Új szintre léphet a kínai-indiai határvita

India öt évtizeden keresztül figyelmen kívül hagyta a Kínával közös, 4056 kilométer hosszú, vitatott határszakaszának úthálózatát, aminek egyszerű oka volt: nem akarták megkönnyíteni a kínai csapatoknak az átkelést abban az esetben, ha Peking esetleg megismételné az 1962-es, négyhetes határmenti háborút, és megpróbálna behatolni a dél-ázsiai óriás területére.

Az indiai miniszterelnök Narendra Modi változtatni szeretne ezen, ezért pénteken megnyitotta az ország leghosszabb 9,2 km-es hídját, amely a Brahmaputra folyót szeli át, és biztosítja a csapatok zavartalan átkelését az északkeleti Arunachal Pradesh-be, ami India egyik legtávolabbi régiója, és amire Kína is sajátjaként tekint.

Arunachal Pradesh - a vitatott határszakasz Kép forrása: Bloomberg

Arunachal Pradesh – a vitatott határszakasz
Kép forrása: Bloomberg

„A kínai határ közelében megkezdődő infrastrukturális fejlesztések, beleértve a hidat a Brahmaputrán, nagy váltást jelent a védelmi stratégiai gondolkodásban” – mondta K.V. Kuber független védelmi elemző, az indiai hadsereg egykori ezredese.

„Az új infrastruktúra segíteni fogja az indiai katonaságot, hogy megfelelő választ tudjanak adni egy esetleges kínai fellépésre.”

A híd csak egy a sok új infrastrukturális beruházás közül, amit Modi három éve, hivatalba lépése óta felgyorsított. A projektek közé tartozik a vitatott régióban, Kasmírban egy vasúti híd, amely magasabban fekszik, mint az Eiffel-torony, és egy vasúti pálya egy apró déli szigeten az Indiai-óceánon.

A projektek célja, hogy megerősítsék India dominanciáját egy olyan régióban, ahol Kína egyre inkább jelen van, ezzel is mutatva igényét rá. India és Kína között a 70 milliárd dolláros kereskedelmi kapcsolat ellenére is feszült a viszony, ami főleg Peking pakisztáni befektetéseinek köszönhető, ezek ugyanis olyan, Pakisztán által felügyelt területeken történtek, amelyekre India is igényt tart.

Indiának fel kell készülnie egy rövid, intenzív háborúra az elkövetkező években, és az erőforrások rugalmas mozgatása egyik szektorból a másikba rendkívül fontos az indiai fegyveres erők számára” – mondta S.K. Chatterji független védelmi elemző, az indiai hadsereg volt dandártábornoka.

„A híd a Brahmaputrán segíteni fogja Indiát az erőforrások szállításában a kínai határvidékre az Arunachal Pradesh mentén, beleértve a katonai fegyvereket és felszerelést is.”

A Kína által Dél-Tibetként számon tartott területen a híd megépítése után indiai részről újabb beruházás várható egy 2.000km hosszú autópálya formájában, ami az állami költségvetésnek 6 milliárd dollárjába fog kerülni.

Kína a határ másik oldalán eddig is fejlesztette az infrastruktúrát, az indiaiak azonban úgy vélték, az utak hiánya védelmi mechanizmus, ami megakadályozza, hogy a kínai csapatok eljussanak India szívébe. Ez a felfogás azonban az új projektekkel megváltozik és az ellentétek is kiéleződni látszanak.

A kínai elnök Hszi Csin-ping vezetésével megtartott Egy övezet, egy út fórumon 29 kormányfő és 130 ország képviselője vett részt, India azonban nem tartozott közéjük. Emellett csaknem egy hónappal ezelőtt Indiában vendégeskedett a dalai láma, Tibet szellemi vezetője, aki autonómiáért és az emberi jogokért kampányol száműzetése alatt.

India azzal vádolja Kínát, hogy megszállás alatt tart 38.000 négyzetkilométert Jammuban és Kasmírban, míg Peking igényt tart 90.000 négyzetkilométernyi területre az indiai Arunachal Pradesh államában.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás:Bloomberg

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »