Kína következő nagy dobása: a növekvő használtautó-piac

Kína elektromos autók felé fordulása érthetően felkeltette a világ figyelmét. Most azonban egy új, kevésbé látványos trend is kibontakozóban van az országban, amely legalább olyan hatással lehet a környezetre, mint az elektromos járművek: egyre többen érdeklődnek a használt autók iránt.

A használtautó-vásárlás, ami a legtöbb országban bevett szokásnak számít, Kínában mindeddig többé-kevésbé ismeretlen fogalom volt. A legtöbb piacon a használt autók értékesítése nagymértékben meghaladja az új járművekét: általában kétszer annyit adnak el az előbbiből. Az Egyesült Államokban például mintegy 39 millió használt autót értékesítettek tavaly, szemben a 17 millió új járművel. Kínában épp ennek az ellenkezője történt: 29 millió új autót adtak el, és csak 12 millió használtat.

Ez részben a kínai autópiac gyengeségeinek köszönhető. A 2000-es évek végéig ugyanis a kínai gyártók rendkívül silány minőségű autókat dobtak piacra, amely jelentősen korlátozta a járművek élettartamát. Ráadásul a leendő tulajnak sok esetben körülményes volt kideríteni, hogy az előző tulajdonos legálisan jutott-e hozzá az autóhoz. Az iparág emellett rendkívül szétdarabolt volt, amely jó „táptalaja” volt a tisztességtelen üzleteknek.

Az önkormányzatok pedig csak rátettek erre egy lapáttal: sok helyen megtiltották a használt járművek tartományok közötti értékesítését, amit a gyártók és kereskedők támogatásával magyaráztak. A központi kormányzat a maga részéről régóta ferde szemmel nézte a használt autók kereskedelmét, és inkább az új járművek értékesítését támogatta.

Mindez azonban kezd megváltozni. Mára számos kínai gyártmányú autó megfelel, vagy meghaladja a globális minőségi előírásokat, így hosszabb az élettartamuk. A kormány elkezdte feloldani a tartományok közti használtautó-értékesítések korlátozását, miközben a fogyasztók egyre kevésbé idegenkednek a jelenségtől, és felismerik, hogy a használt autók jó értéket képviselnek.

A 2010-es évek elejétől kezdve a használt autók értékesítése sokkal gyorsabban növekszik, mint az újaké. 2017-ben a kínai használtautó-piac 19,3 százalékkal nőtt, az új autóké viszont csak 3,2 százalékkal. Elemzők szerint a kínai használtautó-értékesítés 2020-ra meghaladhatja a 20 milliót, azonban még évek kellenek ahhoz, hogy elérjék az Egyesült Államokban tapasztalható kettő-egy arányt. Ha azonban ez bekövetkezik, Kína jó úton halad afelé, hogy a világ legnagyobb használtautó-piacává nője ki magát.

A változás a gyártók figyelmét sem kerülte el. A General Motors például hitelesített használtautó-kereskedelmi programot fejlesztett, az interneten pedig egyre inkább szaporodnak a használtautó-szolgáltatások. Tavaly a kínaiak 1,3 millió használt autót vásároltak online platformokon keresztül, amelyek olyan újdonságokat kínálnak, mint az országos szintű ár-összehasonlítások, különféle finanszírozási lehetőségek, járműellenőrzések, valamint legalább egy bizonyos fokú átláthatóság az autó történetéről.

A befektetők is izgatottak, sőt mi több, tavaly már 2,5 milliárd dollárt öltek az ágazatba. Csak júniusban legalább 225 millió dollárt fektettek be online eladással foglalkozó vállalatokba. Az egyik ilyen platform, az Uxin pedig nemrégiben bejelentette, hogy idén valószínűleg sikerül 500 millió dollárt összekalapozniuk.

Mindez pedig egyrészt jó a fogyasztók számára, másrészt – és ez talán még fontosabb – jó a környezet számára is. Egy gépjármű által összesen kibocsátott széndioxid-mennyiség 35 százaléka keletkezik a gyártás során, ami azt jelenti, hogy minden olyan vásárló, aki használt járművet választ egy új helyett, segít az üvegházhatású gázok felhalmozódásának lassításában.

Rövidtávon ez nagy dolog: bár Kína biztatja a fogyasztókat, hogy elektromos autókba fektessenek, a benzinüzemű autók iránti kereslet nem fog egyhamar eltűnni. Még legalább a következő 20 évben lényegesen több belső égésű motorral működő autó lesz az úton, mint elektromos. A virágzó használtautó-ipar így messze a leghatékonyabb módja annak, hogy csökkentsék a szénlábnyomot.

Idővel pedig egyre inkább elterjednek majd az elektromos autók, ami a növekvő használtautó-piaccal kombinálva igazán ígéretes modellel kecsegtet. Ez pedig azt sugallja, hogy Kína végre jó úton halad az alacsony széndioxid-kibocsátású jövő felé.

Forrás: Bloomberg

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »