Vajon mit tesznek a német autógyártók a Brexit után?

A német autógyártóknak készen kell állniuk arra, hogy szembenézzenek a Brexit utáni fájdalmas igazsággal, és az európai kereskedelmi partnerekkel foglalkozzanak Nagy-Britannia helyett – mondta egy bajor politikus a CNBC-nek.

„Amikor Németországban – különösen Bajorországban – beszélek autógyártókkal, így például a BMW-vel, mind azt mondják, hogy az Egyesült Királyság piaca nagyon fontos számukra. Ezután felteszem nekik a kérdést: mi a fontosabb, egy működő európai piac vagy Nagy-Britannia?” – mondta Alexander Radwan pénzügyi szakértő, aki egyben a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) tagja.

„Szerintem inkább az európai piacon vannak lehetőségeik és preferenciáik, és ez az iránymutatás, amelyet minden ügyletnél meg kell vizsgálnunk” – tette hozzá.

A BMW, valamint a GM és a Ford európai érdekeltségei, amelyek mindegyike nagy-britanniai üzemekkel rendelkezik, azt gondolják, hogy a kereskedelmi akadályok jelentős és jelenleg kiszámíthatatlan költségekkel járhatnak. Az európai autógyártók különösen érzékenyek a kereskedelmi akadályokra, mivel az alkatrészeket akár többször is határokon át kell szállítani, hogy egy termék elkészülhessen.

Theresa May brit miniszterelnök ígéretet tett arra, hogy Nagy-Britanniát kivonja az EU egységes piacáról – egy vámmentes áru- és szolgáltatáskereskedelmi blokkból – annak érdekében, hogy jobban ellenőrizhesse a bevándorlást. May kormánya várhatóan napokon belül hivatalos tárgyalásokat kezd az EU-val a kilépés feltételeiről.

Angela Merkel kancellár a múlt hónapban arra figyelmeztette az Egyesült Királyságot, hogy míg az EU tiszteletben tartja a Brexit ellen szavazó britek érdekeit, az Egyesült Királyságnak „meg kell fizetnie az árát”, ha a brit kormány véget vet az emberek szabad mozgásának.

Radwan, aki Merkel bajor testvérpárjának tagja, azzal érvelt, hogy a szigetországnak a blokkból történő kilépéshez szükséges esetleges megállapodások nem válhatnak precedens értékűvé más országok számára. Arra hivatkozott, hogy a közelgő megbeszélések elsődleges célja Európa egyesítése lenne.

A Bain & Company tanulmánya szerint az autógyártók akár 2,5 milliárd fontot is veszíthetnek a Brexittel, nem véletlen tehát, hogy a BMW, a Toyota és a Ford is jelezte, hogy a szabadkereskedelmi egyezségek megcsorbítása esetén készek átköltöztetni a gyártást Európa uniós országaiba, a Nissan-Renault pedig még októberben biztosítékokat kért – és kapott – arra vonatkozóan, hogy a sunderlandi üzem működése a jövőben is versenyképes maradjon.

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC / Kitekintő

Friss hírek