Kína rejtett szennyezései láthatóvá válnak

Múlt hónapban Hszi Csin-ping kínai elnök arra utasította kormányát, hogy építsenek egy új várost az elkövetkezendő évezrednek. A város egy vidéki területen épülne meg, Pekingtől 60 kilométerre délre, az ökológiai védelem és a fenntartható fejlődés elvei alapján. Ez lenne a modellje egy újfajta városi terjeszkedésnek.

Az ötlet vonzó, viszont az utóbbi hetekben egyre több jelentés számolt be arról, hogy az elnök által kiszemelt területen, Xionganban és környékén óriási a szennyezés. Ez nem meglepő: Kína négy évtizedes gazdasági fellendülése a környezeten követelte a büntető árat. Ugyanakkor hatalmas kihívást is jelenthet a projekt: a jövő zöld városának titulált Xiongan példaként szolgálhat arra, hogy Kína hogyan tudja megtisztítani a múltját.

Bár általában a kínai városi szmogról szoktunk olvasni, a víz és talajszennyezés ugyanolyan rossz vidéken is. A mezőgazdasági területek közel 20 százaléka veszélyesen szennyezett és a talajvizek 80 százaléka ihatatlan. A városlakók gyakran súlyosbították ezeket a problémákat azáltal, hogy a legszennyezőbb tevékenységeiket – a villamosenergia-termelést, a hulladékgazdálkodást – a vidéki régiók felé tolták, ahol nem láthatóak, hallhatóak vagy szagolhatóak.

Ahogyan a városok egyre inkább terjeszkednek, ezek a rejtett problémák felszínre kerülnek és hatalmas botrányokká válnak. Xiongan az élő példa erre: Az 1980-as évektől kezdve a szomszédos megye a műanyaghulladék újrahasznosításának központjává vált. 2010-re kb. 20 ezer, főként kis újrahasznosító üzletnek adott otthont a régió, amelyek gyakran úgy váltak meg a maró hatású tisztítószerektől, hogy azokat folyókba vagy hulladékgödrökbe dobták. Ezek a gödrök megteltek színes folyadékokkal, amelyek csak a talajba távozhattak.

Amikor 2013-ban az önkormányzat lecsapott ezekre a kis újrahasznosító boltokra, azok szétszóródtak a környező megyékbe, beleértve Xionganot is. Az ebből eredő szennyezés most derült ki több másik elemi csapással együtt.

Múlt hónapban egy érdekképviseleti csoport felháborodást keltett a közösségi médiában miután közzétett néhány képet egy hatalmas ipari szennyvízgyűjtőről egy közeli városban, amely egykor nem vasalapú fémek újrahasznosítója volt. Továbbá ott van a Baiyang tó, amely Xiongan ökológiájának egyik legfontosabb része. Régen Észak-Kína veséjének is hívták a vízszűrési képessége miatt, jelenleg emberi érintkezésre alkalmatlan. 2012-ben a tudósok megállapították, hogy a tó méregtelenítéséhez évtizednyi tisztítási erőfeszítés szükséges.

A kormány tisztában van ezekkel a problémákkal, tavaly kiadott egy tervet a szennyezett ipari és mezőgazdasági területek 90 százalékának a rehabilitációjára 2020-ig. Bár ez egy nagyratörő terv, aligha reális: ez lenne a világ legnagyobb talajtakarítása és rekord idő alatt valósulna meg, Peking pedig nem szeretne sok pénzt fordítani erre az erőfeszítésre. A becslések szerint Kína szennyezett talajának helyreállítása mintegy 1000 milliárd dollárba kerülne; 2016-ban a kormány mintegy 1,3 milliárd dollárt költött a célra. A víz tisztításra vonatkozó hasonló tervet sem sikerült megfinanszírozni.

Egy jobb megközelítés lehetne, ha a szennyezés megtisztítására, mint valami lehetőségre tekintenének. Az elmúlt három évtizedben a kormánynak nem volt gond olyan feltűnő projektek megvalósítása, mint a nagysebességű vasút, amelynek nincs közvetlen pénzügyi megtérülése, de várhatóan ösztönözni fogja a jövőbeli gazdasági növekedést. Ugyanígy lehetne tekinteni egy masszív szennyezéstisztításra is a kijelölt fejlesztési zónákban és a magánszektor is nagyobb szerepet játszhatna benne.

Röviddel a Xiongan terv bejelentése után az ingatlanárak a régióban 37 százalékkal emelkedtek. Amennyiben a befektetők hajlandóak kifizetni a magasabb árakat, úgy meg kellene fizetniük a takarítást is, ami lehet a földterület méretén alapuló helyi kármentesítési díj vagy közvetlen kormányzati együttműködés.

Ha ezek az erőfeszítések megvalósulnának akkor Xiongan nem csak egy újabb megapolisz lenne, hanem egy élhetőbb, tisztább Kína szimbólumává válhatna.

Cikkeink Kínával kapcsolatban:
Külföldön szennyez tovább Kína
Miért szállnak fel Kína drónjai?

Forrás: Bloomberg

Felkapott hírek

Friss hírek

novekedes_640

Száguld az orosz autópiac

A több mint hatszáz, Oroszországban tevékenykedő európai vállalatot tömörítő AEB által szeptember elején azt közölte, hogy az idei első nyolc hónapban értékesített új autók száma 9,6 százalékkal 980 921-re emelkedett.

Read More »