Hatalmas vámmal riogatja Trump a német autógyártókat

A nagy német autógyárak részvényei egy-másfél százalékkal gyengültek a hétfői tőzsdei kereskedés kezdetén, miután a rövidesen hivatalba lépő megválasztott amerikai elnök 35 százalékos importvám kivetéséről tett említést egy hétvégi lapinterjúban.

„Ha autót akarnak gyártani bárhol a világon, kívánom hozzá a legjobbakat. Akár az Egyesült Államok számára is gyárthatnak autókat, akkor viszont 35 százalékos importvámmal kell számolniuk” – fogalmazott Donald Trump az interjúban. „Üzenem a BMW-nek, hogy ha Mexikóban épít autógyárat, de az autókat az Egyesült Államokban akarja 35 százalékos vám nélkül értékesíteni, akkor azt nyugodtan felejtse el” – tette hozzá.

A BMW szóvivője szerint a szóban forgó mexikói San Luis Potosi városban épülő üzem a BMW 3-as modellcsaládot gyártja majd világpiaci értékesítésre. A 3-as modellt az épülő üzemen kívül még Németországban és Kínában gyártja a BMW. A 2,2 milliárd dolláros beruházással tavaly június óta épülő üzem 2019-ben kezdi meg a termelést. Éves kapacitása 150 ezer autó lesz.

  • Előzmények
Trump az elmúlt hetekben több nagy autógyártót is masszív vámok kivetésével ijesztgetett Twitteren, nehogy azok Mexikóban gyártsák autóikat. Egyre inkább úgy tűnik, beiktatása után beváltja fenyegetéseit.

Kapcsolódó cikkeink:

A Ford megértette Donald Trump üzenetét,

Trump a General Motorsnak is nekiment,

Trump a GM és a Ford után a Toyotát is megfenyegette

A Daimler 2018-tól tervezi megkezdeni Mercedes-Benz autók összeszerelését a mexikói Aguascalientes városban a Renault-Nissan autógyárral közösen egymilliárd dolláros beruházással épülő üzemben.

Az Audi, a Volkswagen leányvállalata 1,3 milliárd dolláros beruházással épít évi 150 ezres termelési kapacitású üzemet a mexikói Puebla város mellett elektromos és benzinmotoros Audi Q5 SUV modellek gyártására.

A Mercedes-Benz és a BMW rendelkezik autógyárakkal az Egyesült Államokban, ahol prémium kategóriás SUV modelleket gyártanak. A Volkswagen Tennessee-ben gyárt VW Passat modelleket.

Donald Trump korábban globálisan intézett üzenetet azokhoz az amerikai cégekhez, melyek más országokba helyezik át termékeik gyártását, majd a végterméket az Egyesült Államokban akarják értékesíteni: e vállalatoknak már akkor is jelezte, hogy várhatóan 35%-os büntetőadót lesznek kötelesek fizetni a jövőben.

Berlin válasza

A német kormány visszafogottan reagált Trump  The Times című brit és a Bild című német lapban megjelent interjújára, amelyben – többek között – élesen bírálta Angela Merkel kancellárt is.

Angela Merkel „érdeklődéssel olvasta az interjút”, amelyben Donald Trump „nagyon határozottan fejtette ki nézeteit”, de a német kormány nem kommentálja a kijelentéseket, hanem bevárja, hogy a megválasztott amerikai elnököt beiktatják hivatalába, megalakítja kormányát és meghirdeti programját – mondta Steffen Seibert kormányszóvivő berlini tájékoztatóján. Németország az új washingtoni vezetéssel is szorosan együttműködik majd – húzta alá.

Nem érdemes az interjúban vagy a Twitteren tett minden egyes kijelentést egyenként értékelni és mindenre külön reagálni, hanem be kell várni, hogy milyen politikát folytat majd az új amerikai kormány – tette hozzá Martin Schäfer, a külügyminisztérium szóvivője.

Hasonlóan fogalmazott a Bild című lapnak Sigmar Gabriel alkancellár, gazdasági miniszter is, kiemelve, hogy nem szabad „hektikusan” reagálni, hanem be kell várni a Trump-kormány megalakulását. A német autógyártóknak kilátásba helyezett 35 százalékos büntetővámról azt mondta, meg kell várni, hogy mit szól ehhez a kongresszus republikánus többsége. Az amerikai autóipar egy ilyen vám hatására csak „rosszabb, gyengébb és drágább” lehet, igazi megoldást pedig az hozhat, ha jobb kocsikat gyártanak az amerikai cégek.

Forrás: MTI / Kitekintő

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »