Egy katonai konfliktus komoly gazdasági hatással lenne Dél-Koreára

Az Észak-Korea ellen  tervezett újabb büntető intézkedésekről határoztak csütörtökön az Európai Unió külügyminiszterei a Tallinnban tartott nem hivatalos találkozójukon.

Federica Mogherini, az EU kül- és biztonságpolitikai főképviselője szerint a helyzet rendkívül veszélyes, Phenjan teljesen irracionálisan cselekedhet. Sven Mikser észt külügyminiszter úgy látja, hogy a folyamatos rakétakísérletek során nem lehetetlen elképzelni egy műszaki hibát vagy emberi tévedést, ami katasztrofális következményekkel járna. A német Sigmar Gabriel és a francia Jean-Yves Le Drian is pártfogolta a súlyosabb szankciókat, miközben Belgium és Észtország képviselője ezzel párhuzamosan a diplomáciai megoldás keresése mellett is érvelt.

Az Európai Unió az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt szankciókon túl saját büntető intézkedéseket is hozott már Észak-Korea ellen, ami azt jelenti, hogy ezek fokozására kevés lehetőség maradt. Az unió betiltotta gyakorlatilag a teljes kereskedelmet a kelet-ázsiai országgal, akárcsak az ottani gazdasági befektetéseket, és megköveteli minden onnan érkező rakomány és személyes poggyász átvizsgálását. Az észak-koreai repülőgépeket kitiltották az unió légteréből, és különösen tiltott kőolajszármazékok szállítása az országnak. Ez utóbbit az Egyesült Államok az ENSZ-BT-vel is el akarja fogadtatni.

Nyitva maradt a lehetőség az észak-koreai munkaerő alkalmazásának betiltása előtt, és az, hogy elszigeteljék az unióban az észak-koreai diplomatákat.

A külügyminiszterek nem hivatalos tanácskozása hivatalos döntést ugyan nem hozhatott, de erre is hamarosan sor kerül – írta a brit hírügynökség.

A Moody’s elemzése az észak-koreai válságról nem túl derűlátó

Még egy viszonylag rövid katonai konfliktus is súlyos károkat okozna a dél-koreai gazdaságnak, tekintettel arra, hogy a reálgazdasági aktivitás fő erőcentrumai az észak-koreai határ közvetlen közelében összpontosulnak – áll a Moody’s Investors Service csütörtökön Londonban ismertetett átfogó helyzetértékelésében.

A nemzetközi hitelminősítő kiemeli, hogy a dél-koreai főváros, Szöul és tágabb környezete – amely szinte az észak-koreai határon fekszik – a dél-koreai hazai össztermék (GDP) 52 százalékát termeli meg, és a dél-korai lakosságnak csaknem a fele ebben a térségben él.

A Moody’s szerint a fizikai termelési infrastruktúrában okozott potenciális károk mellett valószínűleg tőkekivonást is eredményezne, ha a jelenlegi válság katonai konfliktussá fajulna, bár a tartalékok nagyon nagyok. A ház adatai szerint az augusztusi állapot alapján Dél-Korea hivatalos bruttó devizatartaléka 375 milliárd dollár, és a külföldi portfolió-befektetők 2016 december óta folyamatosan a dél-koreai részvények és kötvények nettó vásárlói.

A Moody’s kimutatása szerint júliusban a nem rezidens portfolió-befektetők kezén rekordértékű, 636 milliárd dollárnyi dél-koreai részvény- és kötvényállomány volt; ez az idei évre várt dél-koreai GDP-érték 43 százaléka.

Ebben a helyzetben a hitelminősítő forgatókönyvei szerint még egy időben és kiterjedésében korlátozott katonai eszkalációnak is komoly gazdasági hatása lenne, a hazai össztermék reálnövekedési üteme – elsősorban a fizikai infrastruktúrában és a termelési kapacitásokban okozott pusztítás miatt – legalább egy vagy két negyedévre érdemben lelassulna, a kereskedelmi forgalomban és a termelési láncolatokban legalábbis átmeneti fennakadások keletkeznének, és az inflációs nyomás ezzel járó növekedése a fogyasztási kiadásokat is megterhelné.

A Moody’s elemzése szerint ugyanakkor valószínűtlen, hogy egy korlátozott katonai konfliktus hosszabb távra károsítaná a dél-koreai gazdaság egészének versenyképességét, és a későbbi helyreállítási munkák hajtóerőt adnának a növekedésnek. A dél-koreai kormány költségvetési és adóssághelyzete nagyon erőteljes, és ez mozgásteret nyújt valamelyes költségvetési ösztönzéshez az esetleges katonai konfliktus hatásainak enyhítésére – áll a hitelminősítő csütörtöki tanulmányában.

A ház másik forgatókönyve az elhúzódó, térben is kiterjedtebb koreai háború. Az elemzés szerint ez nagy valószínűséggel már hosszú távú és súlyos károkat okozna a dél-koreai gazdaság versenyképességében is, mivel számos termelővállalat úgy dönthetne, hogy kivonul az országból, és ez lehetetlenné tenné a gyors gazdasági kilábalást. A dél-koreai befektetési eszközöket terhelő kockázati felárak megugranának, és a konfliktus lezárása után is magas szinten maradnának, gyengítve a dél-koreai államadósság-helyzet fenntarthatóságát.

E forgatókönyv esetére a Moody’s kilátásba helyezte, hogy egyszerre több fokozattal is leminősítheti Dél-Korea jelenlegi elsőrendű, stabil kilátású “Aa2” szintű államadós-besorolását. A szuverén dél-koreai adósosztályzat a Moody’s módszertana alapján mindössze két fokozattal marad el a lehetséges legjobb, “Aaa” besorolástól. (Észak-Koreára a hitelminősítő nem tart érvényben államadós-osztályzatot.)

  • Korábbi cikkeink a témában:

A piaci aggodalmakat most már a dél-koreai államadós-kockázati mérőszámok is jelzik

Az egyik vezető londoni piaci adatszolgáltató cég, az IHS Markit csütörtöki kimutatása szerint a dél-koreai államadósság-törlesztési leállás rizikójára köthető piaci biztosítási cseretranzakciók (credit default swaps, CDS) középárfolyama jelenleg 71 bázispont felett jár.Ez egyetlen kereskedési héten belül tíz bázispontos, egyetlen kereskedési napon belül csaknem négy bázispontos – 5,7 százalékos – emelkedés, és azt jelenti, hogy egységnyi, tízmillió dollárnak megfelelő névértékű dél-koreai államkötvény csődbiztosítási díja valamivel 71 ezer dollár felett mozog a piacon az irányadó ötéves lejáratra.

Ez a CDS-középárfolyam most már gyengébb, mint például a Fülöp-szigeteké, amelynek CDS-tranzakciói az IHS Markit csütörtöki kimutatása szerint 64 bázispont környékén járnak. Mindenekelőtt azonban a dél-koreai szuverén CDS-kontraktusok csaknem 6 százalékos napi drágulása a kirívó a fejlett ipari gazdaságok körében.

Forrás: MTI/Reuters/Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek