Áruforgalmi káoszra készülnek a brit-francia határon

A brit Brexit-ügyi miniszter szerint a franciaországi Calais kompkikötőjében hosszadalmas torlódásokat okozó alapos vámvizsgálatoknak vethetik alá a Nagy-Britanniából érkező, illetve oda tartó teheráruforgalmat, ha a brit EU-tagság megszűnéséig nem születik megállapodás a kilépés feltételrendszeréről.

Dominic Raab a londoni alsóház csütörtöki ülésén, képviselői kérdésre válaszolva kijelentette: a brit kormánynak előkészületeket kell tennie a legrosszabb forgatókönyv-változatok megvalósulására is, köztük arra, hogy a francia hatóságok Calais-ban „szándékosan lelassítják” a határforgalom ellenőrzését. Raab szerint ebben az esetben más országok „átjárhatóbb” kikötői felé kellene átterelni az áruforgalmat.

A Brexit-miniszter szerint a megállapodás elmaradásának kockázata az Európai Unió „hajthatatlansága” miatt növekszik. 

  • Kapcsolódó cikkeink:

Zsákutcába vezeti magát a brit miniszterelnök

Brexit: Írország mindenképpen vészforgatókönyvvel készül

A brit kormány e héten tartott zártkörű kabinetülésén is szóba kerültek olyan kereskedelmi szükséghelyzeti intézkedések, amelyeket a megállapodás nélküli Brexit esetén kellene életbe léptetni. Sajtóértesülések szerint tervek készülnek teherhajók bérlésére, annak érdekében, hogy a rendezetlen kilépés okozta határproblémák közepette is biztosítható legyen a brit lakosság élelmiszer- és gyógyszerellátása.

Az angliai Dover és a franciaországi Calais kikötői közötti forgalom ugyanis hamar bedugulhat, ha a francia oldalon vámellenőrzések lépnek életbe a megállapodás nélküli Brexit másnapján, és így hiány támadhat friss élelmiszerekből és gyógyszerekből is. Nagy-Britannia élelmiszerszükségletének 30 százaléka az EU-ból érkezik.

A patinás Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet csak négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.

Dominic Raab a csütörtöki alsóházi vitanapon maga is egyenes utalást tett arra, hogy szükség lehet például gyógyszerkészletek felhalmozására. A Brexit-ügyi tárcát vezető miniszter az erre vonatkozó képviselői kérdésre válaszolva úgy fogalmazott, hogy „jogos a kérdés felvetése”, annál is inkább, mivel a kormány és a gyógyszeripar között már jó ideje folynak az egyeztetések egyebek mellett az oltóanyagok megfelelő készletezéséről.

A kabinetülésen állítólag elhangzott, hogy a Dover-Calais útvonal – amely a világ legforgalmasabb tengeri teheráru- és utasforgalmi csatornája – teljes körű vámellenőrzés életbe lépése esetén akár hat hónapig is kapacitásának mindössze 12-25 százalékán tudna csak működni. A kabinetülésen Chris Grayling közlekedési miniszter felvetette azt a lehetőséget, hogy a kormány hajókat vagy hajóteret bérelne, annak érdekében, hogy a Dover és Calais közötti szűk keresztmetszetet kikerülve más kikötőkön keresztül juttassa el Nagy-Britanniába az alapvető ellátási cikkeket. Calais és a szemközti, délkelet-angliai Dover kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg.

Forrás: MTI

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »