világban. A te általad elmondottakkal pont merőben ellentétes folyamatok zajlanak.
-
Már válaszolt
- sidjenkins91 ( 7 hónapja )
kedves HUNfi4ever
először is egyáltalán nem tagadom, hogy trianon nem volt igazságos, sem azt, hogy magyarország minden szempontból megsínylette, sem azt, hogy mély nyomot hagyott a kollektív emlékezetben(ezt pl. a hozzászólásod is bizonyítja)
csak azt javaslom, hogy a problémákat ne erőszakkal próbáljuk megoldani, az ugyanis nem megoldás, inkább csak halagatás. lehetetlen, és mindig is lehetetlen volt mesterségesen létrehozni kulturálisan autonóm területeket, valaki így mindig rosszul fog járni. ezzel egyáltalán nem a magyarok ellen beszélek, mások ilyen cselekedeteit is elítélem.
ény egy inkluzív előretekintő politikai megoldást javaslok. szerintem csak ez lehet célravezető.
az eu pedig jelenlegi formájában szerintem sem működik jól(lásd egyéb hozzászólásaimat), de ez nem egy véletlen állapot, ez egy folyamat és nem lehet csak úgy visszacsinálni, inkább átszervezésén kell gondolkodni.
egyébként a nemzetállam szerepe ma ellentmondásos, és igazad van abban, hogy bizonyos kulturális szerepe megnőtt. ez egy dialektikus folyamat. viszont, mivel a gazdaság nemzetek feletti, a nemzeti politika egyre inkább ellehetetlenül, és a nagyvállalatok szemetének - munkanélküliség - eltakarítására szorítkozik. ezért gondolom hogy át kell gondolni.
egyébként ezeket nem csak úgy kitalálom, javaslom neked is zygmunt bauman, vagy ulrich beck műveit például.
ja a kulturálisan autonómhoz hozzátenném a kulturálisan homogént, így teljes a megállapítás.


















