Őszi gyakornoki program a Kitekintőnél - jelentkezz!
Infosáv elrejtése

Veszélyes játszmába kezd Obama az újraválasztásért

Pulay Kristóf | 2012. január 9., hétfő

Obama újraválasztási kampánystratégiájának egyik legfontosabb eleme lett, hogy több fronton is támadást indít a még nála is népszerűtlenebb kongresszus ellen. A keserves pártküzdelmeket megunó elnök a vitás kérdésekben igyekszik megkerülni a republikánus törvényhozást vagy a közvélemény nyomását használja fel céljainak elérése érdekében. A republikánus képviselőket pénzügyi körök érdekeinek védelmével és a középosztály elárulásával is vádolja.

Ami Obama választási stratégiájáról december végéig csak sejthető volt, mára bizonyossá vált. Az elnök új kampányának lényegi eleme, hogy a fontos ügyekben igyekszik megkerülni a kongresszust, vagy a közvetlen konfrontációt elkerülve a közvélemény nyomását használja fel a saját álláspontja véghezviteléhez.

Jack Kennedy sírja - kattintson, és nézzen szét
az Arlingtoni Nemzeti Temetőben!

A republikánusokkal folytatott nyári, az adósságplafon-emelés körüli keserves vita után Obama taktikát váltott és a képviselőcsoportokkal való közvetlen tárgyalások - „belső játszma” – helyett, a fontos ügyekben a közvélemény nyomását kihasználó „külső játszmába” kezdett – állítja a Washington Post.  A lap szerint az új taktika két héttel ezelőtt csúcsosodott ki, amikor az ún. béradó Obama által támogatott két hónapos kiterjesztését végül csak a közvélemény - és saját szenátusi párttársaik - nyomására fogadta el a republikánus képviselőházi többség.

Béradó vita

December közepén Obama és a szenátusi vezetők megegyeztek a béradó (payroll tax) két hónapos ideiglenes kiterjesztéséről. A megegyezés oka nem csak az volt, hogy így a szenátorok elmehettek karácsonyi szabadságra, hanem mert a kérdésben elhúzódó, akár januárba átnyúló vitára számítottak. A megegyezés hiánya azt eredményezhette volna, hogy az érintett 160 millió állampolgárnak 2012-ben átlagosan mintegy 1000 dollárral többet kell befizetnie az államkasszába. Boehner, a republikánus képviselőházi elnök a szenátusi igen után - ami egyet jelentett számukra a vakáció kezdetével - bejelentette, hogy ők csak az adónem egy éves meghosszabbításának látják értelmét. Az ellenkezés valós oka inkább az lehetett, hogy a republikánusok korábban az adó megszavazását a Kanadától a Mexikói-öbölig húzódó Keyston XL kőolajvezeték megépítéséhez kötötték, amit Obama félve a környezetvédőktől, a választási kampány évében nem akart támogatni. A két napig tartó ellenkezés után, a szenátusi képviselőtársak és kormányzat támadásai, valamint a közvélemény nyomása miatt - a Fehér Ház a Twitteren és a Facebookon is kampányt indított -, a képviselőházi republikánusok végül megszavazták az elnök által javasolt két hónapos kiterjesztést.

A lap által idézett kormányzati forrás szerint Obama igyekszik azt sugallni, hogy ő és nem a kongresszus az, aki ki akar jutni a pártviták patthelyzetéből. A kongresszus támadásának oka abban is kereshető, hogy bár az elnök munkájának értékelése is alacsony, a kongresszus népszerűsége az adminisztráció egyik alkalmazottjának szavaival élve, az ebola víruséval vetekszik – írja a Los Angeles Times. Obama tanácsadói szerint a képviselőknek 2012-ben nem lesz sok befolyásuk a Fehér Házra, ugyanis ellentétben a tavalyi évvel, amikor Obama komoly törvényhozási programot terjesztett elő, idén mindössze egy kötelező ügy van, éppen az említett béradó december 31-ig való kiterjesztése. „Az elnök nincs többé Washingtonhoz kötve” - jelentette ki Obama szóvivője utalva az elnök és Kongresszus 2012-es kapcsolatára.

A törvényhozással szembehelyezkedő elnöki kampányra bőséges múltbeli példák állnak rendelkezésre - mondja a Washington Post. Harry Truman támadása a „semmittevőnek” becézett kongresszus ellen vagy Bill Clinton 1996-os taktikája is erre épült, miután két évvel korábban a szenátusban és a képviselőházban is a republikánusok kerültek többségbe. A lap szerint ennek a játszmának lehetnek veszélyei is. Obama könnyen abba a gyanúba keveredhet, hogy politikai megfontolásból már jóval a választás napja előtt gyakorlatilag lemond a törvényhozási folyamatról.  Ráadásul a munkanélküliség továbbra is nyolc százalék felett van, ezért sem lenne szerencsés, ha úgy tűnne, mintha Obama kifogyott volna a nagy ötletekből. A Fehér Ház a „We can’t wait” jelszavával vélhetően ezért is folytatja tovább a kisebb léptékű gazdasági kezdeményezések sorozatát, olyan ügyekben amelyhez nem szükséges a kongresszusi hozzájárulás.

A „Nem tudunk várni” szlogen vezérelte taktikának új fejezete kezdődött szerdán, amikor Obama kihasználva a kongresszusi téli szünetet, elnöki jogkörével élve négy, régóta betöltetlen, fontos szövetségi pozícióba nevezett ki a republikánusok által korábban már megvétózott jelölteket. Richard Corday kinevezése a Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Bizottság élére különösen fontos volt az Obama kampány szempontjából. A hivatalosan júliusban létrehozott ügynökség a kormány feladatát vette át a bankok szabályozásában. A törvény szerint ugyanakkor mindaddig nem tudta érvényesíteni az egyéb fogyasztói hitelintézetek - pénzügyi vállalatok, gyorshitelezők és jelzálog ügynökök – megregulázására a törvény adta jogkörét, míg az igazgatói pozíció betöltetlen maradt.

Kattintson a washingtoni képekért!

A Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Bizottság esetében nem csupán arról van szó, hogy az elnök egy fontos ügyben meg tudta kerülni a törvényhozást, hanem rávilágít az Obama kampány egy másik lényegi elemére. A Fehér Ház igyekszik Obamát a középosztálybeli családok támogatójaként beállítani, a republikánusokat pedig, mint a bankok és a jelzálogkölcsönzők érdekei mentén cselekvő csoportot. „A pénzügyi vállalatok saját érdekeik után kutató lobbisták seregeivel rendelkeznek Washingtonban. Szükségetek van valakire, aki a ti érdekeiteket keresi, ő pedig Richard Corday” – mondta Obama, mikor ohioi beszédében bejelentette az új igazgató kinevezését.

Az idézet egyenes folytatása az elnök december eleji kansasi beszédének, ahol már-már Wall Street-i tüntetői attitűddel, a jövedelmi egyenlőtlenségen felháborodva kelt ki a pénzügyi vállalatok és a leggazdagabbak ellen. "Nézzük a statisztikákat. Az elmúlt egy évtizedben a legfelső egy százalék átlagos jövedelme több mint 25 százalékkal évi 1,2 millió dollárra nőtt. Az elmúlt egy évtizedben az amerikaiak többségének jövedelme pedig körülbelül hat százalékkal csökkent. Az ilyen mértékű jövedelmi egyenlőtlenség, amelyet a Nagy Válság óta nem láttunk, kárt okoz mindannyiunknak” – fejtette ki Obama. (A beszéd teljes terjedelmében itt olvasható)

A beszédet a szakértők az elnöki újraválasztási kampány fő irányvonalának tekintik, és azt várják, hogy a január 24-én esedékes évértékelő beszédében (State of the Union) is a Kansasban elmondott populista témákat fogja visszhangozni.

A "We can't wait" jelszóval ellentétben a kongresszussal való konfrontáció új stratégiája eltávolodni látszik  a 2008-as kampánytól, amelyben Obama enyhébb hangvételű washingtoni vitákat és a pártok közötti megosztottság áthidalását ígérte. Az ígéretek kapcsán egyébként az elnök épp a minap, az iowai választás kapcsán szétküldött három perces kis kampányvideoval igyekezett azt sugallni, hogy betartotta szavát.

Szervezettségében viszont feltétlenül hasonlít az Obama kampány a négy évvel ezelőttihez. A Washington Post tudósítása szerint december végén, miközben a republikánus jelöltek az utolsókat rúgták egymásba, a demokrata stáb tökéletesen felfejlődött Iowában és másutt is. Több fizetett aktivistával rendelkeztek a szóban forgó államban, mint a republikánus jelöltek összesen. Mióta az újraválasztási kampány tavaly tavasszal kezdetét vette, az elnöki stáb több mint 350 ezer támogatót keresett meg telefonon és mintegy 4 ezer személyes beszélgetés folytatott le Iowában. Nevadában, ahol a jelzáloghitel-válság a legmagasabb munkanélküliségi rátát eredményezte és ezért nehéz versenyre számítanak a demokraták, a kampánycsapat közel 500 ezer telefonhívást intézett.

Az Obama kampánycsapat egyébként egész évben arra készült, hogy az előrejelzéseknek megfelelően sokkal kiélezettebb lesz a kampány, mint négy éve volt. Feltehetőleg szükség is lesz a nagyobb erőbedobásra, mert a Rasmussen és a Gallup januári felmérései szerint is jelenleg nagyobb az Obama teljesítményét elutasítók tábora, mint a helyeslőké. Míg utóbbi cég mindössze egy százalékpontnyi különbséget mért, a Rasmussen szerint csak 45 százalék támogatja, 53 százalék pedig kifogásolja Obama eddigi munkáját.

Ehhez a cikkhez 2 hosszászólás érkezett a régi felületen. Ide kattintva megtekintheti őket.

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, ugyanakkor a szerkesztőség fenntartja a jogot a nyíltan sértő, gyűlölködő, trágár ill. reklám tartalmú hozzászólások moderálására!
comments powered by Disqus