Nem a Tesla, hanem Kína indítja az elektromos autózás robbanását

Miközben Elon Musk, a Tesla alapítója a nevadai sivatagban építi a világ legnagyobb akkumulátorgyárát, a kínai konkurencia sem tétlenkedik, sok kis szereplővel a Tesla-gyár kapacitásának több mint háromszorosát tervezik előállítani.

A Tesla Gigafactory néven futó gyára várhatóan 2018-ban készül el és évente 35 gigawatt-órányi energiát adó akkumulátorcellát lesz képes előállítani. Kínának ugyan nincs ilyen nagy játékosa, de tucatnyi kisebb szereplővel – amilyen például az Amperex Technology vagy a Tianjin Lishen Battery – arra készülnek, hogy 2021-re már évi 120 gigawatt-órányi energiát adó akkumulátorcellát állítanak majd elő.

A nagyságrendek érzékeltetésére nézzünk egy példát: a fenti energiamennyiség körülbelül 1,5 millió Tesla Model S ellátására lenne elég, miközben a Tesla 2016-ban összesen – minden modellt beleszámítva –  84 ezer darab járművet készített.

A lítium-ion akkumulátorokat már jó ideje használják okostelefonokban, laptopokban és egyéb személyes elektronikus eszközökben, a kereslet robbanását azonban mindenki az elektromos autók elterjedésétól és az energiatárolás fejődésétől várja a következő öt évben.

Kína már ma is piacvezető a lítium-ion akkumulátorok gyártásában, a világ össztermelésének 55%-át Kína adja, de a kormányzati törekvések további fejlődést vetítenek elő, a Bloomberg New Energy Finance szerint részesédésük 2021-re 65%-ra nő.

“Ez az ipari szabályozáson múlik. A kínai kormányzat úgy gondolja, hogy a lítium-ion akkumulátorok piaca a 2020-as évektől kezdve óriási jelentőséggel bír majd, így kiemelten fontos szegmensként kezeli ezt a területet.” – mondta Colin McKerracher, a Bloomberg elemzője.

Kína egyébként nemcsak az akkumulátorok gyártásában, hanem az elektromos autózás elterjesztésében is vezető szerepet vállal, teljesen más utat követve, mint Európa vagy az Egyesült Államok.

A Kínában eladott elektromos és hibrid autók zöme viszonylag olcsó, hazai márkás, mindössze 100 kilométer hatótávolságú, melyhez igen jelentős állami támogatás kapcsolódik.

Az állami támogatással e modellek – mint például a legnépszerűbb Chery eQ – mindössze 60 ezer jüanba, azaz mintegy két és fél millió forintba kerülnek, támogatás nélkül azonban a gyártók 160 ezer jüannál olcsóbban nem tudnák nyereséggel értékesíteni e gépkocsikat.

Tovább a teljes cikkre

Az előrejelzések szerint a globális akkumulátorgyártó kapacitás 2021-re a jelenlegi 103 gigawatt-óráról 2021-re 273 gigawatt órára nő, azaz közel megháromszorozódik. Ez egy óriási lehetőség, amit Kína nem akar kihagyni.

“A Gigafactory megépítésének három évvel ezelőtti bejelentése egy globális akkumulátor-versenyt indított el, Kína pedig begyújtotta a rakétákat”  – mondta Simon Moores, a Benchmark Mineral Intelligence ügyvezetője.

A Teslát sem szabad azonban leírni, a kaliforniai székhelyű társaság az épülő Gigafactory mellett további új gyárak építését készül bejelenteni 2017 végén, többek között Shanghai-ban is nézelődnek.

Jelenleg tehát annyi tűnik biztosnak, hogy így vagy úgy, de pár éven belül megindul a nagy kapacitású akkumulátorok tömeges gyártása, ami le fogja törni az elektromos technológiát alkalmazó járművek költségszintjét, így pedig eladási árait is.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

cdu-csu-spd

Újra a nagykoalíciónak áll a zászló Németországban

Egyre többen állnak ki a nagykoalíció folytatása mellett a Német Szociáldemokrata Pártban, hangsúlyozva, hogy az úgynevezett Jamaica-koalícióról szóló tárgyalások kudarca új helyzetet teremtett, amelyben már nem lehet elutasítani a kormányzást az Angela Merkel kancellár vezette Kereszténydemokrata Unió és testvérpártja, a bajor Keresztényszociális Unió szövetségével.

Read More »
epa06307554 A handout photo made available by Dalai Nohra  shows Lebanese Prime Minister Saad Hariri speaks During a conference under slogan Together against piracy' in Beirut, Lebanon, 03 November 2017 (Issued 04 November 2017). Hariri announced on 04 Novermber 2017 that he resigns from the Prime Minister's office. According to media reports, Hariri said that the current political climate reminds him with the time before the assassination of his father, former Lebanese Prime Minister Rafic Hariri, and he also mentioned Iran's influence in his country, and the region. Hariri came into office for his second term on 18 December 2017.  EPA/DALATI NOHRA HANDOUT  HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Egyelőre tisztségében marad a libanoni kormányfő

A hazájába két és fél hetes távollét után visszatérő Szaad Haríri libanoni miniszterelnök a tévében közvetített nyilatkozatában elmondta, benyújtotta hivatalos lemondását Michel Aun köztársasági elnöknek, aki nyomatékosan javasolta, várjon vele, engedjen teret a lemondás okairól és politikai hátteréről folytatandó párbeszédnek. Hozzátette, hogy elfogadja az elnök javaslatát.

Read More »