Nehéz helyzetbe kerültek a nagy amerikai autógyártók

Az eladások csökkenése miatt a három nagy amerikai autógyár kénytelen munkahelyeket megszüntetni, noha azt ígérték Donald Trump amerikai elnöknek, hogy növelik a foglalkoztatottak számát az Egyesült Államokban.

Hét egymás követő rekordév után a General Motors (GM), a Ford és a Fiat Chrysler először ütközik nehézségekbe 2009 óta. Áprilisban a teljes autóipar eladásai éves összevetésben 4,7 százalékkal estek vissza, ezen belül a GM 5,9 százalékos, a Ford 7,1 százalékos, a Fiat Chrysler pedig 6,9 százalékos csökkenést szenvedett el. Az év első négy hónapját összesítő statisztikai adatok még gyászosabb képet festenek.

A piac csökkenése nem érintett egyformán minden gyártót, a Lincoln például 6%-os növekedést ért el az év első négy hónapjában, a Generals Motors GMC divíziója 7.3%-os, míg az Audi 7.7%-os növekedést produkált ugyanebben az időszakban.

A tömegmodellektől jobban függő Chevrolet és Ford azonban a felhalmozódó készletek miatt a nyári időszakban valószínűleg a gyárak ideiglenes leállítására kényszerülnek.

Tovább a cikkhez

Elemzők szerint tetőztek az eladások tavaly, amikor 17,55 millió új járművet értékesítettek a gyártók. Az idei évre 17,1 milliós eladásra számítanak, ami ha valóra válik, azt jelenti, hogy a 2008/2009-es válság óta először visszaesik az új járművek értékesítése.

„Az alacsony kamatok és a hosszabb futamidejű hitelek táplálták a növekedést az utóbbi években. A kamatok emelkedése viszont azt eredményezi, hogy kevésbé lesznek vonzók az autóhitelek a fogyasztóknak számára” – véli Jessica Caldwell, az Edmunds.com autóipari szakportál elemzője.

A piac telítődésével szembesülve a GM, a Ford és a Fiat Chrysler, amelyek új munkahelyek ezreit teremtették meg az utóbbi hét évben a négykerék meghajtású nagy városi terepjárók és a pickupok iránti kereslet kielégítésének érdekében, különböző megszorító intézkedéseket jelentettek be.

A GM, amelynek munkavállalói állománya a 2010-ben mért 77 ezerről 105 ezerre nőtt 2016 végére, azt tervezi, hogy több mint négyezer állást szüntet meg az olyan, az Egyesült Államokban kis járműnek számító modellek csökkenő eladására reagálva, mint a Chevrolet Malibu vagy a Cadillac CTS.

A Ford 1400 munkahelyet számol fel, miközben a Fiat Chrysler több mint hatezer dolgozója – a michigani Sterling Heights és az ohiói Toledo gyárak munkásai – több hónapja kényszerszabadságon vannak.

Ez az általános szigorterápia még törékenyebbé teheti a januárban kötött kompromisszumot Trump elnökkel, aki többször bírálta az autóipart, mondván, arra használja az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményt (NAFTA), hogy kiszervezze termelését Mexikóba az olcsóbb munkaerő miatt.

Donald Trump hivatalba lépésének második napján fogadta a legnagyobb amerikai járműgyártók vezetőit, és arra bíztatta őket, hogy építsenek új autógyárakat országszerte. Mary Barra, a General Motors, Mark Fields, a Ford és Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler vezetője akkor azt ígérte, hogy növelik az amerikai gyárakban foglalkoztatottak számát.

Azóta egyedül Mary Barra lehet valamennyire elégedett, a Ford-vezért ugyanis egy mai bejelentés szerint leváltják, a Fiat-Chrysler főnöke, Sergio Marchionne pedig Európában és az Egyesült Államokban is arra számíthat, hogy a Volkswagenhez hasonlóan büntetésekkel sújtják a céget dízelüzemű járműveik károsanyag-kibocsátási méréseinek manipulálása miatt.

Kirúghatják a Ford vezérigazgatóját

A Volkswagen után a Fiat-Chryslert is megfogták az amerikai hatóságok

A GM a tervezetten felül további egymilliárd dolláros befektetést és 1500 új munkahely létrehozását ajánlotta fel, a Ford pedig az előrehaladott munkálatok ellenére lemondott egy új mexikói gyár megépítéséről.

Az amerikai ipar gerincét alkotó detroiti hármak – az amerikai munkavállalók 5 százaléka kötődik az autógyártáshoz – amiatt is aggódhatnak, hogy részvényárfolyamuk csökken. Áprilisban az elektromos járműveket gyártó Tesla átvette a legértékesebb amerikai járműgyártó címét az addigi listavezető General Motorstól és Fordtól.
A General Motors részvényei 2013 végén közel 41 dolláros árfolyamon forogtak, 25 százalékkal haladták meg a múlt heti 32,72 dolláros záróárat, a Ford-részvények árfolyama pedig közel 40 százalékkal csökkent azóta, hogy Mark Fields három évvel ezelőtt átvette a vállalat irányítását.

A Ford Motor Co. hétfőn délután hivatalosan is bejelentette, hogy a vezetés átfogó átalakításának keretében távozik az amerikai autógyártó éléről Mark Fields vezérigazgató, a helyét pedig James Hackett veszi át.

Forrás: MTI / AFP /  Kitekintő

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »