Kína nyeri a lítiumért folytatott globális versenyt

Úgy tűnik, Kína simán lekörözi az Egyesült Államokat és más országokat az elektromos autók gyártásához szükséges kulcsfontosságú elemért, a lítiumért folyó globális versenyben.

Kína az elektromos és hibrid autók piacvezető szereplőjévé vált, mivel a globális értékesítés feléért felel. És lévén a világ második legnagyobb gazdasága saját határain belül szeretné fejleszteni az iparágat, Peking rengeteg lítiumot kíván importálni.

„A lítium létfontosságú alkotóeleme az elektromos járművek 99 százalékának, és ennek eredményeképpen a kereslete lassan a csillagos egekbe szökik” – mondta Simon Moores, a londoni központú Benchmark Mineral Intelligence nevű tanácsadó-vállalat ügyvezető igazgatója a CNBC-nek adott telefonos interjúban. A cég adja ki a BMI lítium árindexet a fém két kereskedelmi forgalomban kapható formája, a lítium-karbonát és a lítium-hidroxid kapcsán.

Ahogy rohamosan nő az elektromos járművek iránti kereslet, a kínai vállalatok rohamléptékben kötnek üzleteket a lítiumellátás biztosítása érdekében. Moores elmondta, hogy a lítium iránti igény több éve „bugyborékolt a felszín alatt”, mielőtt a megújult érdeklődés az elektromos autók iránt 18 hónappal ezelőtt „kétségbeesett globális törekvéseket” váltott ki.

Kína irányítani akarja az elektromos jármű-ellátási láncot

A kormányok és a gépjárműgyártók világszerte lépéseket tesznek a flották villamosítására és a robbanómotorok fokozatos megszüntetésére.

A globális lökést az elektromos autók fejlesztéséhez – amelyeknek üzemeltetése sokkal kevesebb károsanyag-kibocsátással jár – a dízelüzemű autókkal kapcsolatos aggályok felerősödése adta. A pekingi törekvés pedig, hogy az ország lítium-nagyhatalommá váljon, összhangban van Hszi Csin-ping kínai elnök terveivel, bár az iparági elemzők szerint leginkább a költségek – nem pedig a környezetszennyezéssel kapcsolatos aggodalmak – voltak az elsődleges oka annak, hogy Kína alternatív energia felé forduljon.

„Tekintettel arra, hogy a kínai kormány irányítja a gazdaságot, ha az ország vezető szerepet akar betölteni az elektromos járművek terén, akkor valószínűleg el is éri azt. Kína nem csak az elektromos járművek gyártására összpontosít, hanem lítiumprojekteket is vásárol, és támogatja az akkumulátorgyártók növekedését, így még több szeletet tudnak irányítani az elektromos jármű-ellátási láncban” – mondta Jay Jacobs, a Global X kutatási igazgatója.

Az elektromos járműforradalmat „súlyosan félreértik”

Elemzők állítása szerint a nyugati cégek mindeddig nem mutattak akkora érdeklődést a lítiumellátás kapcsán, mint kínai társaik. Pekinghez hasonlóan az Egyesült Államok és Európa is rendelkeznek korlátozott lítiumforrásokkal, ezen kívül pedig más országokból származó behozatalra támaszkodnak. A lítiumot leginkább ausztráliai sziklákból, valamint a Dél-Amerikában levő sós tavakból és mocsarakból bányásszák ki olyan országokban, mint Bolívia, Chile és Argentína.

Néhány megfigyelő attól tart, hogy az elektromos autógyártók, mint például a Tesla, végül kiüthetik Kínát a nyeregből. Mindazonáltal Jacobs elmondta: még Kína is elismerte, hogy a lítiumszállítmányokra vonatkozó globális verseny nem valószínű, hogy „a győztes mindent visz” iparág lesz.

„Az elektromos járművek felé történő elmozdulást nagymértékben félreértik és túlzottan leegyszerűsítik a piacokon. Ez egy olyan átmenet, amely sok évtizedet igényel, ha egyáltalán megtörténik” – fogalmazott Jeffrey Christian, a CPM Group ügyvezető igazgatója.

„Vannak olyan emberek, akik nagy meggyőződéssel beszélnek az elektromos járművek és a lítium-ion akkumulátorok jövőjéről, de meggyőződésük inkább a hitről szól, mint a konkrét, kézzel fogható dolgokról” – tette hozzá.

  • Korábban írtuk:

Forrás: CNBC

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »