Szabadsággyilkos, megmentő és diktátor

A választás körül a külföldi sajtó címlapjára került megint Magyarország. Kaszinókapitalizmustól a fasizmuson át a viktátorozásig minden előfordult. A változatos jelzők – pozitív és negatív egyaránt – ezúttal kizárólag a külföldi lapokból állnak össze.

Német lapok

Németországban a konzervatív Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), a baloldali Frankfurter Rundschau és a liberális Süddeutsche Zeitung a nyomtatott kiadásában, a Handelsblatt című üzleti lap pedig az online kiadásában közölt cikket a választások előtti belpolitikai helyzetről, amellyel a Duetschlandfunk országos közszolgálati rádió is foglalkozott egy összeállításban.

    Eltérő utak Közép-Európában címmel a FAZ vezércikkében Karl-Peter Schwarz a szlovákiai és a magyarországi belpolitikai helyzetet elemezve kiemelte, hogy a kormánypárt mindkét országban a nemzeti és társadalmi érdekek védelmét hangsúlyozza az EU-val és a külföldi befektetők profitéhségével szemben, a politikai ellenfeleket pedig azzal vádolja, hogy a cserbenhagyták a gyenge társadalmi rétegeket és a nemzetet “kiszolgáltatták a globális kaszinókapitalizmusnak”. A moszkvai vezetéshez fűződő kapcsolatokat vizsgálva a szerző úgy véli: “már-már Közép-Európa részleges putyinizálódásáról lehet beszélni, hiszen Szlovákiában és Magyarországon is részben hatályon kívül helyezték a kölcsönös ellenőrzésnek a parlamentáris demokráciára jellemző rendszerét”. 

    A Frankfurter Rundschau Veszélyben a demokrácia címmel úgy véli, hogy Orbán Viktor a választáson “nem utolsósorban azért győz majd egyértelműen, mert korlátozta a sajtószabadságot, és a saját javára módosította a választójogot”. A szerző, Ulrich Krökel kiemelte: “legfőbb ideje, hogy az EU a hazai +hadszínterek+ felé forduljon”, mert “nem csak Orbánról van szó”, hanem arról is, hogy a francia Nemzeti Front után a Jobbik képében “egy újabb rasszista, nyíltan antiszemita párt ér el nyugtalanító választási sikert”. 

    A Süddeutsche Zeitung Egy új típusú populista címmel közölte Cathrin Kahlweit elemzését, amely szerint Orbán Viktor és Alexander Vuvic szerb kormányfő a populista politikusok új típusát képviselik. Ideológiájuk szerint a nép “homogén”, akarata pedig a közjóra irányul és csupán egy hiteles képviselőre van szüksége, aki ezt az akaratot érvényesíti. Ebben az ideológiában politikailag csak az lehet legitim, ami illik az erkölcsi elképzelésekhez, a karizmatikus vezető pedig az “a férfiú, aki tudja, hogy mire van szüksége a népnek”, és akinek más véleménye van, az nem is tartozik a néphez. 

    A Handelsblatt az online kiadásában közölte Hans-Peter Seibenhaar összeállítását A ragadozó címmel. A szerző úgy vélte, Orbán Viktor “a nacionalizmus és az antikapitalizmus révén már a vasárnapi választások előtt biztosította hatalmát”, és a választáson már csak az a kérdés, hogy kétharmados győzelmet szerez-e. Elemzők és vállalatvezetők véleményét idézve egyebek között kifejtette, hogy Orbán Viktor “sokoldalú” gazdaságpolitikát folytat, hiszen az antikapitalizmus képviselője mellett a piacgazdaság barátjának is mutatkozik, “ha ez használ neki”. 

    A Deutschlandfunk Biztosnak számít Orbán Viktor második hivatali periódusa címmel közölt összeállítást, amelyben egyebek között úgy vélték, hogy a kormányfő a 2010-ben szerzett kétharmados többség révén egy “nacionalista, és a hatalom megtartását célzó alkotmányt fogadtatott el”, amely “a cenzúrával határos médiaszabályokat rögzít és szűkíteti az alkotmánybíróság jogköreit”. 

A ködös Albiontól a labancokig

    Kritikus hangvételű szerkesztőségi cikket közöl Orbán Viktor miniszterelnök politikájáról a The Guardian. A vezető brit baloldali napilap szombati kiadásában megjelent írás szerint Orbán Viktor felemelkedése súlyos kérdéseket vet fel a Magyarország által a hidegháború vége óta bejárt politikai pályával kapcsolatban. Ahol jelentős pártoknak kellene váltaniuk egymást a hatalomban, ott egy párt van, amely láthatólag évekre beásta magát, és az egyetlen tényleg erőteljes ellenzéket a szélsőjobb jelenti. A The Guardian szerint jóllehet a választás nem előre lejátszott, nagyon kevesen gondolják Magyarországon és külföldön egyaránt, hogy igazságos lenne.

“Az ellentmondást nem tűrő kormányfő nagy valószínűséggel a harmadik ciklusát fogja megkezdeni a vasárnapi választások után” – írja a Wirtschaftsblatt című osztrák gazdasági lap Orbán Viktor nem visel el vereséget című írásában. A szerző kiemeli: a 2010-es választási siker Orbán számára “személyes győzelem” volt. De az ekkor tartott “populista” választási beszédének ígéretei hamar köddé váltak. “Magyarország mély gazdasági- és pénzügyi válságba került, leértékelődött a forint, az árak és a kamatok az egekbe emelkedtek”. “A remek gazdasági adatokat, amellyel gyakran büszkélkedik, szintén a kétes eredetű trükköknek köszönheti” – véli a szerző.

    Orbán Viktor nagyon jól tudja, hogy kik az ő választói – véli a Wirtschaftsblatt egy másik cikkében. Nem a külföldi befektetők, hanem az átlagember, akit Orbán az elmúlt négy évben nemcsak kímélt, hanem “nemzeti nagyságokba” emelt. A szerző kiemeli: Orbán a tulajdonképpeni problémát azonban nem megoldotta, hanem elhallgatta: a külföldi vállalatokra kivetett különadó, az országban uralkodó hangulat mind hozzájárult ahhoz, hogy a befektetők elhagyják az országot. Magyarország pozitív teljesítménye nem az ország gazdasági erejében rejlik, hanem a gyengülő forintban. 

    A külföldi kritika még inkább erősebbé teszi Orbán Viktort – címmel közölt írást a Die Presse című konzervatív osztrák napilap. “Orbán ahhoz az új politikus kategóriához tartozik, amelyhez Putyin és Erdogan” – jegyzi meg a lap. Az ellenszél azonban itthon inkább megerősítette, mintsem gyengítette Orbán pozícióját. “Orbán politikája abból táplálkozik, hogy konfrontálódni hagyja a belső és a külső ellenzéket” – véli a lap. 

    Baloldal az összeomlás előtt címmel közölt írást az ellenzékről a Die Presse. A legújabb felmérések nem jósolnak számukra semmi jót – állapítja meg Bognár Péter, a lap tudósítója. Megjegyzi: nem zárható kis az sem, hogy az utolsó pillanatban a nemzeti radikális Jobbik megelőzi a baloldalt. Jóllehet az együttes baloldal nagy lendülettel vetette be magát a választási küzdelembe, “minden elromlott, ami elromolhatott” – összegez a szerző, aki beszámol a Simon Gábor volt MSZP-s képviselő elleni büntetőeljárásról. 

    “Az osztrák vállalatok igencsak szenvedtek az Orbán-kormány alatt. (…) A nagy veszteségek ellenére az Erste Bank Magyarországon kíván maradni” – olvasható a Die Presse másik cikkében. Az országban maradt vállalatok “megpróbálják menteni, ami menthető” – véli a szerző. “Reméljük, hogy a magyar kormány olyan feltételeket teremt, amely hozzájárul a befektetői bizalomhoz, és a befektetők visszatérése stabil gazdasági adatokat eredményez majd” – közölte az Erste Bank álláspontját a lap. 

A gall kakas 

    A Le Soir című baloldali liberális brüsszeli lap a kormánypárt választási győzelmét valószínűsítette, és azt hangsúlyozta, hogy ezt a győzelmet nem akadályozza az eddig követett autoriter, “szabadsággyilkosnak tekintett” kormányzati áramlat sem. A lap Orbán Viktor eddigi politikáját nacionalistának minősítette, és kiemelte a “Kelet felé fordulást”. “Magyarországon most nem lesz változás” – zárult a Le Soir helyzetértékelése.

    A Magyarországi Cigány párt színre lépéséről ír budapesti tudósításában a La Libre Belgique, Belgium második legnagyobb példányszámú francia nyelvű napilapja. Corentin Léotard, a lap tudósítója a romákat a társadalom peremére szorult és lenézett kisebbségnek nevezi, akiknek a jussa Kelet-Közép-Európa többi országához hasonlóan Magyarországon is az alacsonyabb iskolázottság, a munkanélküliség, a szegénység és a diszkrimináció. A tudósítás szerint a cigányság társadalmi integrációját a vezetőit közötti megosztottság is hátráltatja.

Kitekintő / MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

Megint előkerült az ír határkérdés

Pénteki belfasti beszédében Theresa May megerősítette, hogy London véleménye szerint az Európai Bizottság által javasolt megoldás vámhatárt hozna létre az Egyesült Királyságon belül, és ebbe "soha egyetlen brit miniszterelnök sem egyezne bele". Jobb megoldással viszont a britek sem álltak elő.

Read More »

Trump meghívta Putyint Washingtonba, majd megfenyegette

Donald Trump amerikai elnök meghívta Washingtonba Vlagyimir Putyin orosz elnököt - jelentette be Twitter-bejegyzésben a Fehér Ház szóvivője. Trump nem sokkal ezután a CNBC televíziónak adott interjúban közölte: ha nem sikerül javítani az Egyesült Államok és Oroszország viszonyán, akkor ő maga lesz az orosz elnök legnagyobb ellensége.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás