A cár beszéde

Anton Bendarzsevszkij
2012. május 8., kedd

Vlagyimir Putyin újra a trónra ült. A cárok volt koronázó termében iktatták be harmadszorra is Oroszország vezetőjének, miközben az üres moszkvai utcák még az előző napi tüntetők és a rendőrség közötti harcok nyomait viselték magukon. Putyin fáradtnak tűnt, mintha már neki is elege lenne mindebből a színjátékból. Hat évnyi nagyszabású ígéret következik, az ígéreteket pedig illik betartani, főleg, ha egy cár szájából hangzanak el.

Putyin sokat készült május 7-ére, hiszen ez a nap jelentette az ő diadalát, nagy visszatérését a Kreml falai közé. Hatszázezer euróba került ez a néhány óra dicsőség, de ami ezentúl jön, az még jobb: hat évnyi boldogság. Putyin a kamerák kereszttüzében lesétált a Fehér Ház lépcsőjén – amelyben négy éven át kényszerült meghúzni magát (mi ez, a Kreml vörös uralkodói falaihoz képest?) és beült a sötét autóba. Hét orosz televízió közvetítette élőben az eseményt, tehát biztos lehetett benne, hogy több száz millió szempár követi minden mozdulatát.

Kattintson és nézze meg, hol iktatták be Putyint!

Azonban a nagy nap nem teljesen úgy sült el, ahogyan azt Vlagyimir Vlagyimirovics elképzelte magának. És persze megint mindenről az ellenzék tehet… Előző nap több tízezer ember tiltakozott Moszkva utcáin a beiktatása ellen, amelynek végül kemény összecsapás lett a vége a tüntetők és a speciális rendvédelmi alakulatok, az OMON között. Az ellenzék a durva összecsapásokat másnap – a beiktatás napján – II. Miklós cár Hodinkai tragédiájához hasonlította. Az utolsó orosz (Romanov) cár, II. Miklós megkoronázásakor történt tragédián, 1896-ban egymást taposták halálra az ajándékok reményében tolongó néptömegek, és több mint ezren vesztették életüket, ami II. Miklós uralkodásának baljós előjele volt.

Az utcák most üresek és kihaltak. A forgalmat lezárták. Teljesen egyedül hajt végig a nagy fekete Mercedes és kísérete – mintha egy neutronbombát dobtak volna le Moszkvára, amely minden élőt elpusztított volna benne. A kínosra nyújtott, üres percek után a kíséret végül megérkezett a Kreml Nagy Palotája elé, ahol Putyin letette az ünnepélyes esküt. Beteljesült, amire vágyott.

Üres moszkvai utcák a Kreml előtt - így vonult elnöki beiktatására Vlagyimir Putyin. Jobb 
oldalon Obama elnöki beiktatása 2009 januárjában - közel két millió ember nézte. 

Az emberek sok mindent hajlamosak elhinni – már csak a természetünkből fakadóan is szeretnénk hinni abban, ami pozitív, és követi az álmainkat vagy reményeinket. Beiktatási beszédében Putyin – immár újra Oroszország elnökeként – közös célokról, megvalósítandó tervekről és a sikerről beszélt. Egy egész csokornyi terv és ígéret.

A reálbérek az ígéretek szerint felszökkennek. A szegénység eltűnik – a szegény rétegek középrétegekké válnak. Az állami dolgozók – többek között orvosok, tanárok – fizetése megtöbbszöröződik. 25 millió állás jön létre a high-tech szektorban. A gazdaság átalakul. Egy sor orosz ágazat a világ élvonalába kerül (gyógyszeripar, vegyipar, atomipar, űrkutatás, nanotechnológia). A hadsereg modernizálódik. Az orosz tudomány és matematika a legjobbak között lesz. Nem lesz demográfiai zuhanás, sőt, állandó népességnövekedés lesz. A migrációs problémák meg lesznek oldva. Internet-demokrácia lesz (az állampolgárok meg tudják határozni majd a napirendet a parlamentben, a törvényeket nyilvánosan beszélik meg, minden online, a hivatalnokokat is online lehet értékelni majd), és folytathatnánk a sort napestig.

Érkezik az új orosz államfő (forrás: Kremlin.ru)

A képlet egyszerű: ha reálisan ígérünk, de keveset, az nem elég jó az embereknek, és nem vezet sikerhez. Ha mindenből valamit módjával – akkor még a végén populistának tartják az embert. Ezért mindenből SOKAT kell ígérni, és az emberek elhiszik, mert szeretnének hinni benne.  Putyin is megmondta: „Nem vagyok populista, ez a következő hat év reális munkaterve.” Az egyik orosz közvéleménykutató intézet (VCIOM) szerint a lakosság többsége valóban bízik Putyin ígéreteiben: csupán 15 százalék nem hiszi el, hogy Putyin teljesen vagy részben beteljesíti az ígéreteit.

De a bizalom ellenére, ha netán a sok ígéret nem jön össze, mégis, a cárt ki fogja beszámoltatni?..

Az eddigi vélemények
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, ugyanakkor a szerkesztőség fenntartja a jogot a nyíltan sértő, gyűlölködő, trágár ill. reklám tartalmú hozzászólások moderálására!
lacika_34|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

Az oroszoknál legalább lehet tudni, hogy valójában ki irányítja az országot...

Németh Henrik|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

egy nagy ország nagy embere

sikereket kívánok neki

Dupree|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

Ő már nem is cár, hanem egy szupergaszpagyin :)))

regivilag.tm|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@lacika_34:

Ez egy hatalmas volt és nagyon igaz.

Zsuzsa Gáti|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

Kedves Anton Bendarzsevszkij- a moszkvai ellenzéki tüntetésről csak annyit,hogy aUSA egyik erre szakosodott szervezete nem azért adott nagyon nagyon sok pénzt , tartott elméleti és technikai

tájékoztatót, hogy csak vodkát, vagy uj lakásokat vegyenek az "ellenzék" vezetői.Megvan ezeknek a tüntetéseknek a koreográfiája. Arról nem is beszélve, hogy jó erős spra-jel, kövekkel és benzines palackokkal indultak békés- tüntetni.Lehet, hogy nemcsak a magát ellenzéknek nevezőkkel kellene

beszélgetni, hanem azokkal is, akik ablakokat szerelnek, tanitanak, vagy kémiai kutatással foglakoznak stb.

A másik: Néha azért az eredményekről is beszélni kéne. Megnézni, hogy Gorbacsov mit hagyott

örökül és ma hol tart Oroszország. Én ugyan itt élek, de a mindennapi munkám kapcsán van szerencsém sok ország sokféle állampolgárával együttműködni és beszélgetni.Keletivel, nyugatival egyaránt.

Németh Henrik|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Zsuzsa Gáti:

néhány az eredményekből : 2000 óta, - vagyis putyinelső hatalomra kerülése óta a nyugdíjak megtízszereződtek, az állami adóbevételek szintén többszörösére nőttek mint a jelcin érában, a hadsereget gatyába rázta, megállt a népességfogyás, sőt 2010 ben már 12.ezer fővel nőtt, az oligarchákat letörte , a belügyi alakulatok és katonák fizetése megközelíti a nyugati tisztekét, oroszo külpol-i súlya jelentősen megnőtt az elmúlt 10 évben. A pol.-i hatalom stabil, a vezető kormánypárt és az államfő támogatottságát minden nyugati vezető megirigyelheti.Az agylopás tendenciája megfordult, az egykor elvándolrolt tudosok, kiváló szakemberek folyamatosan térnek haza Oroszo.-ba.

Ezeket az eredményeket nem kéne elvitatni putyintól....

Zsuzsa Gáti|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Németh Henrik:

Abszolut egyetértünk. Én sem állitom, hogy Orosz.-ban működik a világ legjobban berendezett állama. Azt is nézni kell, hogy honnan indultak és hová fejlődtek. Rengeteg holland, amerikai, dán farmer dolgozik ott, megy az autógyártás / japán, német stb./. És ha még azt is nézzük, hogy két világháború + Lenin és Sztálin okozta hatalmas anyagi, erkölcsi, emberi károkat kell helyrehozni, nincs miért szégyenkezniük.Ez főleg a putyini csapatnak köszönhető. Persze vannak problémák, mert ott is emberek élnek és mint tudjuk elég sokfélék vagyunk. Minden országban lesznek olyanok, akik a kapzsiságukat, vagy hatalmi mámorukat nem tudják fékentartani. Az nem mindegy, hogy ez megendhető és követendő út állami segédlettel, vagy egyszerűen büntetendővé válik.

Wade|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Németh Henrik:

Igen, igen, viszont a földgáz jelentőségét sem kéne kihagyni. :)

Anélkül Putyin zsenialitása nem sokat ér.

György Berger|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

Németh Úr! A zsenialitás azért mégis csak az egyén tulajdonsága. Ha a magyar min. elnöknek lenne,nem tartanánk itt. Azért a magyaroknak is vannak ( ha hagyják)zseniális tehetségei. Csak nem kellene kisajátítani.

Dupree|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Németh Henrik:

"megállt a népességfogyás, sőt 2010 ben már 12.ezer fővel nőtt,"

Hát persze.

2010 - 143 millió

2002 - 145 millió

1991 - 148 millió (a szétesés előtt)

Az ENSZ tanulmány megnevezi az orosz népességfogyás fő okait: a magas halálozási arány, (legfőbb tényező: az alkoholizmus) az átlagos születési ráta, magas az abortuszok, és egy relatíve alacsony bevándorlási szint. Habár a bevándorlók száma kissé nőtt, de ez sem ellensúlyozta az évente mintegy 0,5 %-os népességfogyást. Az orosz állami statisztikai szolgálat a Rosstat becslései szerint az ország lakossága 2030-ra visszaesik 139 millióra. Ezen nem kell csodálkozni, a fejlett és fejlődő országokban a társadalmi szokások és elvárások megváltoztak, a gazdaság átalakult és ennek eredményét tapasztalhatjuk most.

"oligarchákat letörte"

Igen, csak más, egy többé-kevésbe egységes oligarcha-réteg lépett a helyébe, ennyi.

"a belügyi alakulatok és katonák fizetése megközelíti a nyugati tisztekét,"

Szergej Frigyinszkij katonai főügyész:

"Felhígult a tiszti állomány, a rossz fizetések, zuhanó társadalmi presztízs következtében kevesen jelentkeznek katonai akadémiákra, a tisztek egyre nagyobb része alacsony képzésű társaság, pedagógiai, pszichológiai ismereteik nincsenek, emberekkel bánni nem tanultak meg."

http://www.oroszline.hu/orosztarsadalom/orosz-hadsereg-csicskaztatas-gyedovscsina-katonaanyak-73127.html

Orosz katonai fizetések:

http://russiamil.wordpress.com/2011/04/04/a-quick-summary-of-russian-military-pay-increases/

szerződéses sorkatona 25e rubel/hó kb. 185e

ugyanez a németeknél: 1500 euro/hó 435e

(a magyart már említeni se érdemes, 100 alatt van ...röhej )

Nyilván jobban állnak mint tíz évvel ezelőtt, de azért nem kéne dicshimnuszokat zengeni.

kopari78|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Dupree:

Az emberek egy része felismeri, hogy az információkat saját felelősségére munka árán kell megszerezni, mert a nálunk (eu és usa) tapasztalható "sajtó szabadság" csak a hülyék vakítására szolgál, a világ valós helyzetét eltorzítja. Mikor láttál "hivatalos" médiában, sajtóban jót Kínáról, Vietnamról, Oroszországról: Ha a kereskedelmi tv-ból tájékozódókkal beszélek, olyan mintha más világban élnének... Szánom őket, de helyzetükön nem lehet változtatni.

pimpo|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

... udvariatlan a Putyin és Obama beiktatási részvételt összehasonlítgatni. Obamának nagyon valószínüen nem lesz semmiféle harmadik beiktatása. A fotó illusztráció is rosszhiszemü, mivel Obama elsö és egyetlen beiktatására odatódult (jól megszervezve) a washingtoni afroamerikai külváros, csodát látni, de ennek lehetösége mostanára lassan lenullázódott, mig a szergejek meg sem próbálják, hogy kinn üvöltözzenek a jeges huzatban, kicsinyég több eszük van a TV-képernyönek kivánni nazdrarovijt ....

Németh Henrik|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Wade:

Valóban. Putyin tehetsége e téren csak annyiban mutatkozott meg, h az elfolyó állami bevételekt behajtotta, a rabló módon kiprivatizált szovjet kitermelőket visszaállamosította, az adócsaló oligarchákat megrendszabályozta. (nálunk nem volt egy putyin, aki a szétrabolt országot helyretegye, ezért nincs meg az elmúlt 50 év alatt felépített állami vagyon sem, míg az oroszoknál a külföldi nem szerezhet többségi tulajdont egy cégben )

Németh Henrik|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Dupree:

Népességfogyás tekintetében az egy dolog, h mi volt eddig a tendencia, én annyit mondtam, h 2010-ben megállt, sőt nőtt 12000 fővel.

"2010. január 18., hétfő 17:13 Magyar Nemzet Online

Az előző évihez képest – 15 éve először – Oroszország lakosságszáma nem csökkent – jelentette be Tatjana Golikova orosz egészségügyi és szociális miniszter. Oroszországban a lakosságszám stabilizálódása elsősorban a születésszám növekedésével magyarázható (ez 2,8 százalékkal nőtt), azonban a halálozási arány továbbra is magas. A népességcsökkenés különösen az ezredforduló környékén volt drámai, akkor évente 0,5 százalékkal, 700-800 ezer emberrel fogyott Oroszország..."

A katonai fizuk tekintetében annyit tudok elmondani, h Medvegyev 2012 januárjaban írta alá a törvényt a béremelésről, ami 2.5-3 szoros növekedést jelentett egy katonának. Így ma egy hadnagy 19e rubel helyett 50e rubelt kap.(most 8 Ft körül van a rubel) A kb 400e Ft valóban nem éri el , ezért fogalmaztam úgy, h megközelíti nyugati kollégáikét. A kat-i nyugdíjak pedig 1.5-1.7 -szerével nőttek idéntől.

Oroszo ban valoban van ma is jonéhány oligarcha, de ezek már a közp.-i hatalomnak meghajló, adófizető milliárdosok, akik cserébe a jó adófizetései moráljukért kapnak zsíros állami szerződéseket , törvényekkel védik az orosz piacot a nyugati konkurenseikkel szemben, stb sttb... Ez afféle paktum, kivel-kivel hogy állapodott meg Putyin. Egy ilyen ajtók mögötti kompromisszumot ittthon is jó szemmel néznék.

    Már válaszolt
  • Dupree ( 13 hónapja )
Dupree|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Németh Henrik:

Igen, tudom hogy most lett hatályos az emelésről szóló tv., de a Bundeswehrben 1500 euró a szerződéses sorállományé, de egyéb juttatásokkal (gyermekek után pl. ) ez 1800 is lehet. A tiszteké ennél nyilván magasabb, tehát a hadnagyé is etc. A besorolás persze függ a képzettségtől, beosztástól is. Azért viszonyítottam az első - legalacsonyabb - fizetési fokozathoz - hogy lássuk tisztán a dolgokat. Amúgy dicséretes dolog hogy az olaj- és gázbevételekből jut nekik is, lévén hogy a leépítések után is büdös nagy a létszám, és még nagyobb a terület. A magyar fizetéshez képest mindenképpen jobban állnak, amelynek számszerűen pitsányi mértéke engem azért sokkal jobban aggaszt.

Németh Henrik|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Dupree:

Nem ismerem a bér melletti juttatások mértkét, de azt olvastam, h újra épülnek 10.000 számra a szolgálati lakások, sőt katonai lakópark a tisztek családtagjainak, ovodákkal iskolákkal stb.

És egyébként is, a volt szoci országok közül az oroszoknál a legmagasabbak a fizetések úgy általában. És amig ez a tendencia folytatódik az életszínvonalban addig Putyinnak nem lesz ellenfele és az ellenzék egy legitim, nemzetközileg is elfogadott választás eredményét tudja csak megkérdőjelezni a törvénytelen és értelmetlen tüntetéseivel.

nneddudgi|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Németh Henrik:

Teljesen igazad van, nekünk is lehetne Putyinunk, ha az egykori titkosszolgálatoknál lett volna hasonló tehetségû vezetô, annak legalább annyi adata lett volna mindenkirôl, mint ott a jelenlegi carnak és indulhatott volna.

És nálunk is meg lehetett volna rendszabályozni a gazdaságot, ugyaugy koratozni a külföldi tôkét, ha a gazdaság méretének és a természeti erôforrrások mennyiségének aránya a külföldihöz azon belül az EU-éhoz hasonló volna, mint az oroszoké. :)

    Már válaszolt
  • Dupree ( 13 hónapja )
Dupree|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@nneddudgi:

"Teljesen igazad van, nekünk is lehetne Putyinunk, ha az egykori titkosszolgálatoknál lett volna hasonló tehetségû vezetô, annak legalább annyi adata lett volna mindenkirôl, mint ott a jelenlegi carnak és indulhatott volna. "

Orvosnak mutasd meg magad gyorsan ... :))) Csak nem munkásőr voltál ? :)) Akkor viszont értem ..

"És nálunk is meg lehetett volna rendszabályozni a gazdaságot, ugyaugy koratozni a külföldi tôkét, ha a gazdaság méretének és a természeti erôforrrások mennyiségének aránya a külföldihöz azon belül az EU-éhoz hasonló volna, mint az oroszoké. :)"

Közünk nincs és soha nem is volt egy fejlett ország mintájához, agrár ország lévén össze sem lehet hasonlítani a dolgokat még Ausztriával sem. Egy olyan természeti kincs amivel azok rendelkeznek, behozhatatlan előnyt jelent számukra, úgy bizony könnyű a cárt játszani.

Mi az hogy külföldi tőke korlátozása ? Te hogy mondhatsz ilyeneket ? Megsütött a nap ? :))

Bár mocskos mód örülnék, ha az oroszokhoz hasonlóan innen is ki****nák mondjuk a Mcdonaldsot mint macskát ****ni :)))

mrZ|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

A putyin imádóknak adalék:

- ha a nato rakétavédelmi rendszert kezd telepíteni lengyel területre akkor az oroszok további bejelentés nélkül támadnak.

http://www.theblaze.com/stories/russia-threatens-pre-emptive-strike-on-missile-sites/

egy német tábornok elemzése (németül)

http://www.gmfus.org/archives/vladimir-putin-the-gasman-is-coming

Akit érdekel a történelmi távlat: Putyin volt aki a "gáz mint politikai fegyver"-t kitalálta, függetlenítette(emelte) a gáz árát az olajtól, és egy kvázi gázOPEc-et hozott létre.

A putyini hármas alap:

- erő,

- önbizalom,

- tudás

Propagandában jók, a valóságban viszont még nem állnak készen az "usa ellenpólus" szerepre.

Sanyi a ló|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

Anton: Ha Putyin nem jó, akkor ki jöhetne még számításba orosz elnökként? (Az "orosz elnök" és "a külföld bábja" közötti különbséget remélhetően nem kell magyarázni.)

Az ellenzéki mozgalmak külföldről történő szponzorálása nyílt titok. Ez nem azt jelenti, hogy minden ellenzékit külföldiek irányítanak, de a mozgalmakról és vezetőikről egészen egyszerűen nem lehet elhinni, hogy kormányra kerülve majd Oroszország érdekeit képviselnék: egyrészt láttuk, mi volt akkor, amikor Jelcin idején volt közük a hatalomhoz, másrészt meg a támogatásért szokás idővel benyújtani a számlát. Ezzel szemben Putyin bizonyított - még akkor is, ha okozott eközben csalódást is bizonyos dolgokban.

nneddudgi|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Dupree:

"hogy mondhatsz ilyeneket ? "

Nem is Neked montam ( öcsisajt ). :) Remélem, Henrik értette. Bár az elozö bekezdésbôl úgy tûnik, vmennyire csak leesett. Remélem nem Oroszo-t nevezted fejlett országnak.

Szal, hogy egészen fogyatékosok számára összefogleljam:

Ahhoz, hogy legyen orosz cár és tehesse amit tesz, ahhoz kell egy Ororszország a szerény kis 17 mill négyzetkm területével, mindennel ami ezen található és a kb 142 mill lakójával ( akik túlnyomó része a jó cáratyuska leghívebb birkája ).

( Nb: ez utóbbi érdekében komoly lépések történtek kicsiny ám szép Hazánkban is. Már csak a terület és a természeti kincsek hiányoznak. )

    Már válaszolt
  • Dupree ( 13 hónapja )
Dupree|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@nneddudgi:

"Nem is Neked montam ( öcsisajt ). :) "

Nem kenyerem a személyeskedés (faterkám :), ám legyen ...

"Remélem nem Oroszo-t nevezted fejlett országnak. "

Remélheted. De fejlődőben vannak.

"Szal, hogy egészen fogyatékosok számára összefogleljam"

Mivel ezt nekem címezted, ezért erre csak annyit mondok amit a papagáj a viccben a rendőrnek: "tudod ?!" (bár szerintem nem nagyon érnéd el egy papagáj intelligenciáját) (sem)

"Ahhoz, hogy legyen orosz cár és tehesse amit tesz, ahhoz kell egy Ororszország a szerény kis 17 mill négyzetkm területével, mindennel ami ezen található és a kb 142 mill lakójával ( akik túlnyomó része a jó cáratyuska leghívebb birkája ). "

Óriási felfedezés. És milyen szakon végeztél, hogy ilyen több év kutatómunkát igénylő információkat megosszál velünk ? Csak nem északon ?

"ez utóbbi érdekében komoly lépések történtek kicsiny ám szép Hazánkban is."

A hülyeség ha nem is xilofonozik, de foszforeszkál.

"Már csak a terület és a természeti kincsek hiányoznak. "

Majd hadat üzenünk egész Afrikának. Elvégre nálunk is diktatúra van, de nemsokára abszolút monarchia lesz, gondolom sejted ki lesz a király :)

nneddudgi|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

"Mivel ezt nekem címezted"

Ha magadra veszed ...

"Óriási felfedezés."

Akkor meg mit értetlenkedtél?

"sejted ki lesz a király"

Nocsak! De akkor mér hülyeség az elôbbi? :)

Anton Bendarjevskiy|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Sanyi a ló:

Kedves Sanyi,

Ahhoz, hogy Oroszországban egyáltalán legyen olyan valaki, aki reális politikai alternatívát nyújtson, ahhoz egy szabadabb és demokratikusabb légkör kell, Putyin és köre most mindent csírájában elnyomnak. Egy 142 milliós országban szerintem bőven akadna arra érdemes ember, aki hozzáértően vezetné az országot. (Csak zárójelesen, például Alekszej Kudrin intelligens és hozzáértő, és bár Putyinék köréből került ki, de remek átmeneti alternatíva lehetne).

Félre ne értsen senki, nem akarom elvitatni Putyintól az első éveinek az érdemeit. Sok mindent tett Oroszországért, és akkor, abban a fejlődési fázisban nagy szükség is volt rá. Ám azóta már 12 év telt el, hogy feltűnt a hatalom élén. Egy normális politikai körforgás nem így működik, ez túl sok egy politikus számára, és ez már nem az ország fejlődését szolgálja, hanem a regressziót. Teljesen megismétlik a hruscsovi vagy brezsnyevi politbüró példáját, ugyanazok az arcok - egyre öregebben - marakodnak a kulcsfontosságú pozíciókért, pénzért és hatalomért.

Ha "bővebbre nyitnák a csapokat", akkor lenne politikai alternatíva egy-két éven belül. Gondolj csak a Gorbacsovi korszakra - elég volt kicsit is liberalizálni az országot és a politikai életet, máris ezer számra tűntek fel gondolkodó egyének, akik változásokért harcoltak.

Sanyi a ló|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése

Kedves Anton,

szerintem a jelenlegi állás szerint Putyinnak egyáltalán nincs (főleg elfogadható) alternatívája. Ez - a jelenlegi figurákkal - akkor is így lenne, ha szabadabb és demokratikusabb lenne az ország. Kudrin pénzügyminiszternek kiváló volt ugyan, de ahhoz, hogy orosz elnök legyen, ez önmagában rendkívül kevés.

Nem vitatom, hogy az emberek kezdik unni Putyint, de én úgy látom, hogy egyszerűen nem látnak jobbat helyette, így édesmindegy, hogy demokratikus-e a rendszer és csalnak-e a választásokon, Putyint leváltani nem fogják. (Mondjuk az is fix, hogy a jelenlegi választék mellett ezt bizony nagyon jól teszik.) A Gorbacsov-féle párhuzam meg azért jó, mert ami utána jött, abból bizonyosan nem kér az orosz választók többsége...

Az mindenképpen Oroszország előnyére válna, ha lenne egy jó alternatíva - és így aztán Putyin kénytelen lenne ténylegesen is versenyezni és teljesíteni a hatalomért...

Németh Henrik|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Anton Bendarjevskiy:

Anton,

ha bovebbre nyitjak a demokracia csapjait sem változna meg Putyin népszerüsége, sem akkor ha a bp-i nagykövetség elött tuntetsz Putyin ellen a választásokkor. Csak azert levaltani egy vezetot mert mar regen hatalmonn van es a vérfrissítés jot hozna szerintem nem állja meg a helyét. Azt sem gondolom, h ez szovjet sajátosság volna. Pl Berlusconi 17 évig volt hatalmon majdnem folyamatosan, vagy H Kohl is 16 évig volt kancellár anélkül, h bárki ezt antidemokratikusnak tartotta volna. Es De Gaulle sem panaszkodhatott.... Miért pont Putyin hosszabb országlása a demokrácia kerékötöje? Öszintén gondolom, h Putyinnal szemben bármilyen alternatíva ma a nyugat kezére játszaná Oroszországot. Nem azért éri annyi támadás Putyint nyugatro lmert antidemokratikus - magasan tesz az usa az oo-i demokraciára - hanem azért mert P.egy erős, független fejlődő Oo-ot akar és ez gátolja az usa nagyhatalmi érdekeit.

Anton Bendarjevskiy|13 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Németh Henrik:

Igen, sok mindenben igazad van, de azért pl. nézd meg azt is, hogy Berlusconi nem folyamatosan volt hatalmon - volt amikor az ellenzék győzött, és akkor Berlusconi került ellenzékbe. Putyin felfogásával ilyen politikai rotáció elképzelhetetlen.

Egyébiránt pedig szerintem nem ők lennének a legalkalmasabb példák a demokrácia megtestesítésére, Berlusconi maffia kapcsolatai és botrányai régóta nyílt titok, az, hogyan áll hozzá a többi állam, az már nyilván más kérdés, de én ugyanúgy negatívan értékelném, mint Putyin visszatérését.

A demokrácia sokak számára sajnos nem jelent ugyanaz (és főleg más államok érdekeiből kiindulva), azonban talán más véleményen lennél te is, ha orosz újságíró vagy ellenzéki politikus lennél - vagy ami még rosszabb - ellenzéki vállalkozó - akkor ilyen politikai légkörben szerintem mennél tüntetni te is. Szerencse, hogy ezt egyelőre többé kevésbé megtehetik.

Németh Henrik|12 hónapja |Permalink|Komment elrejtése
@Anton Bendarjevskiy:

Anton,

egy-egy állam demokráciafelfogása eltérhet és el is tér a nyugati mintától. Ha egy tárdasdalomnak más gyökeri , más tradíciói vannak - mint pl Orooszo. esetén - akkor logikus, sőt jogos, h nem szeretné ha kívülről erőltetnének rá egy tőle idegen felfogást. Az újságírók vagy az ellenzék helyzete nyugati szemmel valóűban szar, csakhogy Oo-ban, egy olyan társadalomban ami elnyomásban és sokszor despoták uralma alatt fejlődött ki évszázadok alatt nem különösebb elvárás az emberek részéről ma sem a nyugati szintű szabadság. Az orosz embereknek ma is egy cár atyuska kell. Ezt mutatja az is, h. a liberális eszméáknek gyakolatilag nincs Oo-ban támogatottsága, kvázi megbukott a liberalizmus a rendszerváltás után néhány évvel. A lib. pártok és vezetők képtelenek néhány százaléknál nagyobb támogatottságra szert tenni, míg a halottnak hitt kommunista párt széles támogatást élvez. Ez van.

Szóljon hozzá Ön is a témához!
Kommentáláshoz, értékeléshez kérjük, lépjen be!

Ha Ön rendelkezik google-, yahoo-, liveID-, twitter-, facebook-, vagy openID azonosítóval úgy ide kattintva külön regisztráció nélkül is beléphet a Kitekintőre! Elsősorban ezt a megoldást ajánljuk!

Ha Ön rendelkezik eduID azonosítóval úgy ide kattintva külön regisztráció nélkül is beléphet a Kitekintőre!

Ha Ön nem rendelkezik a fenti listában felsorolt azonosítók egyikével sem, vagy nem kívánja őket a Kitekintőre való belépésre használni, úgy klasszikus módon, helyi, kitekintős azonosítóval itt tud belépni. (Az első megoldás jövőbe mutató és szebb is:) )

 Emlékezzen?

Kövessen minket!

Galériák