A kávé héja mentheti meg a kávétermesztőket

A kávéfogyasztásban jelentkező új trenddel magyarázzák azt a jelenséget, melynek következtében a kávébab korábban kidobott héja ma már ötször többet ér a belsejénél. A Starbucks is lát pénzt az új trendben, máris felvette menüjébe az új italt.

Több mint 10 éve egy salvadori kávétermesztő, Aida Battle rájött, hogy a kávé héjából is lehet finom italt készíteni. Ezen felismerés előtt a héjakat pusztán kidobálták, vagy a legjobb esetben is a trágyázás egyik olcsó összetevőjeként hasznosították újra. Mára azonban a „melléktermék” ára ötször magasabb, mint a kávébabé.

Felkapták a multik is

Ez annak fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a kávébab ára az elmúlt két évben jelentősen csökkent, a kávéhéjat pedig olyan nagy multinacionális kávézóláncok is felkapták, mint a Starbucks vagy a Nestlé által futtatott Blue Bottle Coffee, ami értelemszerűen felfelé hajtja az árakat.

Battle felfedezését követően a héjból és édesítőkből előállított italt a kávé egy új ízeként kezdték kezelni. Annak függvényében, hogy hol termett, papaya vagy zöldalma ízesítéssel is rendelkezhet. Alacsony a koffeintartalma és tele van antioxidánsokkal, ráadásul a szárításon kívül semmilyen más jellegű feldolgozást nem igényel.

„Először nyúlunk a kávé gyümölcséhez, melyet általában nem szoktak italkészítésre felhasználni” – mondta Guillermo Reffreger, a Starbucks mexikói kávénagykövete. Reffregger számára a gyümölcsös ízek mellett a héjnak a juharszirupra, vagy barnacukorra emlékeztető édessége az, ami ideálissá tette arra, hogy helyet kapjon a Starbucks menüjében.

Egy eszköz a válság áthidalására

A Battle-höz hasonló termesztők a kávétúltermelés okán megjelent árcsökkenést súlyos krízisként élik meg. A kávé jelenlegi fontonkénti felvásárlási ára 1,20 dollár körül mozog, ezzel szemben a külső burok ugyanezen mennyiségére 7 dollárt fizetnek a vevők, így amennyiben trend tartós marad, a kávéhéj eladása ellensúlyozhatja a kávébab árcsökkenése miatti bevételkiesést.

Előfordulnak persze ezzel kapcsolatban óvatosságra intő vélemények is, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a héj ára is zuhanásnak indul, amennyiben fogyasztása pusztán múló divathóbortnak bizonyul. Ugyan a kételkedés nem megalapozatlan, mivel jelentős mennyiséget még nem sikerült eladni a kávéburokból, de az is igaz, hogy egyébként, mint értéktelen melléktermék a kukában végezné, így ha lehet belőle pénzt csinálni, az mindenki számára kedvező, még az ártól függetlenül is.

Forrás: Latin American Post / Bloomberg

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »