A Teslának súlyosabb gondja is van a Model 3-nál

Az összes autógyártási probléma mellett, amivel a Teslának meg kell küzdenie – a Model 3 gyártási problémáitól kezdve a 15 éve folyamatosan termelődő veszteségig – könnyen elkerülheti az ember figyelmét a vállalat SolarCity-vel kapcsolatos nyűgje.

A SolarCity a Tesla napenergia szolgáltatásokra specializálódott leányvállalata. 16 hónappal azután, hogy Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója meglehetősen ellentmondásos módon felvásárolta az unokatestvérei által alapított, de jelentős adósságot felhalmozó, napelemeket telepítő céget, az ezzel együtt járó kötelezettségek egyre súlyosabb pénzügyi nehézséget jelentenek a vállalat számára.

A 2,6 milliárd dolláros vételár kifizetésével ugyanis Musk átvette a 2,9 milliárd dolláros adósságterhet is, aminek egy jókora szeletét záros határidőn belül törleszteni kell. Ez a lehető legrosszabb időzítés egy olyan vállalat számára, amely veszteségei miatt 6.500 dollárt éget el percenként, és amely szeretné az újabb tőkeemelés szükségletét elhárítani.

A SolarCity felvásárlásával a részvényesek közül sem értett egyet mindenki, többen ellenezték a pénzügyi problémákkal küzdő vállalat akvirálását.

Az amerikai törvények szerint a tőzsdén jegyzett társaságoknak mindig a részvényesek legjobb érdeke szerint kell működniük, a SolarCity felvásárlása – vagy inkább megmentése – pedig megsértette ezt a törvényt. A részvényesek egy része ezért pert indított, és a delaware-i bíróság idén március végén a részvényeseknek adott igazat, így továbbléphetnek a perben.

„A Tesla problémáinak közvetlen kiváltó oka nem feltétlenül a SolarCity adóssága, de nem is könnyíti meg a helyzetét”- mondta Alexander Diaz-Matos, a Covenant Review LLC hitelkutató cég elemzője.

A Tesla képviselői nem akartak nyilatkozni az ügyben. A vállalat nyilatkozata szerint a szolár üzletág a tavalyi évben pozitív készpénzforgalmat generált.

Eljött az adósság törlesztésének ideje

A Tesla vállalatnak sikerült az adósságait számtalan formában felhalmoznia: átváltható kötvényekben, váltókban, hosszú lejáratú hitelekben, készpénztartozásban és eszközalapú értékpapírokban. Az adósság legnagyobb része pedig a Tesla autógyártó részlegéhez köthető.

A befektetőket a Teslával kapcsolatban nagyrészt az érdekli, hogy mennyire sikerül felpörgetni a Model 3 gyártását, a tervek szerint ugyanis ennek a modellnek a tömeges értékesítésével termelne végre nyereséget a cég. A gyártás a tervezettnél lassabban ugyan, de halad és a cég múlt héten azt közölte, hogy idén nem lesz szüksége pótlólagos tőke bevonására. Ezzel a befektetőket egyelőre sikerült megnyugtatni, a részvényárfolyam újra a 300 dollár körüli szinten áll.

A SolarCity felára

A SolarCity adósság nagyrészt visszkereset nélküli adósságforma, ami azt jelenti, hogy a Tesla nem garantálja a visszafizetést, a SolarCity viszont igen, ami készpénzen vagy egyéb vagyontárgyakon, eszközökön alapulhat. Ettől függetlenül ez a tétel is része a Tesla teljes adósságának, ami jelentős mértékben befolyásolja az adósság minősítését és a hitelfelvételi költségeket. A Tesla 10 milliárd dolláros fennálló tartozásából mintegy 3 milliárd dollárnyi visszkereset nélküli – ezek többsége a SolarCity-hez köthető.

A Bloomberg Intelligence elemzője szerint Tesla kötvényeinek hozama a SolarCity terhe nélkül nagyjából megfelelhetne a B minősítésű kötvények átlagának, ami 5,9%-os hozamot jelent – a Tesla 2025-ben lejáró kötvényei viszont 7,2%-os hozammal forognak, tehát igen jelentős a hozamfelár.

Moody’s leminősítés 

A Tesla vállára nehezedő egyre súlyosabb pénzügyi gondok arra sarkallták a Moody’s Investor Service-t, hogy B3 minősítésűre rontsa a vállalat hitelminősítését, amely már hat szinttel a befektetési fokozat alatt van.

Ráadásul az utóbbi hónapokban a Tesla napenergiára specializálódott üzletága elveszítette piacvezető szerepét, piaci részesedés alapján az első helyet a Sunrun Inc., egy San Francisco-i bázisú cég szerezte meg, melynek piaci kapitalizációja mindössze a SolarCity-re kifizetett vételárnak a felére rúg. A SolarCity tehát feladta a piaci részesedését, mivel szerette volna fellendíteni jövedelmezőségét az energiapiacon, és kiselejtezte a SolarCity költséges „háztól – házig” típusú kiskereskedelmi értékesítési stratégiáját.

Ezzel viszont gyakorlatilag azt ismerték be, hogy ugyanúgy, mint az autógyártás esetében, a napelemeknél is csak veszteséget termelt az eredeti működési modell. 

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg / CNN / Kitekintő ; szemlézte: Pallos Judit

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »