Gotthard-projekt: a leghosszabb alagút

Félidejéhez érkezett a világ leghosszabb vasúti alagútját megvalósító program Svájcban, amely a Gotthard-bázisalagút nevet fogja viselni. Az új 57 km hosszúságú alagút megépítésével Svájc az Alpokon átmenő észak-déli irányú tranzitforgalomban betöltött kulcsszerepét kívánja megerősíteni. A svájciak célja, hogy környezetbarát módon oldják meg, továbbá felgyorsítsák és még intenzívebbé tegyék a mind személy-, mind teherszállításban kiemelkedő volumenű Alpokon átmenő forgalmat.

A terv illeszkedik az európai gyorsvasutak fejlesztési koncepciójába, amelynek céljai között szerepel, hogy a minőségi gyorsvasúti összeköttetések vonzó és reális alternatívát nyújtsanak Európában az autóközlekedéssel szemben, illetve kiegészítsék azt.

A Gotthard-projekt elindítói elsősorban az Alpokon keresztülmenő teherforgalomban kívánnak alapvető változást elérni. Az Alpok térségét érintő áruszállítás napjainkban elsősorban a közutat terheli, még pontosabban: miközben a vasút állandó volument mutat, a közúti szállítás nyolcévente megduplázódik. Az Európai Bizottság számításai még tovább is mennek: egy tanulmány szerint 2010-ig 75%-kal fog nőni az Alpok térségében az áruszállítás. A Gotthard-tengelyen ma napi 150 tehervonat közlekedik, a kiépítés végeztével ez a szám 200-ra emelkedhet, ráadásul hosszabb szerelvények üzembe állításával párosulva. Az alagút megépítésével várhatóan nem csak kielégíteni sikerül a növekvő szállítási igényeket, hanem a térség szállítási kapacitását tovább is növeli majd a vonzó infrastruktúra.

E tulajdonságok teszik az új európai logisztikai elképzelések egyik mintaprojektjévé a Gotthard-bázisalagutat. A projekt tökéletesen illeszkedik abba a koncepcióba, amely szerint használjuk ki valamennyi közlekedési mód előnyeit a maguk szintjén, és ezek együttes fejlesztésével találjuk meg ezek között a legoptimálisabb kapcsolódási lehetőséget. Az Alpok tranzitforgalmának vasútra terelésével párhuzamosan lehetőség nyílik a vonalhoz kapcsolódó közúti összeköttetések hatékonyabb kihasználására, és a kapcsolódó logisztika célzott fejlesztésére.

A megvalósítást egy 1998-as népszavazás tette lehetővé, amelynek keretében a svájci polgárok igent mondtak a vasúti infrastruktúra átfogó modernizációjára. Ennek finanszírozása egy különleges alapon keresztül történik, amelyet az ásványolaj-adóból, nehézgépjármű-járulékokból, valamint ÁFA-bevételekből képeznek. A 20 évre szóló modernizációs csomagra összesen 30 milliárd svájci frankot (18 milliárd euró) szánnak, amelynek mintegy felét költik az Alpokon átívelő összeköttetések fejlesztésére. Maga a Gotthard-bázisalagút 7 milliárd frankból (4,2 milliárd euró) valósul meg, a kivitelezők tervei szerint 2015-re.

Az új alagúttól várt eredmények önmagukért beszélnek: miközben ma a Zürich – Gotthard – Milánó vonalon 3 óra 40 perc a menetidő, az új összeköttetés ezt egy órával lerövidíti. A szerelvények átlagban 200 km/órás sebességükkel akár 30%-kal is gyorsabban tudnak közlekedni, mint a jelenlegi hagyományos vonatok. Ezzel a lépéssel nemcsak az autóforgalom fog átalakulni, hanem a vasút reális alternatíva lesz a légiközlekedéssel szemben is. Ez ismét egy fontos lépés az ésszerűbb közlekedés irányába, és egyértelműen megfelel a környezetet szem előtt tartó közlekedés kívánalmainak. A számítások szerint csak a szűkebb vonzáskörzetéből közvetlenül 20 millió polgár közlekedési szokásaira lesz befolyással a terv.

A projekt gazdasági jelentősége világos. A két végpontban olyan kiemelkedő csomópontok találhatóak, mint Milánó és Zürich. Ezek a centrumok kötik össze a dél-német régiót az észak-olasz ipari térséggel, valamint a két ország nagyvárosait.

Az új Gotthard-tengelytől várt imponáló eredmények egy kiváló best practice-t nyújtanak az uniós közlekedéspolitika számára is, amely igazolja a közlekedést mint szolgáltatást elképzelő törekvéseket, valamint a környezeti kihívásokra adott újszerű válaszokat.

Nádasi György

Felkapott hírek

Friss hírek

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás