Az összes autógyártási probléma mellett, amivel a Teslának meg kell küzdenie – a Model 3 gyártási problémáitól kezdve a 15 éve folyamatosan termelődő veszteségig – könnyen elkerülheti az ember figyelmét a vállalat SolarCity-vel kapcsolatos nyűgje.
A SolarCity a Tesla napenergia szolgáltatásokra specializálódott leányvállalata. 16 hónappal azután, hogy Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója meglehetősen ellentmondásos módon felvásárolta az unokatestvérei által alapított, de jelentős adósságot felhalmozó, napelemeket telepítő céget, az ezzel együtt járó kötelezettségek egyre súlyosabb pénzügyi nehézséget jelentenek a vállalat számára.
A 2,6 milliárd dolláros vételár kifizetésével ugyanis Musk átvette a 2,9 milliárd dolláros adósságterhet is, aminek egy jókora szeletét záros határidőn belül törleszteni kell. Ez a lehető legrosszabb időzítés egy olyan vállalat számára, amely veszteségei miatt 6.500 dollárt éget el percenként, és amely szeretné az újabb tőkeemelés szükségletét elhárítani.
Az amerikai törvények szerint a tőzsdén jegyzett társaságoknak mindig a részvényesek legjobb érdeke szerint kell működniük, a SolarCity felvásárlása – vagy inkább megmentése – pedig megsértette ezt a törvényt. A részvényesek egy része ezért pert indított, és a delaware-i bíróság idén március végén a részvényeseknek adott igazat, így továbbléphetnek a perben.
„A Tesla problémáinak közvetlen kiváltó oka nem feltétlenül a SolarCity adóssága, de nem is könnyíti meg a helyzetét”- mondta Alexander Diaz-Matos, a Covenant Review LLC hitelkutató cég elemzője.
A Tesla képviselői nem akartak nyilatkozni az ügyben. A vállalat nyilatkozata szerint a szolár üzletág a tavalyi évben pozitív készpénzforgalmat generált.
Eljött az adósság törlesztésének ideje
A Tesla vállalatnak sikerült az adósságait számtalan formában felhalmoznia: átváltható kötvényekben, váltókban, hosszú lejáratú hitelekben, készpénztartozásban és eszközalapú értékpapírokban. Az adósság legnagyobb része pedig a Tesla autógyártó részlegéhez köthető.
A befektetőket a Teslával kapcsolatban nagyrészt az érdekli, hogy mennyire sikerül felpörgetni a Model 3 gyártását, a tervek szerint ugyanis ennek a modellnek a tömeges értékesítésével termelne végre nyereséget a cég. A gyártás a tervezettnél lassabban ugyan, de halad és a cég múlt héten azt közölte, hogy idén nem lesz szüksége pótlólagos tőke bevonására. Ezzel a befektetőket egyelőre sikerült megnyugtatni, a részvényárfolyam újra a 300 dollár körüli szinten áll.
A SolarCity felára
A SolarCity adósság nagyrészt visszkereset nélküli adósságforma, ami azt jelenti, hogy a Tesla nem garantálja a visszafizetést, a SolarCity viszont igen, ami készpénzen vagy egyéb vagyontárgyakon, eszközökön alapulhat. Ettől függetlenül ez a tétel is része a Tesla teljes adósságának, ami jelentős mértékben befolyásolja az adósság minősítését és a hitelfelvételi költségeket. A Tesla 10 milliárd dolláros fennálló tartozásából mintegy 3 milliárd dollárnyi visszkereset nélküli – ezek többsége a SolarCity-hez köthető.
A Bloomberg Intelligence elemzője szerint Tesla kötvényeinek hozama a SolarCity terhe nélkül nagyjából megfelelhetne a B minősítésű kötvények átlagának, ami 5,9%-os hozamot jelent – a Tesla 2025-ben lejáró kötvényei viszont 7,2%-os hozammal forognak, tehát igen jelentős a hozamfelár.
Moody’s leminősítés
A Tesla vállára nehezedő egyre súlyosabb pénzügyi gondok arra sarkallták a Moody’s Investor Service-t, hogy B3 minősítésűre rontsa a vállalat hitelminősítését, amely már hat szinttel a befektetési fokozat alatt van.
Ráadásul az utóbbi hónapokban a Tesla napenergiára specializálódott üzletága elveszítette piacvezető szerepét, piaci részesedés alapján az első helyet a Sunrun Inc., egy San Francisco-i bázisú cég szerezte meg, melynek piaci kapitalizációja mindössze a SolarCity-re kifizetett vételárnak a felére rúg. A SolarCity tehát feladta a piaci részesedését, mivel szerette volna fellendíteni jövedelmezőségét az energiapiacon, és kiselejtezte a SolarCity költséges „háztól – házig” típusú kiskereskedelmi értékesítési stratégiáját.
Ezzel viszont gyakorlatilag azt ismerték be, hogy ugyanúgy, mint az autógyártás esetében, a napelemeknél is csak veszteséget termelt az eredeti működési modell.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Bloomberg / CNN / Kitekintő ; szemlézte: Pallos Judit