Megjött a Hanjin csődjének hatása

Másfél éves csúcsra drágult a tengeri konténeres szállítás március végére, ami azt jelzi, hogy növekszik, és idén még tovább bővül a tengeren lebonyolított kereskedelem volumene.

A világ árukereskedelmének 90 százalékát bonyolítják le tengeri áruszállítással. A Harpex-index, amely a konténerhajók 8 osztályának keresletét méri hetente, 439 pontra emelkedett a március 25-én végződött héten, így 40 százalékkal ugrott meg az év eleje óta. Bizonyos esetekben már egy hónapra növekedett a megrendelés és a teljesítés közötti idő, mert nincs elegendő mennyiségű konténer a kereslet kielégítéséhez.

A szabványméretű konténerek szűkös kínálata annak a következménye, hogy a tengeri szállítmányozók leépítették túlkapacitásaikat, ráadásul néhány szállítmányozó, köztük az egyik legnagyobb, a dél-koreai Hanjin Shipping Co. tengerhajózási vállalat csődbe ment. A tengeri szállítmányozás árának emelkedése azonban azt jelzi, hogy a globális kereskedelem élénkül az utóbbi évek nyomott növekedése után.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Felszámolják a világ egyik legnagyobb áruszállító cégét

A Hyundai akarja megszerezni a Hanjin ügyfeleit

A világ legnagyobb konténerszállítója, a dán Moller-Maersk arra számít, hogy idén már 2-4 százalékkal emelkedik a világpiaci kereslet a konténerek iránt, szemben a tavalyi 1,5-2 százalékkal.

A három legnagyobb ázsiai gazdaság – Japán, Kína és India – a vártnál erősebb mértékben növekedett az első negyedévben. A Kelet-Ázsiából – ideértve Japánt, Dél-Koreát, Tajvant és Szingapúrt – induló exportszállítások volumene februárban több mint 5 százalékkal növekedett a tavalyi év azonos hónapjához képest, miközben Európa és az Egyesült Államok gazdasága is nagyobb sebességre kapcsolt.

A hajókonténeres szállítás még nem került ki a gödörből, de a konszolidáció erősödése egy stabilabb ágazatot eredményezhet idén – vélte Rene Pedersen, a Moller-Maersk szingapúri képviselője.

Jóllehet a Harpex-index 2015 októbere óta a legmagasabb szintre jutott, még mindig messze áll az utóbbi öt év rekordjától, a 2015 júniusában elért 646 ponttól, illetve a mindenkori maximumától, a 2005-ös 1839 ponttól. A Harpex-indexet 2004 óta számolják, de az adatbázisok alapján visszamenőleg ki lehet számolni értékét 1986-ig.

Forrás: MTI/Reuters

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »