Az űrutazás egyre virágzóbb iparág

Mivel a technológia egyre szélesebb körben elérhetővé és egyre olcsóbbá válik, manapság több magánvállalat jut fel az űrbe, mint valaha.

Az ausztráliai Adelaide-ben megrendezett Nemzetközi Űrhajózási Kongresszuson azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy az iparág virágzik. Az esemény, amely a világ legnagyobb űrkonferenciája, űrhajósokat, kormányokat, magánvállalatokat és kutatókat hozott össze.

A rendezvényen többek közt Elon Musk is részt vett, aki az eseményt arra használta fel, hogy bemutassa terveit, miszerint 2024-re a Marsra is szállít majd vállalkozó kedvű utazókat. A tudós szakértő és televíziós csillag, Bill Nye szintén jelen volt az eseményen.

„A NASA az Egyesült Államok legjobb márkája. Az embereknek vegyes érzéseik vannak az USA-val kapcsolatban, azonban akármilyenek is legyenek ezek az érzések, a NASA-t mindenki tiszteli” – fogalmazott Nye, aki jelenleg egy űrkutatást támogató nonprofit szervezet, a Planetary Society vezérigazgatója.

A NASA jelenléte volt azonban a legkevésbé nyilvánvaló a rendezvényen – a legnagyobb előadók a konferencián olyan vállalatok szószólói voltak, mint a Boeing, az Airbus és a Lockheed Martin, valamint a nemzeti űrügynökségek is képviseltették magukat, mégpedig Franciaországból, Németországból, Koreából és az Egyesült Arab Emírségekből.

Az 1960-as évek óta a NASA költségvetése jelentősen csökkent a szövetségi költségvetés százalékában. Az idei év elején Donald Trump elnök pedig szintén kis büdzsét javasolt a NASA számára.

„A magánvállalatok egyre gyakoribbá válnak az űrkutatásban, a technológiákban és az utazásokban, mert az ágazat egyre hozzáférhetőbbé válik” – mondta Flavia Tata Nardini, a Fleet ausztrál startup társalapítója és vezérigazgatója.

„Ahogy a technológia fejlődik, az új alkalmazásokat és eszközöket a korábbi beruházások költségeinek töredékéért hozhatjuk létre. Ez nyitotta meg az utat az induló vállalkozásoknak és az űr rajongóinak, akik kormányzati támogatás nélkül szeretnék feltárni az ágazatot” – fejtette ki.

Míg az űrkutatás privatizációja izgatja a tudós szakértő Nye-t, hangsúlyozta, hogy az űrkutatás nagyon különbözik az űrutazástól. „Senki sem fog pénzt keresni abból, hogy feltérképezi a Szaturnuszt. De amikor a Földön kívüli utazásról van szó, a dolgok másképp alakulhatnak: az emberek üzletet láthatnak abban, hogy jegyet árulnak a Marsra, ez pedig egy elképesztő ötlet” – mondta.

Nye példaként Richard Branson Virgin Galactic-ját, Jeff Bezos Blue Origin-ját, illetve Elon Musk SpaceX-ét hozta fel.

„A SpaceX megváltoztatja a játékot. Mindenki más, aki rakétákat épít, a SpaceX teljesítményével verseng” – fogalmazott.

Az űrutazás azonban mindezek ellenére rendkívül költséges. Akkor miért éri meg? Nye erre is megadta a saját válaszát: „Ha bárhol máshol találunk életre utaló bizonyítékot, akkor mindenki máshogy fogja érezni magát. Ez megváltoztatná a világot.”

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC

Felkapott hírek

Friss hírek