Az olajpiacra is hatással lesz az észak-koreai válság

Kína olajkitermelésének több mint a fele veszélyben lesz, ha az Észak-Korea és szomszédai közötti feszültség tovább fokozódik – figyelmeztetett a Wood Mackenzie energiaügyi tanácsadó vállalat. Egy esetleges katonai akció pedig megakadályozhatja a kőolaj behozatalát Dél-Koreába, Japánba és Kínába, amelyek együttesen a tengeri olajkereskedelem 34%-át teszik ki.

„A legrosszabb esetben Kína engedélyezheti a stratégiai olajkészletek kibocsátását, melyek raktározására alkalmas tárolói kapacitását 3-4 éve gőzerővel bővíti” – mondta Chris Graham, a Wood Mackenzie gáz- és LNG termékcsalád igazgatója.

Dél-Korea és Japán is tehet hasonló lépéseket. Mindkét ország körülbelül 90 napos kereslet fedezésére elegendő vészhelyzeti tartalékkal rendelkezik. Japán ezenkívül felgyorsíthatja az atomerőművek újbóli üzembe helyezését, hogy konfliktus esetén kompenzálni tudja az esetleges importált olaj és gáz megszorításokat.

Kína esetében a hazai olajtermelés ugyan igencsak kényelmes „puffert”, azaz védőburkot jelent, de a kulcsfontosságú termelőmedencék észak-koreai határhoz való közelsége mégis sérülékennyé teszik az országot fegyveres konfliktus esetén.

„Kínának vannak belföldi olajtermelési lehetőségei, bár ennek akár 58%-át is veszélyeztetheti a feszültségek fokozódása” – fogalmazott Graham.

A Wood Mackenzie szerint Kína 3,95 millió hordós napi kőolajtermeléséből 1,5 millió hordó az ország északkeleti részén lévő medencéből származik, a legközelebbi mező pedig az észak-koreai határtól 200 kilométerre fekszik. További 0,8 millió hordót a Songliao-medencében termelnek ki, ami a határtól 400 kilométerre található.

Kína nemrégiben egyébként megnövelte védelmét az észak-koreai határ mentén, hogy felkészüljön egy potenciális katonai krízisre a félszigeten, beleértve egy új határőrség létrehozását és bunkerek felépítését a civilek számára. Tovább

A globális olajpiacokat „súlyosan érintené” tehát egy regionális konfliktus: ide tartozik Dél-Korea, Japán és Kína, ahol Ázsia finomítói kapacitásának mintegy 65 százaléka található – mondta a Wood Mackenzie. Másfelől azonban hozzátették: „a regionális felhalmozás és a megnövekedett logisztikai költségek egyaránt rövid távú ártöbblethez vezethetnek”.

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek