Kitört a gyorséttermek háborúja

2010. Január 21-én a moszkvai „Metropolisz” üzletközpontban megnyitott az első Burger King. A gyorsétterem lánc 20 évvel a fő konkurensének számító, és az orosz piacon külföldi gyorsétterem láncként egyeduralkodó McDonald’s után érkezett Oroszországba. A tervek szerint innentől kezdve terjeszkedni kezdenek, főleg Moszkvában, és kísérletet tesznek a McDonald’s egyeduralkodásának a megtörésére.

Nem nagyon ismerték eddig a Burger King nevét az oroszok, pedig a gyorsétterem láncok elég nagy sikernek örvendenek az országban. Bizonyítja azt az a tény, hogy saját márkájú fast food-okból is van bőven. 2008-ban az elemzők az oroszországi gyorsétterem piacot 2 milliárd dollárra értékelték, a moszkvait pedig 860 millió dollárra.
A gyorsétterem piacon az egyik legelterjedtebb lánc a McDonald’s, amely idén ünnepli a 20. évfordulóját Oroszországban: 1990. január 30-án nyitott az első amerikai fast food Moszkvában, a puskin-téren. Az amerikaiak nem is aprózták el a dolgot, a moszkvai gyorsétterem akkor a világ legnagyobb McDonald’s-a volt, mára még mindig a legnagyobb Európában.

Ennek ellenére a nyitás utáni első napokban hatalmas sorok gyűrűztek az étterem előtt: mindenki részesülni akart az amerikai életmódot szimbolizáló hamburgerekből. A nyitás napján 30 ezer embernek sikerült vásárolnia valamit a McDonald’s-ban, és ez a látogatói szám azóta is a vállalat abszolút rekordja. Az első gyorsétterem valóságos sikert jelentett a McDonald’s-nak Oroszországban, így rövidesen újabb éttermeket nyitottak országszerte. A moszkvai első fast food étterem egyébként azóta is a világ leglátogatottabb McDonald’s-a: 2008-as adatok szerint évi 2,8 millió látogatója van.
Mára a McDonald’s-nak 235 étterme van Oroszországban. Összehasonlításul a cég legnagyobb oroszországi külföldi konkurense eddig a KFC volt, amelynek összesen 45 étterme van az országban, és ebből 38 Moszkvában. Így alaposan be kell ruháznia a Burger Kingnek, ha valóban vetélytársa akar lenni a McDonald’s-nak, főleg ha abból indulunk ki, hogy az említett cég már 20 éve piacvezető az országban, Burger King neve viszont gyakorlatilag ismeretlenül cseng az orosz lakosok füleinek.

A sajtóban már 2003 óta keringtek azok a hírek, hogy a Burger King be fog törni az orosz piacra, 2006-ban pedig az merült fel, hogy a gyorsétterem hálózat az orosz „Sokoladnyica” kávézó-hálózaton keresztül fog érkezni Oroszországba. Ehhez képest elég sokat kellett várni, és hivatalosan csak 2009 novemberében derült ki, hogy valóban a „Sokoladnyica” kapta meg a Burger King franchise jogát.
A tervek szerint már 2009 végén nyitott volna az első Burger King gyorsétterem, de a nyitást halasztották, részben azért – írta a lenta.ru – mert a cég pereskedett a burgerking.ru domain névért, amelyet addigra az „Elvis-Telekom” foglalta le.
Fontos lépés történt 2010 januárjában, amikor az orosz „Kommersant” újság arról kapott hírt, hogy a Burger King oroszországi vezérigazgatójává Jana Peszockaját nevezték ki, aki korábban a „Dixi” élelmiszerüzlet-hálózat igazgatója volt és moszkvai Hediard gasztronómiai üzletet is vezette, így mindenképpen nagy tapasztalatokkal rendelkezik a piacon. Ezzel a vállalat tulajdonképpen készen is állt arra, hogy megkezdje a terjeszkedést Oroszországban, és el is indította az első reklámját az orosz tévé csatornákon.

 

Burger King első orosz reklámja – bár az ötlet érdekes – érkezik a határon át Oroszországba a "Burger King" – de a reklám valójában nem túl informatív.

 

Peszockaja szerint a „Sokoladnyicának” nem lesz egyedülálló franchise joga, hanem más helyi cégeket is be szeretnének vonni az üzletbe. A vezérigazgató elmondta azt is, hogy először Moszkvában, és Moszkva környékén, „Podmoszkovje-ben” szeretnék nyitni az első éttermeiket, majd amint létrehozták a logisztikai hálózatukat, akkor tovább terjeszkednék Oroszország más városaiba. Kezdetben valószínűleg Moszkva peremterületein próbálkoznak majd, hiszen a belvárosban mindenhol a McDonald’s éttermei dominálnak.
McDonald’s mellett Oroszországban nagyon népszerűek a saját nemzeti gyorséttermek, ahol oroszos receptek alapján készült ételeket lehet kapni. Ilyen például a több mint 300 eladási ponttal rendelkező „Kroska-Kartoska” (ezek azonban nem mindig teljesértékű éttermek, hanem gyakran utcai bódékban árulják az ételeket), amely mindenfélével töltött krumplit készít, vagy a főleg Szentpéterváron elterjedt Csajnaja Lozska („Tea-kanál”) és a „Tyeremok”, amelyek töltött palacsintákat sütnek (palacsinták kaviárral, májjal és gombával és stb.). De jelen van a már említett KFC, és a Pizza Hut is, és 2010-ben a tervek szerint érkezik a Dunik’ Donuts. 2007-ben nyitott egyébként Oroszországban az első Starbucks, 2008 márciusában pedig a legnagyobb brit kávézó-hálózat, a Costa Coffee.

Anton Bendarzsevszkij

Felkapott hírek

Friss hírek

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás