Őszi gyakornoki program a Kitekintőnél - jelentkezz!
Infosáv elrejtése

Levegőben az új orosz vadászrepülőgép

Anton Bendarzsevszkij | 2010. február 1., hétfő

Január 29-én az Oroszország keleti csücskében található komszomolszk-na-amure-i repülőtérről levegőbe emelkedett az ötödik generációs orosz repülőgép – a Szuhoj T-50-es, melyet egyes szakértők a világ jelenlegi legmodernebb és legjobb harci repülőgépének tartanak. A végleges formáját azonban a T-50-es még nem nyerte el, az orosz hadsereg kötelékébe csak 2015-re kerülhet.

A gép tulajdonságai titkosítottak, azonban az első repülés, és a kiszivárgott információk alapján a szakértők a már említett tulajdonságokon kívül arra a következtetésre jutottak, hogy a sebessége 2600 km/h körül lehet (ez tehát nem hivatalos, hanem becsült adat) és 5500 km-es távolság megtételére lesz képes. Ezenkívül a gép képes fel- és leszállni 300–400 méter hosszú kifutón.

Kívülről a gép valamiben hasonlít az F-22-re, azonban nagyon ellapított, ami nyilvánvalóan azért van, hogy csökkentsék észrevehetőségének az esélyeit. A Szu T-50-nek éppen az F-22 Raptor volt a legnagyobb konkurense, ám a Pentagon 2009-ben leállította a programot és az F-22-nél lényegesen olcsóbb F-35 mellett döntött, amely 2006 decemberében szállt először a magasba. Ám az F-35-ös még mindig nincs az amerikai haderő kötelékében, hanem gyártási fázis alatt áll.

A Szuhoj T-50 (jobboldalt) és konkurenciái, az  F-22 és F-35

Az addigi legmodernebb harci repülőgép gyártását a drágasága miatt zárták le – egyetlen F-22 Raptor repülő költsége 170–300 millió dollár között mozgott a fegyverzetétől függően, egy órás repülése pedig 40 ezer dollárba került.

A lenta.ru információi szerint az orosz kémrepülőgép fejlesztési programja 12–14 milliárd dollárba kerül, viszont egyetlen repülő ára 40 millió dollár (a „Vesti” szerint, fegyverzetétől függően, ez maximálisan 100 millió dollár lehet). Ebből látszik, hogy az új orosz harci repülőgép lényegesen olcsóbb lesz az amerikainál, ráadásul az előzetes tesztek szerint valószínűleg gyorsabb is és jobb manőverezéssel rendelkezik.

Ráadásul az oroszok a gépet nem csak saját használatra, hanem exportra is szánják, és 2008 december 22-én már alá is írtak egy megállapodást az indiai Hindustan Aeronautics-szal, így India lehet majd az első, amely az orosz Szu T-50-ből kaphat. Az USA annak idején megtiltotta az F-22-es exportját a benne alkalmazott rengeteg titkosított technológia miatt.

Elsőre azt láthatjuk tehát, hogy a T-50-es paramétereiben (legalábbis abban, amit tudni lehet róla) jobban teljesít, mint az amerikai, vagy bármely más harci repülőgép, ráadásul előállítása sokkal olcsóbb azoknál és lényegesen költséghatékonyabb a fenntartása is, amivel minden bizonnyal nagyon népszerű lesz majd a világpiacon.

A Szuhoj repülőgép-vállalat már 1997-ben tett egy kísérletet egy ötödik generációs harci gép megalkotására, ez volt a Szu-47-es, amelynek előre nyilazott szárnya volt, ám az akkori válságos időben nem kaptak rá elegendő pénzt, és a projektet bezárták. Az új motort azonban sikerült kifejleszteniük már a ’90-es évek végén, amely AL-41F-1 kódnéven futott. Ezt tették végül is a következő orosz reménységbe, a MiG-1.44-be, amelyet már a szovjet korszak végén kezdtek fejleszteni, 2000-ben bemutatták, de aztán felhagytak azzal a projekttel is.

A korábbi orosz projektek és a végül megvalósított T-50

Az új, ötödik generációs harci repülőgép az orosz légierőben fel fogja váltani a Szu-27-et, a MiG-29-et és a Szu-35-öt, ami várhatóan 2015-ben következik be. Bár Vlagyimir Putyin a bemutatót követően másnap azt mondta a minisztertanácson, hogy az orosz hadsereg már 2013-ban megkapja a gép első mintáit tesztelésre, de a sorozatgyártás csak 2015-ben kezdődik.

Ehhez a cikkhez 77 hosszászólás érkezett a régi felületen. Ide kattintva megtekintheti őket.

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, ugyanakkor a szerkesztőség fenntartja a jogot a nyíltan sértő, gyűlölködő, trágár ill. reklám tartalmú hozzászólások moderálására!
comments powered by Disqus