Brexit: a vámáru-nyilatkozatok tízmilliárdokat húzhatnak ki a brit cégek zsebéből

A brit adó- és vámhivatal (HMRC) vezetője szerint évente akár több tízmilliárdos többletköltséggel is járhat, ha a brit EU-tagság megszűnése után a brit vállalatoknak vámáru-nyilatkozatokat kellene kiállítaniuk az Európai Unióba exportált termékeikre.

Jon Thompson a londoni alsóház költségvetési és pénzügyi bizottságának szerda esti meghallgatásán elmondta: az HMRC becslése szerint – amely a különböző elemzői számítások középértékét veszi alapul – az exportáló cégeknek minden egyes exporttétel után 32,50 fontba kerülne a vámáru-nyilatkozat kitöltése, és évente hozzávetőleg 200 millió tételnyi exportszállítmány érkezik az Egyesült Királyságból az Európai Unió más piacaira.

Ez önmagában 6,5 milliárd font költséget jelentene, ráadásul nagyjából ugyanennyi pótlólagos költség az EU-piacról származó – éves tételszámban jórészt a brit exportmennyiségnek megfelelő – importban is megjelenne, vagyis ez az adminisztrációs kötelem évente 13 milliárd fontba kerülne.

Thompson szerint az egyéb EU-szabályozási – például eredetigazolási – kötelmek ehhez „még néhány milliárdot” hozzáadnának, így a költségtöbblet elérheti a 17-20 milliárd fontot.

A brit EU-tagság megszűnése utáni esetleges vámadminisztrációs eljárások várható költségeire nagy londoni elemzőcégek és az üzleti szektor képviselői is felhívták már a figyelmet:

Az Institute for Government (IfG) nevű, a kormányzati tevékenység elemzésére szakosodott független londoni gazdasági tanácsadó és kutatóműhely tavaly összeállított tanulmányában közölte: számításai szerint ha a brit EU-tagság megszűnése után a brit kereskedelmi és szállítmányozási vállalatoknak vámáru-nyilatkozatokat kell kitölteniük, az ezzel járó plusz adminisztráció az uniós partnerekkel kereskedő 180 ezer brit cégnek – zömükben kis- és középvállalatoknak – évente 4-9 milliárd font közötti többletköltséget okozna csak az exportoldalon.

Egy-egy vámáru-nyilatkozat feldolgozása az IfG szakértői szerint 20-45 font közötti összegbe kerülne, és – a vámhivatal vezérigazgatójához hasonlóan – az elemzőcég is úgy számol, hogy évente 200 millió ilyen dokumentumot kellene kitölteni.

A japán Honda autóipari konglomerátum brit érdekeltségeinek szakértői a londoni alsóház nemrégiben tartott meghallgatásán elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek az uniós beszállítóktól származó részegységeket szállító kamionok, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. A Honda szakértői szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font halmozott éves veszteséget okozna az üzemnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

A több más brit iparág által is régóta hangoztatott hasonló kockázatok gyökere az, hogy a brit kormány az EU-tagság megszűnésével együtt ki akar lépni az Európai Unió egységes belső piacáról és vámuniójából is, azzal az érvvel, hogy csak így tud önálló kétoldalú kereskedelmi megállapodásokat kötni más országokkal.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »