Elfogy az olaj a Barátságból?

Leállhat hétfőn este a kőolajszállítás Magyarországra a Barátság vezetéken, Kóka János gazdasági miniszter azonnali munkaértekezletet hívott össze az ellátás biztonságának kérdésében.

A Mol által az MTI-hez eljuttatott közlemény szerint a cég megkezdte a szükséges egyeztetéseket a zavartalan kőolajellátás érdekében. A gazdasági miniszter azonnali egyeztetést hívott össze a minisztériumba hétfőn 16 óra 30 percre az olajellátás biztonsága ügyében – közölte az MTI-vel Ábrahám Gergely, a tárca szóvivője.

A Mol tájékoztatása alapján a Barátság vezetéken keresztül a magyar határra pillanatnyilag csökkentett kapacitással érkezik kőolaj. Partnereik információi alapján a koradélutáni órákban leállt a Fehéroroszország felől Ukrajnába tartó kőolajszállítás. Amennyiben a szállítás nem indul meg újra Fehéroroszország irányából, az ukrajnai tranzitkészletek előreláthatólag a délután folyamán elfogynak, így várhatóan ma este leáll a szállítás Magyarország irányába is.

A Mol saját tartalékai lehetővé teszik, hogy a százhalombattai finomító tovább üzemeljen. A kialakult helyzetről a társaság tájékoztatatta a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, és a működés folyamatossága érdekében megkezdte az egyeztetést az MSZKSZ-szel a stratégiai készletek esetleges felszabadításáról. Az MSZKSZ több mint kilencven napos készlettel rendelkezik kőolajból és kőolaj termékekből. A készletek felszabadítása fölötti rendelkezés a gazdasági és közlekedési miniszter hatáskörébe tartozik.

Bár szakértőink nem tartják valószínűnek a szállítások gondok elhúzódását, mindazonáltal a több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy a Mol akár az Adria vezetéken keresztül történő kőolajimportra is felkészüljön. Tekintettel arra, hogy a kőolaj-szállítási gondok több országot is érintenek (Németország, Lengyelország, Szlovákia, Csehország, Ukrajna), az érintett magyarországi szervezetek felvették a kapcsolatot külföldi partnereikkel a további lépések összehangolása érdekében.

Korábban azt közölték, hogy leállt az orosz olajszállítás Lengyelországba és Németországba a Barátság-vezetéken. “Levelet küldtünk Fehérorszországnak, magyarázatot kérve, de még nem tudjuk, miért szünetel a szállítás – mondta a lengyel PERN szóvivője, Tomasz Zakrzewski. Később ezt kiegészítette azzal, hogy a zavarok vasárnap estefelé jelentkeztek a vezeték adamowi csatlakozásánál a lengyel-fehérorosz határon, majd a szállítás hétfő reggelre teljesen leállt.

A Barátság-vezeték lengyel szakaszán évente 50 millió tonna olaj áramlik, ebből 22 millió tonna továbbhalad Németország felé, 17-18 millió tonnát Lengyelország használ fel, és 10 millió tonnát exportálnak a gdanski kikötőből.

Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság (Druzsba) vezeték “alkonyát” jósolgatták, az orosz-fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban. Oroszország újévtől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira is, és válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság (Druzsba) vezetéken Európába áramló évi 70 millió tonnányi orosz olajat. Ez a tranzitdíj valamivel több mint 10 százalékkal emelné a Druzsbán át áramló olaj költségét. A Druzsba Mazirnál délre forduló ágán áramlik az olaj (Ukrajnán át) Szlovákiába és Magyarországra is. A Molnál azt mondták az MTI-nek, hogy sem a szállításban sem az ár szempontjából nem várnak problémákat.

Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Konkrét eredménnyel zárul az idei harmadik Korea-közi csúcs

Észak-Korea beleegyezett abba, hogy nemzetközi szakértők jelenlétében véglegesen leszereli a jongbjoni atomlétesítményt és a Szohe rakétakísérleti telepet, amennyiben az Egyesült Államok is teljesíti a szingapúri amerikai-észak-koreai megállapodásban foglaltakat - jelentette be Mun Dzse In dél-koreai elnök Kim Dzsong Un észak-koreai vezetővel tartott közös sajtótájékoztatóján Phenjanban szerdán.

Read More »

Csak az elektromos autókban bízik a T&E civil szervezet

Mintegy 43 millió súlyosan környezetszennyező dízelüzemű jármű közlekedik az Európai Unió útjain, és a számuk tovább nő immár három évvel a dízelbotrány kirobbanása után is - írta keddi jelentésében a Transport & Environment (T&E - Közlekedés és Környezet) nevű nemzetközi civil szervezet.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás