Megszólalnak a Kaczynski-gép fekete dobozai

Orosz részről a napokban befejezettnek nyilvánították azt a technikai vizsgálatot, amelyben Lech Kaczynski lengyel elnök repülőgépének pilótáit találták a tragédia fő felelősének, mivel azok a rossz időjárási viszonyok és a határozott tiltás ellenére is le akarták tenni a gépet a szmolenszki repülőtéren. A lengyel fél a légiforgalmi irányítókat is hibásnak tartja, és az orosz felsővezetésből eredő nyomást lát az események mögött.

2010. április 10-én Szmolenszk mellett lezuhant repülőgépen 96 ember lelte halálát, beleértve Lech Kaczyński lengyel elnököt és feleségét, valamint több magas rangú lengyel tisztviselőt. A túlélők nélkül maradt Tu-154-es fekete dobozait vizsgáló moszkvai MAK (Államközi Légügyi Bizottság – a továbbiakban ÁLB) néhány nappal ezelőtt közölte hivatalos álláspontját, azonban a velük párhuzamosan azonos anyagokból vizsgálódó lengyel bizottság sok dolgot másként lát.

A lengyel érvek

A lengyel bizottság nem annyira az orosz következtetéseket, mint inkább a jegyzőkönyvből hiányzó tényeket kritizálja. A bizottság elnökhelyettese azzal vádolja az orosz irányítókat, hogy azok „sok hibát vétettek”, amikor nem megfelelően tájékoztatták a repülőgép pilótáit a repülési magasságról, az időjárási viszonyokról és a tartalék-repülőterek alternatívájáról.

A lengyel belügyminiszter, Jerzy Miller késznek mutatkozik bizonyítékokkal is alátámasztani az általuk jogosnak tartott észrevételeket, melyek a légiforgalmi irányítókra gyakorolt „felsőbb körökből érkező nyomásra” alapulnak. A fekete doboz felvételeinek lengyel leirata szerint a szmolenszki irányítótoronyban tartózkodott Nyikolaj Krasznokutszkij ezredes, a bázis parancsnokhelyettese, aki szabályellenesen, közvetlenül utasította a szolgálatban lévő irányítókat, miután konzultált egy ismeretlen moszkvai felettesével. „Ő hozta meg a döntést… csinálja tovább egyedül…”, utasította az irányítókat az orosz tiszt, miután a lengyel pilóták a leszállás mellett döntöttek, megtagadva minden segítséget a tájékozódását vesztett elnöki gép legénységétől. A lengyel álláspont szerint ezzel az orosz irányítás végzetes hibát vétett, ugyanis a sűrű ködben a megfelelő műszerek hiányában Kaczysnki gépének minimális esélye maradt a biztonságos landolásra. A lengyel kormány ezért most azt szeretné, ha az oroszok megvizsálnák Krasznokutszkij ezredes felelősségét is.

A varsói vezetés ennek ellenére sem szeretné Oroszországra hárítani a felelősséget – derül ki a Kitekintő birtokába került kormányzati jelentésekből. A lengyelek is tisztában vannak azzal, hogy a katasztrófához elsősorban a saját hibáik vezettek el, ugyanakkor elfogadhatatlannak tartják, hogy az orosz katonák felelősségét nem vizsgálta meg kellőképpen a Moszkvában készült jelentés.

Varsó a jelentés hiányosságain kívül azt is sérelmezi, hogy az ÁLB nem építette be a végleges anyagba a lengyel fél észrevételeit, amelyeket még decemberben eljuttattak az orosz nyomozók számára. Kritizálták továbbá a végleges jelentés Andrzej Blasik tábornokra vonatkozó kitételeit is. A lengyel iratok szerint kellemetlen meglepetéssel vették tudomásul, hogy az orosz anyag négyszer is említést tesz a légierő parancsnokának vérében található alkoholról, miközben a katonai vezető csak utasként tartózkodott a gépen, így személyiségi jogainak védelmében ezt az adatot nem lett volna szabad nyilvánosságra hozni.

Az orosz változat

A súlyos vádakra az oroszok határozottan válaszoltak:„a további független vizsgálatok azt mutatják, hogy a légiirányítók parancsnokának részéről semmilyen nyomás ténye nem állt fenn” – nyilatkozta Alekszej Morozov, az ÁLB szóvivője, aki bejelentette a teljes hanganyag publikációját is, ami még aznap felkerült a szerv hivatalos honlapjára.

Az azonosított felvételekből az oroszok szerint világosan és egyértelműen kiderül, hogy a „Szmolenszk-Szevernij” repülőtér irányítói azonnal tájékoztatták a 101-est (Kaczynski elnöki gépnek oldalszáma – a szerk. megjegyzése) arról, hogy „400 méteres a látótávolság” (lejjebb ereszkedve 200 méter sem volt már), és meggyőződtek arról, hogy az üzemanyag elegendő lesz egy esetleges minszki vagy vityebszki leszálláshoz. Legalább kétszer megerősítették a pilótáknak, hogy „a körülmények nem teszik lehetővé a fogadásukat”, de ezt megértve azok továbbra is ragaszkodtak a leszállás megkísérléséhez. A hanganyagból az is kiderül, hogy a Tu-154-essel kapcsolatba lépett a nem sokkal előtte sikeresen landoló másik lengyel gép, de ők is kifejezték, hogy „csak a szerencsén múlott, hogy az utolsó pillanatban le tudtunk szállni”.

Az orosz irányítóknak nem állt módukban megtiltani a külföldi felségjelű repülőgépnek, hogy ereszkedjen, így a legénység saját felelősségének tudatában cselekedett. Azonban a pilótafülkében tartózkodó legalább két (idegen) személy és a pilóta között lefolytatott beszélgetésből az ÁLB szakemberei arra következtetnek, hogy pszichológiai nyomás alatt döntött a pilóta az amúgy is késésben lévő delegáció szmolenszki landolásáról. Mindez néhány perccel a becsapódás előtt történt.

Az orosz szakértők szerint kulcsfontosságú az a tény, hogy a pilóta nem volt felkészülve a rossz időjárási viszonyok közötti megközelítésre és leszállásra, illetve felszállás előtt nem tájékozódott megfelelően a szmolesznki repülőtér helyi eljárásairól sem, és ebből kifolyólag a körülményeket nem tudta megfelelően értékelni. Ezek szerencsétlen együttese miatt a pilóta nem tudott határozottan kiállni a „VIP-utasok” (türelmetlenségével és) utasításával szemben. A pilóta mentségére szolgál, hogy alig 8 perccel a tragédia előtt már tisztában volt a körülményekkel és a pilótafülkében tartózkódó személynek a következőket mondta: „Jelen állás szerint, ilyen körülmények között, nem tudunk leszállni. Megpróbáljuk, teszünk egy leszállási kísérletet, de minden bizonnyal nem fog összejönni. Úgyhogy kérdezze meg, kérem (a főnököt), hogy mi tévők legyünk.”

A légiirányítók a leszállás sikertelenségekor az utolsó pillanatokban többször is nyomdafestéket nem tűrő szitkozódások közepette a lengyel pilóták tudtára adták, hogy ők nem engedélyezik a leszállást. Mindezt válasz már nem követte, a Katyn felé tartó utasok sorsa pedig megpecsételődött.

Az orosz bizottsághoz akkreditált lengyel képviselő, Edmund Klih a lengyel TV24-nek határozottan elmondta: „Teljesen biztos vagyok abban, hogy a hibák legnagyobb részéért mi vagyunk a felelősek. Szó sincs semmilyen hibáról Oroszország részéről”.

Szakítópróba lehet a vizsgálatok eredménye

A lengyel kormány a vizsgálat lezárása után nyilvánvalóvá tette, hogy nagyon fontos számára a teljes igazság kiderítése. Varsó szerint a mostani vita egyfajta próbája lehet az utóbbi időkben megindult lengyel-orosz közeledésnek is, Donald Tusk miniszterelnök szerint „az igazság egyetlen alternatívája a hazugság, hazugságra pedig nem lehet kölcsönös megértést és megbocsátást építeni”. A lengyel kormány ezért kapcsolatba lép az oroszokkal annak érdekében, hogy a részletesebb jelentés szülessen a baleset ügyében. Ha ez sem vezetne eredményre, akkor Varsó a Chicagói Egyezmény alapján kész az ICAO, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet elég vinni az ügyet, hogy ők mondják ki a végleges szakmai ítéletet.

Kiss Annamária

Felkapott hírek

Friss hírek