A Google kálváriája: menekülnek a hirdetők

A Verizon és az AT&T amerikai telekommunikációs szolgáltató vállalatok szerdán közölték, hogy felfüggesztik online hirdetéseiket a Google videómegosztó portálján, a Youtube-on, valamint további hirdetési platformokon, mivel a Google szélsőséges tartalmú videók mellett jelentette meg azokat.

Az, hogy a Verizon és az AT&T is hátat fordított a Google-nek, csak a jéghegy csúcsa, ugyanis a vállalat már egy ideje európai politikusok és híres márkák kereszttüzében van, mert olyan Youtube-videók mellett jelenteti meg a cégek hirdetéseit, melyek szélsőséges üzeneteket hordoznak. A Johnson & Johnson ezért például már múlt héten világszerte leállította Youtube-reklámjait.

„Nagyon aggódunk amiatt, hogy terrorizmusra és gyűlöletre buzdító videók mellett futnak a hirdetéseink. Amíg a Google nem biztosít bennünket arról, hogy ez soha többé nem fordul elő, addig minden nem-kereső Google felületről eltávolítjuk őket” – nyilatkozta az AT&T szóvivője szerdán. A Verizon szintén ezeket az okokat hozta fel, hogy bevédje a márkáját.

A Google kedden azt ígérte: alaposan átnézik a rendszert, sőt, már meg is kezdték a cég a hirdetési irányelveinek felülvizsgálatát.

Elemzők szerint a társaságnak nagyon gyorsan kell cselekednie, ha nem akarnak még több hirdetőt elveszíteni.

„A hirdetők tömeges lázadásával a keresőóriásnak rövidtávon bevételkieséssel kell számolnia, hosszú távon viszont fennáll a veszélye annak, hogy a vállalatok elvesztik hitüket az automatikus hirdetések elhelyezésében. Ez pedig hatalmas probléma lenne a Google-nek, amely erre építette birodalmát” – fejtette ki Jan Dawson, a Jackdaw Research elemzője. „Még nagyobb gond, hogy ez előbb-utóbb általánosságban is hazavághatja a programmatic hirdetési rendszert” – tette hozzá.

A Youtube a Google egyik kulcsfontosságú bevételi forrása: tavaly például 5,58 milliárd dollárt hoztak a videók mellett futó hirdetések, 2017-re pedig ezt az összeget körülbelül 7 milliárdra becsülte az eMarketer piackutató cég a botrány kirobbanása előtt.

„A nagy kérdés, hogy a Youtube-reklámokra szánt pénzt átcsoportosítják-e a hirdetők más platformokra, vagy sem” – mondta Brian Wieser, a Pivotal Research elemzője. Wieser ugyanis úgy gondolja, hogy ha a bojkott elég széles körben elterjed, senki sem fog profitálni belőle, mert a hirdetők senkiben sem fognak megbízni.

„Továbbá ha tudod, hogy az összes versenytársad szintén csökkenti a hirdetésekre szánt kiadásokat, akkor neked sem kell többet költened” – tette hozzá.

A Google-nek most az lesz a nagy feladat, hogy ügyesen lavírozzon a hirdetők, valamint a (sok esetben) milliós követőszámmal rendelkező Youtuberek között, ugyanis nekik köszönhető, hogy masszív, fiatal tömegekhez jutnak el az említett hirdetések.

Az egyik lehetőség, hogy tovább szigorítják azokat előírásokat, miszerint mely videókben jogosultak hirdetést elhelyezni. Az ilyenfajta intézkedések azonban már korábban is felháborodást váltottak ki az alkotók között, úgyhogy ha a Google ezt a megoldást választja, akkor nagyon óvatosan kell eljárnia.

Forrás: Reuters / Bloomberg / Kitekintő

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »