Szmog-díjat vezetnek be Londonban

Hétfőtől a leginkább szennyező dízelüzemű járművek vezetőit napidíj fizetésére kötelezik Londonban. Az ötlet Sadiq Khan polgármester legutóbbi kísérlete a légszennyezés akadályozására.

A 10 fontos T-charge (toxicity charge, azaz szmog-díj) a régebben gyártott, környezetszennyező gépjárművekre irányul. Ugyanis ezek az autók felelősek azért, hogy egész Európában Londonban a legszennyezettebb a levegő. Közel 8 millió ember él a város olyan részeiben, ahol a levegő minősége megsérti az Egészségügyi Világszervezet (WHO) irányelveit.

„A londoni közegészségügyi válság szégyenletes léptékével foglalkoznunk kell, lévén a levegőszennyezés ezrek korai halálát okozta. A T-charge bevezetése fontos mérföldkő azon úton, hogy ösztönözzük az autósokat: távolítsák el a szennyező, káros járműveket az utakról” – mondta Khan e-mailes nyilatkozatban.

A szmog-díj fizetésére a 2006 előtt gyártott dízelautók tulajdonosainak többségét kötelezik. Ez természetesen hozzáadódik a londoni dugódíjhoz, ami azt jelenti, hogy az autósoknak mostantól összesen 21,50 fontot kell fizetniük, ha ilyen járművet akarnak vezetni London belvárosában.

  • A londoni dugódíj
A londoni dugódíj (angolul: London congestion charge) egy olyan útdíj, amelyet London kijelölt területére behajtó gépjárművek után kell megfizetni. Fő céljai a forgalmi torlódások csökkentése, illetve forrásgenerálás a londoni közlekedési rendszer fejlesztéséhez. A rendszer 2003. február 17-én indult el London belvárosában, majd 2007. február 19-én nyugati irányban kiterjesztették. Bár nem ez az első városi útdíj az Egyesült Királyságban, bevezetésekor a legnagyobb volt, és ma is a világ legkiterjedtebb rendszerei közé tartozik. Világszerte számos város hivatkozik rá, amikor saját hasonló rendszerét tervezi. Minden nap 11,5 fontot kell fizetni minden díjköteles jármű után, amely reggel 7 és este 6 között behajt a zónába vagy azon belül közlekedik; a nemfizetés büntetést von maga után. Forrás: Wikipédia

A polgármesteri hivatal szerint az új illeték akár 34 000 járművet is érinthet havonta. A Transport for London honlapján mindenki ellenőrizheti, gépjárműve melyik kategóriába tartozik. A kategória megállapításához meg kell adni a gépjármű regisztrációjának időpontját és a jármű tömegét. Az oldal rendszám és gyártmány alapján is segítséget tud nyújtani. A honlap ezen kívül részletes tájékoztatást ad a díj mértékéről és az elmulasztott díjfizetés következményeiről.

A lépést az olyan szervezetek is üdvözölték, mint a British Heart Foundation és a Greenpeace:

„London most csatlakozik Párizshoz, Koppenhágához és sok más haladó szellemű városhoz annak érdekében, hogy sürgős lépéseket tegyen a szennyező dízelautók eltávolítására az utakról. A labda most a nemzeti kormányunk bíróságán van, hogy értelmesebb lépéseket tegyen annak érdekében, hogy csökkentsük Nagy-Britanniában az emberek egészségét súlyosan károsító levegőszennyezést” – mondta Rosie Rogers, a Greenpeace egyik aktivistája.

Az intézkedés népszerű a londoniak körében is. A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a brit főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a tízfontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb régi járművekre.

A briteknek valóban szükségük van a légszennyezés visszafogására, az Európai Bizottság ugyanis februárban egy utolsó figyelmeztetést adott ki Nagy-Britannia felé a légszennyezési normák megsértéséért. A légszennyezettség 16 körzetben haladja meg folyamatosan a határértékeket, többek között London, Birmingham, Leeds és Glasgow városokban. Tovább

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg / BBC / Kitekintő / MTI

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »