Brexit: a Nissan is megkongatta a vészharangot

A Nissan japán autóipari óriáscég szerint súlyos következményei lennének, ha Nagy-Britannia nem jutna megállapodásra az Európai Unióval a brit EU-tagság megszűnése utáni időszak kereskedelmi feltételrendszeréről.

A Nissan nagy-britanniai részlege által a brit kormány címére intézett csütörtöki figyelmeztetés kiemeli, hogy Nagy-Britannia 1986 óta a cég egyik európai gyártóbázisa, és az ugyancsak nagy-britanniai központú európai kutatási-fejlesztési és tervezési részleg kifejezetten ez EU-piac igényeire szabva végzi termékfejlesztési tevékenységét.

A vállalat felhívása szerint az EU-val folytatott akadálytalan kereskedelem tette lehetővé, hogy a cég Sunderlandben működő termelőüzeme a brit autóipar egyetemes történetének legnagyobb gyárává fejlődhetett. A Nissan az északkelet-angliai gyárban készülő autóknak több mint a felét az EU-piacra exportálja.

A Nissan közölte: más olyan nagyvállalatokkal együtt, amelyek szintén jelentős beruházásokat eszközöltek a brit gazdaságban, továbbra is várja annak tisztázását, hogy milyen formát ölt Nagy-Britannia és az Európai Unió jövőbeni kereskedelmi kapcsolatrendszere. A közlemény hangsúlyozza, hogy ha a kétoldalú kereskedelem hirtelen a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszerére áll át, annak súlyos következményei lennének a brit ipar egészére.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A WTO általános szabályzata alapján az EU – ha nem születik kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodás Londonnal – a brit EU-tagság megszűnése után külső országként kezelné Nagy-Britanniát, és ebben az esetben a járműalkatrészekre 4,5 százalékos, a Nagy-Britanniából érkező autóimportra 10 százalékos vámot vetne ki.

A kétoldalú megállapodás elmaradása és a WTO-szabályrendszer alapján folytatódó kereskedelem valószínűsíthető súlyos veszteségeire a brit járműipar számos vállalata és képviseleti szervezete mellett a londoni parlament szakbizottsága is felhívta már a kormány figyelmét. Az alsóház üzleti, energiaügyi és iparstratégiai bizottságának (BEIS) néhány hete összeállított 36 oldalas tanulmánya szerint e Brexit-forgatókönyv esetén 550 ezer járművel, 19 százalékkal csökkenne az EU-piacra irányuló éves brit autóexport.

A bizottság által idézett, különböző módszerekkel elvégzett iparági számítások szerint a vámakadályok megjelenésével a brit autóipar 4,5 milliárd és 7,9 milliárd font közötti éves exportbevételtől esne el. A tanulmányban szereplő adatok szerint a brit autóipar exportjának 56 százalékát az EU-piac veszi fel.

Theresa May brit miniszterelnök a kormányzó Konzervatív Párt e héten tartott éves kongresszusán felszólalva kijelentette: London megállapodásra törekszik az Európai Unióval a Brexit feltételrendszeréről, „de nem bármilyen áron”. May szerint Nagy-Britannia nem fél attól sem, hogy esetleg megállapodás nélkül kell kilépnie az EU-ból. Hozzátette ugyanakkor: őszintén ki kell mondani, hogy a megállapodás nélküli Brexit a kétoldalú kereskedelemben megjelenő vámok és a költséges határellenőrzések miatt Nagy-Britannia és az Európai Unió számára egyaránt rossz lenne.

Lelkesítő, de sokszor hallott beszéddel zárta a pártkongresszust Theresa May

Forrás: MTI

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »