Spanyol és dán konkurensek húzták le a H&M eladásait

Csalódást okoztak a piaci szereplőknek a svéd Hennes & Mauritz AB (H&M) csütörtökön közzétett harmadik negyedéves adatai – a vezérigazgató szerint az ágazat jelentős és gyors változásokon megy keresztül, amihez a cég még nem teljesen tudott alkalmazodni.

A H&M svéd multinacionális vállalat a spanyol Inditex után – amely egyebek között a Zara, a Bershka, a Stradivarius és a Massimo Dutti tulajdonosa – a világ második legnagyobb ruházati kereskedelmi vállalata.

Az augusztus 31-én véget ért három hónapban a svéd vállalat 51,2 milliárd korona árbevételt ért el, nettó profitja pedig 3,84 milliárd korona volt. A bevétel 5 százalékkal emelkedett, míg a nettó nyereség 20 százalékkal csökkent éves összehasonlításban, az elemzői várakozásokkal megegyezően. A cégvezetés a nyári készletcsökkentés miatti intenzív leárazásokkal indokolta a nyereség nagy arányú visszaesését. Azt is elmondták, hogy az online eladások nem tudták kompenzálni a hagyományos vásárlások csökkenését.

A H&M vezérigazgatója, Karl-Johan Persson csütörtökön elismerte, hogy az eladási eredmények elmaradnak a cég előzetes terveitől, hozzátette: nehéznek tűnik a januárban kitűzött 10-15 százalékos forgalombővülési cél elérése a jelenlegi piaci környezetben, az ágazat jelentős és gyors változásokon megy keresztül a digitalizáció miatt.

A digitalizációval járó technológiai áttörésnek köszönhetően a fejlődő országokból visszatérhetnek egyes textilipari ágazatok Európába és az Egyesült Államokba – idézte az APA hírügynökség Achim Berget, a McKinsey vezetési tanácsadó cég divatszakmai szakértőjét.

2025-től az alacsony bérek elveszítik döntő szerepüket a textiliparban

Az 1947-ben alapított svéd vállalat, amely 65 országban van jelen és csaknem 4600 üzlete van világszerte, idén indította új, a H&M-nél némileg drágább kategóriát képviselő márkáját, az Arketet: az első Arket üzletet augusztusban nyitotta a vállalat, és már 18 országban működik az online vásárlás.

A több mint 161 ezer munkavállalót alkalmazó H&M egyebek között azzal a kihívással is szembesült idén, hogy két nagy piacán, Németországban és Spanyolországban megjelent egyik konkurense, a dublini központú Primark.

A spanyol vetélytárs Inditex pedig termékeinek több mint felét az eladási piacaihoz közeli helyeken gyártatja, így sokkal hatékonyabb az ellátási lánca, mint a svéd vállalatnak, amely termékei négyötödét Ázsiában gyártatja, messze azoktól az országoktól, ahol értékesíti azokat.

A menedzsment korábban jelezte: elemzik, hogy lehetne megfelelő választ adni erre a dilemmára, és a gyártást közelebbi helyekre hozni az értékesítési piacokhoz, elemzők szerint ugyanis nagyobb mértékben automatizált, gyorsabb és rugalmasabb ellátási láncra van szüksége a vállalatnak a versenyképesség növelése érdekében.

A H&M Hennes & Mauritz AB árfolyama csütörtökön délután öt órakor 4,95 százalék mínuszban, 211,40 koronán állt a stockholmi tőzsdén.

Forrás: MTI/Reuters/dpa/AP

Felkapott hírek

Friss hírek