Megtalálták Kaczynski holttestét

Megtalálták Lech Kaczynski holttestét a reggel lezuhant lengyel kormánygép roncsai között. A lengyel Külügyminisztérium szóvivője, Piotr Paszkowski, és az Elnöki Hivatal szóvivője, Jacek Sasin egymástól függetlenül is megerősítették az államfő haláláról szóló hírt.

Közben Vlagyimir Putyin orosz elnök bejelentette: a holttesteket azonosításra Moszkvába fogják szállítani. Délután az államfő tiszteletére misét tartottak a krakkói Wawelben, és számtalan más lengyel városban is. Bronislaw Komorowski ideiglenes lengyel elnök közlése szerint a jövő héten gyászhetet tartanak Lengyelországban. Április 12-re, hétfőre Oroszországban is nemzeti gyásznapot rendelt el Dmitrij Medvegyev az elhunyt Kaczynski emlékére. Moszkvában az orosz főváros lakosai virágokat helyeztek el a lengyel
nagykövetség előtt. Brüsszelben José Maunel Barroso utasítására félárbocra engedték az Uniós zászlókat. A világ lengyel diaszpórája is együtt gyászol a hazájukban élő honfitársaikkal. Angliában, Kanadában és az Egyesült Államokban is megemlékezéseket tartanak az elhunyt államfő tiszteletére. Magyarországon este nyolc órakor a Bem téren emlékeztek Lech Kaczynskire.

Nem csak az elnök és stábja vesztette azonban életét a szerencsétlenül járt, 101-es farokjelű repülőgépen. A gépen tartózkodott a teljes lengyel vezérkar: az utasok között volt Franciszek Gagor vezérkari főnök, Tadeusz Buk a szárazföldi erők parancsnoka, Andrzej Karweta altengernagy, a haditengerészet parancsnoka, Vladimir Potasinski, a lengyel különleges erők vezetője, a lengyel hadsereg műveleti parancsnoka Bronislaw Kwiatkowski, és a légierő főnöke, Andrzej Blasik is. A tábornokok mellett életét vesztette a helyettes védelmi miniszter, Stanislaw Komorowski is, így a lengyel hadsereg egy pillanat alatt elveszítette teljes vezetését. Szakértők szerint nem is az elnök halála, hanem a hadsereg teljes vezetésének elvesztése okozhatja majd a legnagyobb problémákat Lengyelországban.

A lengyel kormány továbbra is működőképes, az elnöknek ugyanis az alkotmány szerint elsősorban szimbolikus szerepe van, noha magyar kollégájával ellentétben tisztségére közvetlenül a nép választja.

Még délután nyilatkozott Alekszander Aljosin, az orosz légierő vezérkari főnökének helyettese, aki szerint a lengyel gép személyzete nem engedelmeskedett a katonai légiforgalmi irányítók utasításainak. „Másfél kilométerre a repülőtértől a földi irányítás érzékelte, hogy a gép személyzete megnövelte a Tu-154-es vízszintes sebességét, mert az előírt siklópálya alá süllyedtek. Az irányítók azonnali átstartolásra szólították fel a kapitányt, de ő nem engedelmeskedett”.

"A leszállás sűrű ködben történt. A leszállás kiszámított iránya pedig azt jelzi, hogy nem csak magasságban tévedtek a pilóták, hanem az irányt is eltévesztették, körülbelül 150 méternyire" – mondta az orosz Rendkívüli Helyzetek Minisztériumának vezetője, Szergej Sojgu. A szmolenszki katonai repülőtér egyébként nem rendelkezett azokkal a berendezésekkel, melyek az ilyen bonyolult időjárási körülmények között lehetővé tették volna a leszállást. A lengyel elnök érkezése előtt fél órával az orosz légierő egy Il-76-os gépe is megkísérelte a landolást a Szervenyij repülőtéren, azonban kétszeri próbálkozás után mégis visszafordult Moszkvába .A szmolenszki irányítás hangfelvételéből az derül ki, hogy az orosz légiforgalmi irányítók azt ajánlották a lengyel pilótáknak, hogy nem próbálkozzanak "Szevernij"-ben a rossz időjárási viszonyok miatt, hanem szálljanak le Minszkben vagy Moszkvában, de ők visszautasították ezt. Valószínűleg időben oda akartak érni a megemlékezésre.

Az Itar-Tassz orosz hírügynökség információi szerint a lengyel elnök gépe négyszer próbálkozott a leszállással, és az utolsó leszállási kísérlet közben a sűrű ködben a gép 2,5 méternyire került a földtől. A pilóta ezután újra megkísérelte levegőbe emelni a gépet, ám a sebesség ekkor már túlságosan alacsony volt, a gép bal szárnya beleakadt a fákba, és lezuhant. Ám a nyomozás egy másik verziója szerint amíg a gép a leszállópálya körül körözött, akár el is fogyhatott az üzemanyaga. Biztosat csak a repülőgép két fekete dobozának kiértékelése után lehet majd mondani, az adatok elemzésével várhatóan pár napon belül végeznek majd a szakemberek.

A szemtanúk, akik látták a repülő zuhanását azt mesélik, hogy sem tűz, sem robbanás nem volt. Az egész területet, ahol a baleset történt lezárták, az újságírókat nem engedtek be a szalagokkal körbetekert erdős rész mögé. A szmolenszki kormányzó sajtószolgálata etikai okokkal magyarázta a szokatlan eljárást. A kriminalisták polietilén zacskókkal tekerték be a lábukat és így indultak neki az emberi maradványok keresésének. Miután befejezik a munkájukat és elviszik a helyszínről az összes holttestet, homokot szórnak majd az egész területre, hogy lefedjék a vérnyomokat és a kerozin maradványait.

Lengyelország Oroszországba akkreditált nagykövete, Jerzy Bar a szmolenszki repülőtéren várta az elnöki gép landolását, és ő volt az, aki elsőként értesítette Radoslaw Sikorskit a tragédiáról.

Közben azonnali repülési tilalmat vezettek be a lengyel kormány
tulajdonában álló orosz gyártmányú gépekre, ezért a lengyel
légitársaság, a LOT adta kölcsön egyik Embraer 170 típusú gépét Donald
Tusknak, aki még a délután folyamán a helyszínre indult. Nem csak az
elnök gépével voltak problémák a mai napon: a tragédia előtt fedélzetén
újságírókkal Szmolenszkbe indult (volna) a lengyel légierő egy Jak-40
típusú gépe is, azonban a felszállás előtt hibát jeleztek a fedélzeti
rendszerek, ezért ez a gép már nem szállhatott fel. 

Azt egyébként még mindig nem tudni, hogy pontosan hányan vesztették életüket a
légibalesetben, a lengyel elnöki hivatal közlése szerint a hivatalos delegáció 88 tagja, valamint a nyolcfős személyzet lett a baleset áldozata.

Ugrósdy Márton - Anton Bendarzsevszkij

Felkapott hírek

Friss hírek