Kurz szerint követendő példa az ausztrál menekültpolitika

Az Európai Uniónak át kellene vennie a sokat bírált „ausztrál modellt” – hangsúlyozta Sebastian Kurz osztrák külügyminiszter a Politico brüsszeli hírportálnak adott interjújában, arra a vitatott menekültpolitikára utalva, amelynek központi eleme, hogy katonai erővel visszafordítják a migránsokkal érkező hajókat, és utasaikat visszaküldik saját országukba, vagy harmadik országokban létesített befogadótáborokban helyezik el.

„Meg kell állítanunk az illegális bevándorlókat a külső határoknál, el kell látni őket, majd visszaszállítani a származási országukba, és ha ez nem lehetséges, akkor Európán kívüli központokban kell őket elhelyezni, amelyeket mi működtetünk és finanszírozunk” – vélekedett az osztrák diplomácia vezetője, aki szerint a lehető leghamarabb döntést kellene hozni erről. Ha megvan a politikai akarat, akkor rendkívül gyorsan meg lehet szervezni ezt a fajta megoldást – tette hozzá.

A Politico szerint Kurz kijelentései „azt a nyelvezetet és megközelítést” is idézik, amelyet „szélsőjobboldali pártoktól az egész kontinensen hallani”, s amely „a migrációról szóló európai vita jobbratolódását jelezheti”.

Az ausztrál menekültpolitikát súlyos bírálatok érték emberi jogi szervezetek részéről, akik szerint az Ausztrálián kívüli szigeteken elhelyezett migránsok életkörülményei olyanok, hogy az „kegyetlen, embertelen és megalázó bánásmóddal ér fel”.

Kapcsolódó cikkünk: Ausztrália jóval előrébb jár Európánál a menekültügy kezelésében

Sebastian Kurz szerint a menedékkérők áthelyezésére szolgáló uniós kvótatervezetet nem lehet végrehajtani. „Kíváncsi lennék, meddig maradnának a menekültek Romániában, Portugáliában vagy Lengyelországban, és mennyi időbe telne, amíg felülnek egy vonatra és elmennének Berlinbe, Münchenbe vagy Bécsbe” – mondta.

Ehelyett olyan áttelepítési programot szorgalmazott, amelynek keretében közvetlenül a származási országukból szállítanák Európába a leginkább rászorulókat. Mint mondta, a menekültügyi eljárásokat Európán kívüli országokban, például Tunéziában, Egyiptomban vagy Grúziában kellene lefolytatni. Szerinte ez „olcsóbb és humánusabb” is lenne a jelenlegi módszernél. A külügyminiszter azt állította, hogy a nyilvánosság előtt ugyan nem, de magánbeszélgetéseik során sokan egyetértenek vele az európai vezetők közül.

Még mindig nagy a felzúdulás sokak körében, ha meghallják az ausztrál modell alkalmazásáról szóló javaslatot, miközben a német kormány informálisan pontosan ezen dolgozik, ahogyan az Európai Bizottság is: olyan országokkal tárgyalnak, amelyek engednék, hogy befogadóközpontokat létesítsünk a területükön a menekültek Európán kívül elhelyezése érdekében – állította Kurz.

A bizottság illetékes szóvivője ezt cáfolta, mondván, nincsenek ilyen terveik, mi több, a hatályos jogszabályok értelmében nem is lenne lehetséges menekültügyi kérelmet benyújtani harmadik országokban, és ezen nem is kívánnak változtatni.

Hasonlóképpen nyilatkozott a Politicónak egy német kormánytisztviselő is, aki szerint az afrikai országokkal kötött migrációs egyezményeknek nem az a céljuk, hogy az érintett államokban menekülttáborokat létesítsenek, hanem az, hogy segítsenek a munkahelyteremtésben, és ezzel megszűnjenek a migrációt kiváltó okok.

Az ausztrál kormány a hadsereget bízta meg azzal, hogy fordítsa vissza a menekülteket szállító hajókat, mielőtt elérnék az ország partjait. A lélekvesztőket általában a kiindulási országba – legtöbb esetben Indonéziába – vagy Nauru és Pápua Új-Guinea szigeteire irányítja a hadsereg, ahol Canberra pénzügyi támogatásáért cserében menekülttáborokat működtetnek.

  • Korábban írtuk:

Forrás: MTI

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »