Holnaptól bezárják a dízelbotrányt lehetővé tevő kiskaput

Pénteken érvénybe lép az az egységes uniós szabályozás, amelynek értelmében az új gépjárműmodellek csak akkor közlekedhetnek az európai utakon, ha megfeleltek a valós vezetési feltételek (RDE) mellett végzett új és megbízhatóbb kibocsátási vizsgálaton – közölte az Európai Bizottság csütörtökön.

Az uniós bizottság véleménye szerint az új kibocsátási teszteljárások hozzájárulnak a bizalom helyreállításához az új személygépkocsik iránt, ugyanis a levegőszennyezés egyik fő okát jelentő nitrogén-monoxid- és szállópor-kibocsátást megbízhatóbban, valós vezetési körülmények között fogják mérni.

Ez a vizsgálat az új, reálisabb laboratóriumi vizsgálati eljárás (WLTP) kiegészítése, amely az összes kibocsátásra kiterjed, ideértve a szén-dioxid, az nitrogén-monoxid és egyéb légszennyező anyagok kibocsátását is, valamint az üzemanyag-fogyasztást.

Mint ismeretes, a dízelbotrány kialakulását az tette lehetővé, hogy a forgalomba helyezett autók szennyezőanyag-kibocsátását kizárólag laboratóriumi körülmények között mérték, ami lehetőséget adott az autógyártóknak, hogy – törvényesen vagy törvénytelenül – olyan szoftverekkel és beállításokkal lássák el modelljeiket – melyek csak bizonyos körülmények között csökkentik a kibocsátást a szabályoknak megfelelő szintre.

Az egyik ilyen – törvénytelen – módszer a Volkswagen által alkalmazott “csalószoftver” volt, amely érzékelte, hogy a jármű tesztpadon vagy közúton működik és ennek megfelelően módosította a károsanyag-kibocsátási szinteket.

Ugyanakkor amennyiben egy hasonló “kapcsolót” a motor védelme érdekében építettek be a járműbe, ami például bizonyos hőmérsékleti szint alatt változtatott a rendszer működésén, már nem számított törvénytelennek, ezt megengedték a jogszabályok.

A laboratóriumi és a valós mérések közötti eltérés súlyosságát jól tükrözi, hogy amikor a spanyol ipari minisztérium elvégzett egy valós mérést 17 olyan autótípuson, amelyek a laboratóriumi teszteken átmenetek, mind a 17 típus megbukott.

17-ből 17 autó bukott meg a spanyol dízelteszten

A tagállamoknak péntektől több szennyezőanyagra, többek között a nitrogén-dioxidra is be kell tartaniuk a szennyezési határértékeket, és levegőminőségi terveket kell készíteniük azon zónákra vagy agglomerációkra,  ahol a határértékeket túllépik.

Az alacsony kibocsátású mobilitásra vonatkozó európai stratégia célja a közlekedési rendszer hatékonyságának növelése, az alacsony kibocsátású alternatív energiaforrások bevezetésének felgyorsítása és a kibocsátásmentes járművekre való fokozatos átállás.

A stratégia középpontjában a személygépkocsik és az autóbuszok alternatív, alacsony kibocsátással járó energiával való üzemeltetésének lehetőségei, a vasúti közlekedés villamosítása, valamint a bioüzemanyagokkal működtetett légi járművek, tehergépkocsik és autóbuszok állnak. Mint közölték, az uniós bizottság azt tervezi, hogy 2017 novemberéig elfogad egy, az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájára vonatkozó cselekvési tervet annak érdekében, hogy elősegítse az ilyen típusú üzemanyagok lehető legszélesebb körű használatát Európában.

Forrás: MTI / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek