Hétfőtől a leginkább szennyező dízelüzemű járművek vezetőit napidíj fizetésére kötelezik Londonban. Az ötlet Sadiq Khan polgármester legutóbbi kísérlete a légszennyezés akadályozására.
A 10 fontos T-charge (toxicity charge, azaz szmog-díj) a régebben gyártott, környezetszennyező gépjárművekre irányul. Ugyanis ezek az autók felelősek azért, hogy egész Európában Londonban a legszennyezettebb a levegő. Közel 8 millió ember él a város olyan részeiben, ahol a levegő minősége megsérti az Egészségügyi Világszervezet (WHO) irányelveit.
„A londoni közegészségügyi válság szégyenletes léptékével foglalkoznunk kell, lévén a levegőszennyezés ezrek korai halálát okozta. A T-charge bevezetése fontos mérföldkő azon úton, hogy ösztönözzük az autósokat: távolítsák el a szennyező, káros járműveket az utakról” – mondta Khan e-mailes nyilatkozatban.
A szmog-díj fizetésére a 2006 előtt gyártott dízelautók tulajdonosainak többségét kötelezik. Ez természetesen hozzáadódik a londoni dugódíjhoz, ami azt jelenti, hogy az autósoknak mostantól összesen 21,50 fontot kell fizetniük, ha ilyen járművet akarnak vezetni London belvárosában.
- A londoni dugódíj
A polgármesteri hivatal szerint az új illeték akár 34 000 járművet is érinthet havonta. A Transport for London honlapján mindenki ellenőrizheti, gépjárműve melyik kategóriába tartozik. A kategória megállapításához meg kell adni a gépjármű regisztrációjának időpontját és a jármű tömegét. Az oldal rendszám és gyártmány alapján is segítséget tud nyújtani. A honlap ezen kívül részletes tájékoztatást ad a díj mértékéről és az elmulasztott díjfizetés következményeiről.
A lépést az olyan szervezetek is üdvözölték, mint a British Heart Foundation és a Greenpeace:
„London most csatlakozik Párizshoz, Koppenhágához és sok más haladó szellemű városhoz annak érdekében, hogy sürgős lépéseket tegyen a szennyező dízelautók eltávolítására az utakról. A labda most a nemzeti kormányunk bíróságán van, hogy értelmesebb lépéseket tegyen annak érdekében, hogy csökkentsük Nagy-Britanniában az emberek egészségét súlyosan károsító levegőszennyezést” – mondta Rosie Rogers, a Greenpeace egyik aktivistája.
Az intézkedés népszerű a londoniak körében is. A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a brit főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a tízfontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb régi járművekre.
Kapcsolódó cikkeink:
- Roncsprémiummal ösztönözné vásárlóit a Ford Nagy-Britanniában
- A britek egy munkanapra kivették a szénerőműveket az áramellátásból
Forrás: Bloomberg / BBC / Kitekintő / MTI