Hosszú még az út az elektromos autózás tömegessé válásáig

Mindegyik német autógyár megtette már az első lépéseket az elektromos mobilitásra történő átálláshoz, kizárólag elektromos autókat gyártó üzem építésébe azonban egyelőre vonakodnak belevágni.

A Daimler új márkát létesít az elektromos autóknak, a Mercedes-Benz EQ-t, a BMW az i8 és az i3 bevezetése után más modelljeit is ellátja elektromos hajtással, az Audi 2018-ban egy elektromos SUV modellel jelenik meg a piacon, a Volkswagen az E-Up és az E-Golf után ID márkanévvel egy tisztán elektromos modellt visz piacra – arra azonban még egyik autógyárnak sincs kész terve, hogy hol hozzanak létre gyártókapacitást az elektromos autóknak.

A Bosch vezérigazgatója, Volkmar Denner szerint az autóipar 2025-re az elektromos és hibrid autók 15-25 százalékos részarányával számol a gyártásban, a VW például 2025-re már legalább évi egymillió elektromos autót készül gyártani.

A munkavállalók érdekképviseleti szervezetei munkahelyek megszűnésétől tartanak, mivel az elektromos autók lényegesen kevesebb részegységből épülnek fel, mint a belsőégésű motorral rendelkezők, előállításukhoz tehát kevesebb munkáskézre van szükség.

A Daimler fejlesztési igazgatója, Ola Källenius azonban ezzel nem ért egyet, szerinte az átállási szakaszban éppen hogy több munkaerőre lesz szükség, nem pedig kevesebbre.

Az EQ generáció - Kép forrása: Mercedes-Benz.com

Az EQ generáció – Kép forrása: Mercedes-Benz.com

A német autógyártók többsége egyelőre abban gondolkodik, hogy a már meglévő üzemegységeiben fogja gyártani az elektromos autókat is, csak a Porsche állt elő egy olyan tervvel, hogy új üzemet épít a Mission E sportkocsi összeszerelésére és fényezésére Zuffenhausenben, mintegy 700 millió eurós beruházással – ez azonban eleve egy nagyon alacsony darabszámban gyártott autó lesz, messze nem tömegmodell. A BMW ennél kevesebbet, 400 millió eurót invesztált az i3 modellt gyártó üzem építésébe Lipcsében.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A többi autógyártó a benzin és dízelmotoros modellekkel egyazon gyártósoron állítja össze jelenleg elektromos autóit. A VW E-Golf és E-Up modelljei ugyanazon a szerelőszalagon készülnek, mint robbanómotoros társaik, az Audi is ugyanazon a gyártósoron állítja elő az A3 e-tron plug-in hibrid modelleket, mint a robbanómotorosokat. A 2018-ra tervezett teljesen elektromos SUV modell gyártására pedig a brüsszeli üzemet szemelte ki, ahol jelenleg az A1 modell készül.

A Daimler is ugyanott gyártja a plug-in hibrid és elektromos B-osztályú modelljeit, valamint az E-Smart kocsikat, ahol a többi hasonló modellt. Az új elektromos EQ márka első példányai pedig a C-osztályú modelleket gyártó brémai üzemben gördülnek majd le a szerelőszalagról.

Az autógyárak az „okos összeszerelést” választották annak eldöntésére, hogy mennyire kifizetődő számukra elektromos autót gyártani – mutatott rá Peter Fuß, az Ernst & Young vezetési tanácsadó vállalat szakértője. Azonos szerkezeti elemekre épülő modelleknél ez a megoldás működhet is – mondta, hozzátéve, hogy egy üzem megépítése kifejezetten elektromos autók gyártására évi legalább 150 ezres kapacitás mellett jöhet csak szóba.

Forrás: MTI/APA

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »