Hajlamosabbak a hízásra az alvászavarral küszködők

Egy újabb lehetséges magyarázat látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogyan hozható összefüggésbe az alvás a súlygyarapodással és a túlsúllyal – egy kisebb, új tanulmány szerint azok, akik nem alszanak eleget, étkezéskor nagyobb adagot szednek, mint azok, akik kipihenték magukat.

A vizsgálatban 16 normál súlyú férfi vett részt, akiknek az volt a dolguk, hogy egy büféasztalról vegyenek el annyi ételt, amennyit csak akartak. Erre azután került sor, hogy egyszer 8 órát töltöttek alvással, a következő éjjelen pedig megzavarták őket a pihenésben. A kutatók a reggeli előtt és után választott adagok méretét is megfigyelték.

Megállapították, hogy amikor a vizsgált férfiak nem tudták kialudni magukat, nagyobb adagot szedtek, mint a 8 órás alvással töltött éjszaka után. Saját bevallásuk szerint is éhesebbek voltak, és megemelkedett vérükben az éhségért felelős hormon, a ghrelin szintje. Ugyancsak megfigyelhető volt, hogy reggeli után a rosszul alvó vizsgált alanyok nagyobb adag ételt vettek a tényárjukra, mint az első étkezéskor.

Mindez arra utal, hogy az alváshiány fokozza a táplálékbevitelt, függetlenül a jóllakottság érzésétől. Tekintettel arra, hogy az elegendő alvás hiánya egyre növekvő probléma a modern társadalomban, az eredmények magyarázatot adhatnak arra, hogy a rossz alvási szokások miért növelik az elhízás veszélyét hosszú távon.

Korábbi tanulmányok kapcsolatot találtak az alváshiány és különböző fontos fizikai folyamatok között, mint például a vér glükóz-anyagcseréje vagy a vérnyomás. Az éjjelenkénti hat óránál kevesebb alvás pedig szintén fokozhatja a ghrelin szintet a vérben, és csökkentheti az inzulinérzékenységet.

Sutus Nikolett

Felkapott hírek

Friss hírek