Az elektromos autók adókedvezményének tervezett megszüntetése miatt az eladások drasztikus mértékben csökkentek Dániában az első negyedévben.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legújabb adatai szerint a Dániában értékesített elektromosan tölthető járművek (ECV) eladása – beleértve a plug-in hibrideket – 60,5 százalékot esett az első negyedévben 2016 első három hónapjához képest. Ez éles ellentétben áll a szomszédos Svédország 80 százalékos, valamint az Európai Unió átlagosan 30 százalékos növekedésével szemben.
A számok azt sugallják, hogy a környezetkímélő járművek még mindig nem elég vonzóak ahhoz, hogy valamilyen anyagi támogatás nélkül versenyezhessenek.
Dániát, amely mindig is a szélenergia egyik globális vezetőjének számított, és melynek saját, az 1980-as évek elején tett kísérlete az elektromos autózás terén csúfos kudarcot vallott, mindig is lenyűgözték ezek a járművek. Az ország alapvetően kerékpár-szerető lakossága éppen ezért 2015-ben például 5 298 darabot vásárolt a csodaautókból. Ez kétszerese az ugyanebben az évben, Olaszországban értékesített járműveknek, amely azért is meglepő, mert Dánia lakossága kevesebb, mint a tizede Olaszországénak.
Azonban kiderül, hogy ezeknek a fenomenális értékesítési adatoknak ugyanannyi közük van a kényelemhez, mint a környezeti aggodalmakhoz: az elektromos autó kereskedőket sokáig megkímélték ugyanis a döbbenetes 180 százalékos importadótól, melyeket Dánia a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművekre vet ki.
2015 őszén aztán Lars Lokke Rasmussen miniszterelnök liberális kormánya bejelentette az elektromos autók adókedvezményének fokozatos megszüntetését. A Tesla, melynek akkoriban az egekben volt az eladása az országban, erőteljesen lobbizott a döntés ellen. Elon Musk vezérigazgató egy koppenhágai látogatás során arra figyelmeztetett, hogy a lépés nagyon ártani fog az értékesítésnek.
Így is lett. „Az új adórendszer teljesen megölte a piacot” – fogalmazott Laerke Flader, a dán elektromos autószövetség vezetője. „Az ár nagyon fontos” – tette hozzá.
A kormány eredeti tervei szerint az adókedvezményeket 2016 és 2020 között kellett volna megszüntetni, miután ugyanúgy kezelték volna az elektromos autókat, mint a fosszilis tüzelőanyaggal üzemelő járműveket. Azonban idén április 18-án, figyelembe véve az eladások csökkenését, a kormány úgy döntött, megváltoztatja a szabályokat.
„Nem titok, hogy az elektromos autók eladásai jóval az alatt voltak, mint amire másfél évvel ezelőtt számítottunk. A megállapodás szerinti bevezetés keménynek bizonyult, és valószínűleg emiatt állt meg az értékesítés” – mondta Karsten Lauritzen adóminiszter egy nyilatkozatban.
Míg az alacsony vagy nulla kibocsátású autók értékesítése továbbra is robog a szomszédos Svédországban a széles körű támogatásoknak köszönhetően, a dán kormány döntése nagy zavart okozott, mely által sok potenciális ügyfél vagy elhalasztja a vásárlást, vagy egyáltalán nem is akar már elektromos autót venni.
Flader szerint nem csak a vásárlók, hanem az elektromos autó kereskedők is megszeppentek a döntés miatt. „Az elektromos autóipar nem akar befektetni egy olyan piacon, ami talán ott sem lesz a jövő évben. Inkább invesztálnak ott, ahol jobbak a körülmények és valószínűsíthetően hosszú távon jelen lehetnek a piacon” – mondta.
Az ügy legnagyobb vesztese egyértelműen a Tesla, melynek S modellje egyszer már uralta a dán piacot. Alább láthatják a 2015-ös, illetve a 2016-os Tesla-eladásokat.
Forrás: Bloomberg