A Ryanairnél is jöhet a pilóták bújtatott sztrájkja

Munkalassító lépéseket terveznek a pilóták a Ryanairnél, miután a társaság nem válaszolt kéréseikre, amelyek munkakörülményeket érintik – írta pénteken a brit The Guardian.

A lapnak nyilatkozó pilóták szerint tömegesen jelenthetnek beteget, hogy így gyakoroljanak nyomást a légitársaságra. A pilóták többségét ideiglenes munkaszerződéssel, ügynökségen keresztül foglalkoztatják, hogy a légitársaság alacsonyan tudja tartani a költségeket. A szabadságolások miatti kényszerű járattörléseket kihasználva szeretnék most a pilóták, hogy újratárgyalják a szerződéseket.

Hasonló akció zajlott le az Air Berlin körül, a pilóták szeptember elején váratlanul tömegesen – az 1500 pilótából mintegy kétszázan, főleg kapitányok – jelentettek beteget. A Bild című lap értesülése szerint a “lázadást” az a vita váltotta ki, amely a fizetésképtelen légitársaság pilótáinak a potenciális befektető általi lehetséges átvételét övezi.

A pilóták bújtatott sztrájkja okoz újabb gondot az Air Berlinnek

Azóta eldőlt, hogy a társaságot végül feldarabolják és elosztják három versenytárs, a Lufthansa, az Easyjet és a Condor között. Ugyanakkor az ügylet tervezett véglegesítéséig, október közepéig – részben éppen a pilóták sztrájkja okozta pótlólagos veszteség miatt – várhatóan nem lesz elég a szövetségi kormány 150 millió eurós áthidaló kölcsöne a folyamatos működés biztosításához.

Eldőlt az Air Berlin sorsa

A The Guardian birtokába jutott egy dokumentum, amelyet a Ryanair 80 bázisából 32-ben aláírtak a pilóták, ebben jobb munkakörülményeket kértek a légitársaságtól és péntekig vártak választ ezekre a felvetésekre, de a cég nem reagált. A pilóták mellé állt a Brit Közforgalmú Pilóták Egyesülete (BALPA) is, amely pénteki közleményében azt írta, nem igaz Michael O’Leary vezérigazgató azon állítása, hogy a pilóták 18 órát dolgoznak hetente, ezért emiatt nem lehetnek fáradtak. A BALPA álláspontja szerint a pilóták ennek többszörösét repülik hetente, ennek felső korlátja uniós szabályok szerint 60 óra hetente.

A Ryanair múlt pénteken teljesen váratlanul jelentette be honlapján, hogy azonnali hatállyal napi 40-50 járatát törli október végéig, ami mintegy kétezer járat kiesését jelenti. A helyzetet ráadásul nem túl utasbarát módon kezdték kezelni, ugyanis a járattörlések miatti átfoglalásokért a hoppon maradt utasoknak további átfoglalási díjakat kezdtek felszámolni, ami ütközik az erre az esetre vonatkozó uniós direktívával.

A háttérben az áll, hogy eddig az áprilistól márciusig terjedő év szerint engedték a szabadságolást, 2018-tól kezdve azonban a naptári év szerint kell alakítani a szabadságolási rendszert. Ennek következményeként a hajózó személyzetnek (pilóták és légiutas-kísérők) idén december végéig ki kell venniük a szabadságukat. Michael O’Leary csütörtökön a BBC szerint a felsővezetői találkozón elismerte, hogy elszúrták a szabadságok kiadását.

Kérdéses, hogy a kialakult helyzet közép- és hosszútávon mennyire lesz hatással a Ryanair megítélésére, mindenesetre a tőzsdei árfolyam máris megbicsaklott, az augusztus közepén felállított 19,35 eurós történelmi csúcsról eddig 15%-ot esett az árfolyam – igaz, ennek csak egy része tudható be a pilótahiány következményeinek.

Forrás: MTI / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek